La Zona Franca estrena la primera estació elevada del metro de Barcelona

És la vuitena estació de la línia L10 Sud | La propera s'estrenarà d'aquí un any | Torra i Colau demanen a l'Estat més inversió en Rodalies

El metro de Barcelona estrena aquest dissabte la primera estació elevada de la xarxa. La parada ‘Zona Franca’ s’alça sobre un viadubte que creua el polígon industrial i el connecta amb els barris de la Marina i la resta de la ciutat. Al migdia ha tingut lloc la inauguració formal de l’espai, que ha entrat en funcionament a les tres de la tarda. Es preveu que l’utilitzin 3.600 viatgers diaris, que se sumaran als 18.000 que ja fan servir la línia. Han assistit a l’acte oficial el president Quim Torra, l’alcaldessa Ada Colau, el vicepresident Pere Aragonès, el conseller Damià Calvet i els regidors Marc Serra i Rosa Alarcón. Tant Torra com Colau han celebrat la posada en marxa de l’estació perquè donarà servei a barris fins ara “aïllats” i als treballadors d’un sector econòmicament estratègic.

La nova parada és la vuitena de l’L10 que entra en funcionament i ha comportat una inversió de 40 milions d’euros. Està ubicada al carrer A del polígon, un potent eix d’activitat econòmica d’àmbit metropolità. Al mateix carrer s’obriran tres parades més, que tenen pendent la finalització d’andanes i vestíbul. El viadubte ja està acabat i de fet està en ús perquè serveix de ramal tècnic: tots els trens de l’L10 Sud entren i surten de la base de manteniment que hi ha a l’extrem de la línia. Tota la línia és automàtica, sense conductor. L’andana és majoritàriament coberta però hi ha un tros a l’aire lliure, que ha lluït durant la inauguració gràcies al sol d’aquest migdia.

Ada Colau i Quim Torra inauguren l'estació Zona Franca de l'L10 Sud del Metro de Barcelona / David Zorrakino - Europa Press

Ada Colau i Quim Torra inauguren l’estació Zona Franca de l’L10 Sud del Metro de Barcelona / David Zorrakino – Europa Press

Es tracta de la quarta inauguració a la mateixa línia: el setembre de 2018 es van estrenar les cinc estacions de Foc a Collblanc, a principis de març del 2019 va obrir l’estació de Provençana (l’Hospitalet de Llobregat) i a finals de novembre s’hi va sumar la de la Ciutat de la Justícia. Amb la prolongació de la Zona Franca, la línia passarà a tenir 6,1 quilòmetres de longitud i el conjunt de la xarxa assoleix 122,3 quilòmetres i 159 estacions (32 d’elles automàtiques).

Els accessos a l’estació estan al mateix carrer A, entre els carrers 1 i 2. A la zona d’influència hi ha les seus centrals de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i l’Àrea Metropolitana de Barcelona, les oficines del Consorci de la Zona Franca, nombroses naus d’empreses i alguns equipaments, a més d’una de les entrades al recinte del port. Tot i que diverses línies d’autobusos recorren el polígon, aproximadament el 70% dels treballadors de la Zona Franca encara van a treballar amb el seu vehicle privat per manca d’oferta suficient de transport públic.

Viaducte de l'L10 Sud, vist des de la nova estació Zona Franca / TMB

Viaducte de l’L10 Sud, vist des de la nova estació Zona Franca / TMB

La propera estrena, d’aquí un any

Durant els parlaments, Quim Torra ha qualificat d'”icònica” la nova estació per ser la primera elevada que es construeix a la ciutat i ha celebrat que servirà per millorar la mobilitat en una zona d’activitat industrial com la Zona Franca. També ha destacat l’esforç de l’executiu català per millorar la xarxa de transport públic i la mobilitat en general al país, recordant que als nous pressupostos s’hi destina una partida de més de 1.500 milions d’euros. Sobre futures inversions, Torra ha anunciat la posada en servei d’una estació més de l’L10 durant el primer trimestre de 2021. “Jo ja he tingut el privilegi d’inaugurar cinc estacions de metro i espero que el pròxim president de la Generalitat en pugui inaugurar moltes més perquè la mobilitat és essencial”, ha afegit.

Torra i Colau reclamen a l’Estat invertir més en Rodalies

El que ha lamentat el president Torra és que l’esforç que està fent la Generalitat no es correspon amb el que fa el govern espanyol. Ha dit que les inversions que està fent la Generalitat “no són suficients per tenir el país que volem” i ha reclamat a l’Estat que “compleixi amb la llarga llista de deutes que té, entre ells Rodalies”. Així, ha aprofitat per reclamar un front comú del conjunt d’administracions per exigir a l’Estat les inversions necessàries per tal que Catalunya “tingui d’una vegada per totes un servei de Rodalies com cal”. “No podem esperar més”, ha recalcat. 

Estació de Zona Franca, sobre el viaducte de l'L10 Sud / Ajuntament de Barcelona

Estació de Zona Franca, sobre el viaducte de l’L10 Sud / Ajuntament de Barcelona

Una reivindicació compartida amb l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, que ha proposat aprofitar “la nova etapa de relació amb el govern espanyol” per avançar en la qüestió. Ha qualificat d’imprescindible que l’Estat inverteixi en la xarxa pública de transport a Catalunya, especialment en Rodalies, perquè en un moment d’emergència climàtica com l’actual és important oferir alternatives a l’ús del vehicle privat.

A més ha destacat que l’estació és una “conquesta veïnal” perquè després que s’haguessin aturat les obres per la crisi econòmica finalment s’ha pogut posar en servei gràcies a la pressió dels veïns. D’aquesta manera, ha afegit, es corregeix una injustícia amb barris com el de La Marina que fins ara estaven molt “aïllats”. També ha celebrat que servirà per millorar el transport públic en una zona “mal connectada” com és la Zona Franca. “Tot i que no era una competència de l’ajuntament, ens vam implicar per ajudar financerament l’obertura de les estacions de Foneria i Foc Cisell i estem contents que s’hagi aprofitat l’impuls per continuar obrint estacions”, ha reblat.

Les autoritats mostrant els títol de transport validats a la nova estació de la Zona Franca de l'L10 / ACN - Àlex Recolons

Les autoritats mostrant els títol de transport validats a la nova estació de la Zona Franca de l’L10 / ACN – Àlex Recolons

Per últim, el conseller de Territori i Sostenibilitat ha destacat que més enllà de ser una obra d’enginyeria per ser la primera estació construïda sobre un viaducte, l’estació de la Zona Franca és també “una obra d’enginyeria financera” perquè en una època de comptes magres s’ha pogut tirar endavant amb els romanents de les altres quatre que fins ara s’han posat en marxa. Una estació, ha afegit, que en ser elevada modificarà el perfil de la ciutat i que en la línia de la sostenibilitat permetrà deixar d’emetre 265 tones de CO2 a l’any.

Nou comentari