Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
La via política, l’últim cartutx de les VTC per continuar a Barcelona

Les VTC estan contra les cordes. L’aprovació el passat juliol del nou decret que regula aquest servei ha suposat una estocada pràcticament definitiva al sistema de flotabilitat d’un sector que cada cop veu més complicada la seva supervivència a Barcelona.

Si res ho impedeix, les dues principals empreses que operen a la capital catalana hauran de plegar veles el pròxim 1 d’octubre perquè cap dels cotxes de les seves flotes compleix amb la mida mínima que el decret exigeix per poder prestar el servei. Amb aquest tèrbol panorama a l’horitzó, el sector de les VTC s’ha vist obligat a disparar l’última bala que li quedava a la recambra per poder continuar treballant, tant a la ciutat i com a l’àrea metropolitana: la via política.

Dos anys més amb el ‘decret Ábalos’

Aquest darrer cartutx contempla tota una sèrie de possibilitats que passen per la necessitat de la intermediació política en la situació. La principal estratègia per evitar el col·lapse del sector seria l’aprovació d’una pròrroga del conegut com a decret Ábalos del govern espanyol, que establia un període compensatori de quatre anys durant el qual les VTC podien seguir amb la seva activitat sense dependre del que marquin cadascuna de les regulacions autonòmiques.

L’objectiu d’aquesta iniciativa era poder donar un marge a les diferents empreses del sector per adaptar-se a les normatives de cada regió i compensar d’aquesta manera les pèrdues econòmiques derivades de l’esclat de la pandèmia del coronavirus. Tanmateix, el decret aprovat el 2018 caduca el pròxim 1 d’octubre, de manera que, per poder continuar operant a Catalunya, les companyies han d’adaptar-se als requisits que marqui la regulació catalana.

Imatge d'arxiu de vehicles d'Uber i Cabify en una protesta / David Zorrakino (Europa Press)
Imatge d’arxiu de vehicles d’Uber i Cabify en una protesta / David Zorrakino (Europa Press)

La petició d’ampliar en dos anys aquest període compensatori la lideren les dues patronals del sector. Unauto i Feneval van presentar conjuntament el passat juliol una sol·licitud formal de pròrroga del decret al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana del govern espanyol en considerar que el termini de quatre anys ha estat “insuficient” per compensar el perjudici que suposen algunes regulacions territorials com la catalana.

L’aplicació d’aquesta pròrroga implicaria deixar en suspens el decret recentment aprovat per la Generalitat per regular les VTC i permetria a les diferents empreses que presten el servei seguir treballant a la capital catalana com fins ara durant almenys els pròxims dos anys. Fonts pròximes al cas, però, veuen complicada aquesta possibilitat, ja que suposaria que el govern espanyol boicotegés en certa manera una normativa aprovada gràcies als vots del PSC.

Una pròrroga per guanyar temps

L’altra alternativa que contemplen tant les patronals com les companyies és demanar una pròrroga d’aplicació de sis mesos o d’un any del decret català que ha d’entrar en vigor el pròxim 1 d’octubre. Aquesta proposta permetria al sector guanyar una mica de temps per orquestrar una estratègia legal que els permeti continuar amb l’activitat a Barcelona i també donaria més marge a les companyies per estudiar la viabilitat de renovar la flota amb vehicles que sí compleixin el requisit de la mida mínima de 4,90 metres de llarg que marca la nova normativa.

Tanmateix, la renovació de la flota no sembla a hores d’ara una opció assumible per a les empreses. “Si mires el mercat, no hi ha cotxes disponibles que compleixin aquestes característiques“, remarquen des del grup Vector, una de les companyies que treballa amb la plataforma Cabify a la capital catalana. En la mateixa línia es pronuncia el secretari general de la patronal Unauto, José María Goñi, que considera inviable aquesta possibilitat i que remarca la volatilitat pel que fa a les restriccions de la flamant normativa. “El decret està fet per liquidar el sector de les VTC. Les empreses no poden fer una inversió de 100.000 euros en un cotxe que al cap de dos anys ja no et servirà per operar a Barcelona. Amb aquestes condicions no podem fer miracles tampoc”, assenyala Goñi.

Portar el cas al Tribunal Constitucional

Per últim, les VTC tenen entre mans un darrer recurs que sobre el paper seria l’alternativa més efectiva per poder mantenir l’activitat a la ciutat. Aquesta opció passa perquè algun partit polític porti el decret aprovat per la Generalitat al Tribunal Constitucional espanyol, que previsiblement se’n posicionaria en contra. En cas que la justícia espanyola tombés la modificació de la normativa, el sector podria continuar prestant els mateixos serveis a l’espera de l’elaboració d’un nou decret per regular la seva activitat en territori català.

Un VTC de Cabify / Europa Press
Un VTC de Cabify / Europa Press

Amb tot, el sector veu aquesta possibilitat força remota i encara amb un cert pessimisme aquests darrers mesos abans de l’entrada en vigor oficiosa del decret. “Amb el temps que ens queda intentarem donar-li la volta a la situació, però la realitat és que al Parlament hi ha una majoria que s’ha plegat a les pressions d’una part del sector”, apunta contundent Goñi, que considera que les autoritats han acabat cedint a una espècie de “xantatge” per part dels taxistes.

Des de la plataforma Cabify es mostren més optimistes i confien que el govern espanyol acabi accedint a prorrogar extraordinàriament el decret Ábalos per poder continuar amb la seva activitat a la capital catalana. “Ampliar aquesta concessió té tot el sentit del món. Nosaltres portem operant a Barcelona gairebé 10 anys i ens adaptarem per poder continuar fent-ho”, asseguren fonts la companyia, que recorden que moltes famílies depenen de la supervivència de plataformes com Cabify o Uber a la ciutat.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa