Les VTC tradicionals s’aixequen ara contra el requisit de saber català. La principal associació de vehicles amb conductor de la ciutat, VTC Gran Turisme de Catalunya, considera “discriminatòria” la nova norma que obliga els xòfers a obtenir el B2 de català per exercir la seva professió. “No entenem que a dos dies de l’inici del congrés més important de l’any (el MWC), per la porta del darrere i per part d’un altre sector, s’imposin noves restriccions discriminatòries al conjunt de les VTCs”, declara la plataforma en un comunicat. Si bé asseguren que “en circumstàncies no imposades” no hi hauria oposició al nou requeriment, descarten l’obligació del català en un sector “enfocat en un 95% a clients internacionals”, en tant que “no té lògica”.
La posició d’VTC Gran Turisme arriba dies després de l’acord anunciat per Élite Taxi, comunicat pel seu portaveu Tito Álvarez, pel qual tots els conductors d’VTC i els taxistes que obtinguin ara la llicència haurien de justificar el seu coneixement de català a nivell B2. La distinció entre els taxistes amb experiència i la resta de conductors, segons l’associació sectorial, seria donada per la credencial per recollir passatgers, un requisit que ja compleixen els professionals del taxi. Des de Gran Turisme rebutgen aquesta separació, tot argumentant que el taxi, així com altres sectors, com ara la restauració o el comerç, “van molt més dirigits a clients locals” que no pas els vehicles amb conductor. Malgrat la seva oposició a la nova norma, les VTC tradicionals asseguren que “no parlen de política”. “No volem carta blanca, però tampoc ser asfixiats”, declaren des de l’entitat.
Diferents de les plataformes
La nova obligació del títol de català, per als conductors tradicionals, suposa un nou “pedaç normatiu” en una regulació que ja ha aixecat polseguera en el darrer any. Els conductors d’VTC fora de plataformes insisteixen a no incloure’s en cap bàndol en el que consideren la “guerra taxi-plataforma”; en tant que no ofereixen el mateix servei que els altres dos subsectors. La batalla legal, però, hauria generat uns “greuges impossibles d’assumir per a l’operativa de la nostra feina”. En aquest sentit, acusen les autoritats d’un “excés de zel” en les inspeccions als professionals del sector -una vigilància que, argumenten, ha fet que Barcelona perdi “petits i mitjans congressos en benefici de Madrid, València i Sevilla”. Poques hores abans de l’inici del Mobile World Congress a Fira de Barcelona, Gran Turisme assegura que mantindrà els contractes que ja tenen aparaulats amb els congressistes que hi assistiran, si bé asseguren que “estan disposats a boicotejar” esdeveniments futurs, com ara la Copa Amèrica. “La nostra gent vol viure de la seva feina i no ser mai més el dany col·lateral d’altres conflictes”, reblen.