L’aeroport o el ring del combat Catalunya-Espanya

"Maltracten El Prat perquè Barajas tingui encara millor tracte, però el maltracten sobretot com a forma de repressió econòmica i social a Catalunya"

Fa una dècada llarga que l’aeroport de Barcelona es va convertir, ja obertament, en una arma de destrucció política i de pols econòmic entre Madrid i Catalunya, quedant en un segon pla la seva naturalesa infraestructura de transport clau per al país en l’àmbit social i econòmic.

Tenallat per la gestió centralitzdada d’AENA, i per tant, sotmès als efectes devastadors dels interessos dels lobbys polítics i econòmics madrilenys per afavorir Barajas i residualitzar El Prat, l’aeroport és cíclicament objecte de batusses polítiques. No en canvi, de debats tècnics reposats. De fet, és el patró més habitual a Espanya: les infraestructures es fan i es desfan a conveniència del color dels governants, dels cicles electorals, d’amiguismes a les constructores. Les estacions d’AVE sortides com bolets en pobles pràcticament deshabitats i els aeroports fantasma en són l’exemple més il·lustratiu.

El cas de Barcelona, però, és digne d’estudi. És un aeroport rendible i amb una ubicació estratègica al sud d’Europa. A escassos minuts d’una de les ciutats amb més projecció internacional de món i amb un potencial turístic i en sectors com la tecnologia i la ciència envejables. Tot i així, AENA, l’Estat –encara té el 51%- el maltracten. El maltracten perquè Barajas tingui encara millor tracte, però el maltracten sobretot com a forma de repressió a Catalunya. Una forma de castigar la seva economia, i per tant, els seus ciutadans, és deixar abandonada la seva principal infraestructura.

I si bé en el darrer episodi de confrontació la Generalitat ha tingut una posició erràtica, fruit de les desavinences entre els dos socis, però també per la pressió dels Comuns sobre ERC per no ampliar la tercera pista a canvi de suport en els pressupostos, el cert és que no és descabellat pensar que Madrid tenia decidit des del primer moment fer xantatge a Catalunya amb l’aeroport posant-li una inversió sobre la taula que, en realitat, es paga sola amb l’activitat del Prat, com si fos una concessió extraordinària d’Espanya a Catalunya a canvi de fer callar els catalans per una bona temporada. Si calleu, anirem bé, si no, tindreu un aeroport col·lapsat. I naturalment, no és gratuït que s’inclogués la invasió de la Ricarda en un document d’AENA que el Govern jura i perjura que no era l’acordat el 2 d’agost. De fet, ha tingut el seu efecte, dividir per enèssima vegada ERC i JxCAT.

Ara Madrid ha fet marxa enrere i vol treure’n rèdit polític escampant -i se’n surt a la premsa espanyola- la idea que l’independentisme és irresponsable. I de passada, engreixa les inversions a Barajas. El resultat és el de sempre: guanya Madrid.

Comentaris

    Narcís 10/09/2021 8:36 pm
    Hom pot ser més clar i català? Impossible ! PD: cagum l' olla foradada .. ara que tant de delinqüent transvestit de polític estava preparant allò de ' todo para Cataluña ' .. ' el chantaje de los independentistas ' .. i el rosari de tota la pu vida que ens llancen aquests " superàvits fiscals " saecular saeculorum així com aconseguir vots a dojo de llurs espanyolets mil del carrer i viure de nassos, viure de nassos tipus què mai han sabut el que costa guanyar un euro !
    Torrete 10/09/2021 11:05 pm
    Quin articles més ploramiques!!!! Ja esteu els indepes amb la mateixa matraca de sempre.
      Ricard 11/09/2021 9:34 am
      Potser sí, i continu amb l'aeroport coix del món de sempre.
    Ricard 11/09/2021 9:32 am
    Estem parlant de l'aeroport més gran d'Europa amb menys vols de companyies de bandera i vols intercontinentals. A més es l'aeroport més gran sense ser base de gran companyia de bandera, ja que Vueling no n'és pas. En definitiva és un aeroport sense Estat al darrere. Més ben dit és l'aeroport més gran del món amb un Estat, el castellà en aquest cas, en contra. Per tant no res del que fan els castellans és neutral. I la gestió de la reforma de l'aeroport és un exemple perfecte per aparentar voler fer coses, però en el fons no es vol fer res de bo.
      Chistorreta 11/09/2021 5:25 pm
      L'aeroport més gran d'on? Tu a quins aeroports has estat? Al de Lleida com a molt. No tens ni idea d'infraestructures aeroportuàries, segueix fent performances i pagant la mansió de Puchimon i calla
        JordiP 11/09/2021 7:15 pm
        Perdona, però: t'has fixat bé en les afirmacions del comentador 2021? Jo diria que no has entés gaire cosa. Rellegeig-lo i fixa't millor.
    Anònim 11/09/2021 11:16 am
    Es un xantatge, miri per on es miri. Que els catalans, pressionem Europa en nom d'Espanya, No ho perdem permetre... I que així continuï... Ara Espanya ens dona 20 dies... Qui deu tenir el problema? Si Catalunya dóna suport a aquest no projecte, només anunci, estarem pitjor que tantes altres vegades... Anuncien una inversió, Catalunya ajuda a presionar Europa en nom d'Espanya, espanya no executa ni la meitat de l'obra... Fotuts per totes bandes!!! Marxem ja d'Ñ Salut i República Catalana
    2021 11/09/2021 11:21 am
    Això és xantatge, sense cap paliatiu... Ara ens donen 20dies...qui deu tenir el problema? Qué ens vulguin fer presionar Europa en nom d'Espanya, no gràcies... Com tantes vegades, anuncien inversió, que no executarà mai del tot, o ni una mica... Ara volen que els catalans donem suport a un projecte que Europa hauria de condemnar diractament i d'ofici... Aixi no ho volem, ni volem sortir ni a la foto. Marxem ja d'Ñ Salut i República Catalana
    Paciencia 11/09/2021 2:46 pm
    Que se tiene de negociar, en casa del vecino si hace obras en su casa.Si el aeropuerto fuese de Catalunya no tiene sentido decir a España que se va invertir
    JordiP 11/09/2021 7:28 pm
    De fet, no hi res de nou, a part del mètode d'opresió, ara que ja no poden fer servir els judicis sumaríssims i el paredón. Ara empren el xantantge, la difamació, la mentida, la fantasia de la guàrdia civil, els tribunals i l'acosament econòmic. En qualsevol cas, tot això no és més que el seguiment d'un pla preconcebut per ensorrar Catalunya, ara que es creuen autosuficients i el melic del món (imbècils). Ja ho va anunciar l'assassí perjur Queipo de Llano: "Haremos de Madrid unnvergel, de Bilbao una gran fàbrica y de Barcelona ... un inmenso erial". I el seu còmplice Luis Cobián va detallar el pla i la seva "justificació" en el discurs d'inauguració de HYTASA. El que passa és que després del atentat contra Espanya 1936-1039 i el recochineo posterior, ens van necessitar per tal de sobreviure. I ara creuen (il·lusos) que ja es poden passar sense nosaltres. Els hi permetem que ho combrobin? Deixem-los sols i mirem-los des del balcó. Quina risa ens donaràn!!
    BondiaCatalunya 11/09/2021 8:57 pm
    Esperem que els convocants de la mani del dia 19 contra l'ampliació, tinguin el bon sentit de reconvertir-la en una mani pel traspàs immediat i total de l'aeroport a Catalunya.

Nou comentari