Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
La Via Laietana, sense les càmeres de trànsit cinc mesos després de la reforma
  • CA

Cinc mesos després de la inauguració de la reforma de la Via Laietana, les càmeres que han de controlar el trànsit de pujada, per l’únic carril d’ús restringit que hi ha, encara no s’han activat. Inicialment, l’Ajuntament va comunicar que seria després de l’estiu quan es posarien en marxa, però ha començat el mes de desembre i el sistema de lectura de matrícules no ha entrat en funcionament. La circulació en sentit ascendent de l’artèria es restringeix a transport públic (busos de TMB i taxis) i al veïnat dels barris de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, la Barceloneta i el Gòtic. També poden utilitzar el carril titulars i usuaris d’aparcaments i clients de tallers i hotels dels barris de Sant Pere i el Gòtic, així com els conductors de vehicles de mercaderies que s’hagin donat d’alta l’aplicació SPRO en horaris determinats. Però, ara mateix, sense les càmeres activades, tothom pot usar el carril.

La nova Via Laietana vista des d'Urquinaona. | Nazaret Romero (ACN)
La Via Laietana vista des d’Urquinaona, el dia de l’estrena de la reforma / ACN-Nazaret Romero

Fonts municipals no han detallat al TOT Barcelona quan s’activaran les càmeres i sobre aquest aspecte es limiten a dir que ja es comunicarà. En aquests moments s’estan acabant de tancar els detalls dels tràmits que han de fer les persones autoritzades a circular en sentit ascendent per la Via Laietana, entre la plaça de Correus i la plaça d’Urquinaona, i abans de posar en funcionament el sistema de control es farà una campanya informativa amb prou antelació per fer el tràmit. Així, sense les càmeres que llegeixen les matrícules, la realitat és que no hi ha restriccions de trànsit i el carril de pujada de la Via Laietana el pot utilitzar qui vulgui a menys que hi hagi un control específic per part de la Guàrdia Urbana.

Veto inicial als veïns del Gòtic a circular

A finals de juny, quan va acabar la reforma integral de la Via Laietana, després de tres anys d’obres, el consistori va prohibir que els veïns i comerciants del Gòtic poguessin circular en sentit de pujada, mentre que sí que es deixava als residents de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera. “És un greuge”, va subratllar a principis de juliol al TOT la gerent de l’eix comercial Barnacentre, Isabel Rodríguez. Dues setmanes després, la polseguera que havia aixecat el veto va dur l’Ajuntament a dir que el veïnat del Gòtic podria circular en sentit ascendent de manera immediata. El regidor de Ciutat Vella, Albert Batlle, va justificar l’obertura de la circulació així: “L’avaluació del comportament del trànsit ha confirmat que la via té prou capacitat per permetre aquest accés”. Batlle va deixar la porta oberta a la possibilitat que es poguessin introduir més canvis.

Vehicles circulen en sentit baixada per la Via Laietana, a mitjans de juny / ACN-Blanca Blay

Els vehicles no autoritzats podran ser multats

Recentment, el consistori ha enviat a algunes entitats i veïns un comunicat en el qual s’informa de quins col·lectius estaran autoritzats a pujar pel carrer amb els seus vehicles en el moment en què les càmeres de control de trànsit s’activin. La resta d’usuaris, si utilitzen el carrer en sentit ascendent, podran ser multats. El text afegeix que el llistat de vehicles autoritzats es podrà revisar un cop comprovat com funciona la restricció de trànsit a la Via Laietana.

En concret, es permetrà l’ús del carril a aquells vehicles vinculats a “persones amb discapacitat”, però només en els casos en els quals la matrícula estigui relacionada a “una llicència d’ocupació de reserva nominal d’estacionament de vehicles per a persones amb discapacitat autoritzada pel districte de Ciutat Vella”. Aquesta autorització també és per al mateix col·lectiu del barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera.

Els empadronats i les persones que disposin d’aparcament

D’altra banda, l’Ajuntament permetrà circular en direcció a Urquinaona a aquells vehicles de persones majors d’edat empadronades en un habitatge del Gòtic, Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera i, en aquest cas també, de la Barceloneta. En aquests casos, els vehicles podran ser propietat de la persona sol·licitant o d’una empresa, entre altres supòsits. També podran pujar per Via Laietana els ciutadans que encara que no estiguin empadronats en cap dels barris esmentats, però disposen d’un aparcament al Gòtic o a Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera.

Circulació en sentit ascendent a la Via Laietana, a l’estiu / Jordi Subirana

A més, l’autorització municipal preveu que puguin circular també els vehicles de persones que siguin autoritzats per un establiment per tal de dirigir-se als aparcaments situats als barris del Gòtic i de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, així com els cotxes de clients d’hotels, hostals i pensions dels dos barris anteriors, però només en el cas que el consistori doni permís a les peticions que faci l’hotel.

Dos carrils de baixada i un de pujada

La pacificació de la Via Laietana ha suposat una reducció dels carrils de circulació per donar prioritat al vianant, el transport públic i la bicicleta. Després de la reforma han quedat dos carrils de circulació de baixada i un de pujada. Abans, el carrer en tenia cinc. Dels dos carrils en sentit descendent, un és compartit per busos (V15, 47 i 120), taxis i bicicletes, i l’altre és per a vehicles privats. I de pujada ha quedat un únic carril de circulació d’ús restringit només per al transport públic, vehicles autoritzats -cas dels veïns del Gòtic i Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, entre altres- i un carril bici. El carril de baixada compartit per busos, taxis i bicis ha estat molt criticat per entitats ciclistes, com el BACC, perquè el veuen molt perillós.

Les obres de reforma van començar l’1 de març del 2022 i la via es va estrenar el 29 de juny d’aquest any. El pressupost final va ser de 38,16 milions d’euros. La reforma ha servit també per eixamplar les voreres per sobre dels quatre metres, ja que abans de les obres hi havia trams que no superaven els 2,6 metres, segons el consistori. La part del carrer més pròxima al mar incorpora dos espais singulars, la plaça de l’Àngel i el conjunt que formen la plaça d’Idrissa Diallo i la de Correus.

Més notícies
Notícia: Guia per sobreviure en cotxe, i sense multes, a la nova Via Laietana
Comparteix
A partir del 29 de juny, la nova Via Laietana prohibirà circular de pujada, amb càmeres de videovigilància, però amb excepcions

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa