El primer tinent d’alcaldia de Barcelona, Jaume Collboni, està en campanya electoral des de la mateixa nit de les eleccions del 2019, quan Ada Colau va necessitar el suport de la dreta conservadora per ser alcaldessa amb la tenalla del PSC. Fa campanya dins i fora del bipartit amb Colau. I naturalment, el moviment sorpresa anunciat aquest divendres, en què Collboni reforça la seva mà dreta, Laia Bonet, no és casual en el temps. Arriba com un gest d’autoritat dins de l’executiu, sí, però sobretot, s’ha de llegir tenint en compte el context català i espanyol que, sobre el paper, beneficia la imatge dels socialistes d’aquell “talante” de ZP. Taula de diàleg, inversions a Catalunya… El PSC inaugura oficialment la campanya del 2023 per recuperar la capital.
El punt més potent de la campanya és l’aeroport. AENA, amb majoria de l’Estat i amb Maurici Lucena al capdavant –molt proper a Collboni i també amb aspiracions polítiques-, i el mateix PSOE –que no Podemos-, han posat aquest infraestructura en el centre de la polèmica a Catalunya conscients de la divisió que generaria entre els Comuns i el PSC a l’ajuntament, però també entre els independentistes. Posar-los contra les cordes fins que han rebutjat el projecte –el no projecte, de fet- d’AENA per invertir 1.700 milions a l’aeroport i poder presentar el PSC com l’única alternativa de progrés per al país. Els progres de debò, els que volen crear ocupació a la ciutat i recuperar els turistes davant dels qui aposten pel decreixement i la pobresa, o els de l’Espanya ens roba.
Madrid té al cap un aeroport colonial, extrau els seus recursos per després utilitzar-los com una concessió als vassalls. I pretén convertir aquesta concessió en el gran actiu polític del PSC per guanyar l’alcaldia. L’aeroport somiat pels catalans, el que salvarà l’economia del tot el país i donarà feina a milers i milers de ciutadans, és una concessió graciable del poder de l’Estat, amb Collboni de delegat a Barcelona. AENA i l’Estat ja han començat la campanya electoral a Barcelona.