La Coordinadora Catalana d’Usuaris de la Bicicleta critica en un comunicat l’estudi encarregat per la Síndica de Barcelona al RACC. D’entrada, lamenten que s’encarregui a una entitat privada d’usuaris del vehicle de motor, però també consideren que el document té “poca credibilitat”. “L’informe demostra que els vehicles de motor posen en perill a les bicicletes, però el problema son les bicicletes”, diuen. Un “gran error”, asseguren, és “posar al mateix sac” les bicicletes i els vehicles de mobilitat personal (VMP) —patinets elèctrics— ja que les característiques i forma de conduir dels dos col·lectius són “totalment diferents”. La coordinadora afirma que la bicicleta té molts menys conflictes relatius a la velocitat en interactuar amb vianants, per exemple.
També puntualitzen que en l’apartat sobre infraccions per part de bicicletes hi manquen dades objectives i assenyalen que “s’infla” el percentatge en agrupar-les per “aconseguir” un 70%. Per contra, una sola infracció dels vehicles de motor que posa en perill a la bicicleta i que ocasiona el 80% de l’estudi, “es considera simplement com un conflicte”.
En resum, des de la coordinadora lamenten que les conclusions generin una visió “conflictiva” del col·lectiu ciclista, quan fins i tot els seus resultats mostren que sols un 5% dels vianants ha manifestat haver tingut ensurts en primera persona. “Cada any, més d’un miler de persones són atropellades a Barcelona pels vehicles de motor, que casualment són els que comenten infraccions perilloses també envers els ciclistes”, conclouen.