L’estació de metro de Liceu (L3) té una particularitat única en tota la xarxa de metro que gestiona Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). No hi ha cap altra parada en la qual els viatgers hagin de sortir al carrer per canviar de sentit, confirmen fonts de l’empresa pública de transport.
Liceu es troba al bell mig de la Rambla i porta el nom del Gran Teatre del Liceu. En direcció a Zona Universitària, les entrades/sortides de la parada estan al costat Llobregat, a tocar del coliseu líric i del mercat de la Boqueria, respectivament. En sentit Trinitat Nova, els accessos es troben al costat Besòs, a la mateixa alçada que els anteriors.
Oberta el 1925
Oberta el 1925, l’estació és considerada com la “primera prolongació del Gran Metro”, que va entrar en funcionament a Barcelona el 30 de desembre de 1924 entre Catalunya i Lesseps, amb aturades a Aragó (l’actual passeig de Gràcia) i Diagonal. Uns mesos després, el 31 de maig de 1925, es va posar en marxa l’estació de Fontana. I el 5 de juliol, ara fa 98 anys, es va inaugurar el tram entre Catalunya i Liceu, que recorre 607 metres, segons TMB.
La parada de Liceu està a molt poca fondària, concretament a sis metres per sota de la Rambla, pendent del fet que s’acceleri una reforma que s’està executant molt lentament. Liceu disposa d’un sol nivell on hi ha dues vies amb andanes laterals, sense cap mena d’intercomunicació entre elles”, detalla l’empresa TMB.
Al llarg d’un segle, l’estació ha sofert nombroses modificacions. Originàriament, tenia els dos accessos al costat mar. Així va ser durant dues dècades fins que els anys 1946 i 1947, respectivament van entrar en funcionament dues entrades a la banda muntanya que van ser inaugurades el 15 d’abril de 1946 i l’11 de novembre de 1947.
Reforma l’any 1968
L’any 1968, coincidint amb l’extensió de la línia fins a Drassanes, es va modernitzar l’estació i es van allargar les andanes perquè hi poguessin parar trens quíntuples. Aquest fet va fer necessari moure els accessos del costat mar fins a la seva ubicació actual. Per escometre la reforma es van aprofitar molts elements originals, com el ferros forjats, però es van instal·lar nous elements, com rètols lluminosos amb el nom de l’estació, el revestiment dels pilars amb granit i un passamà d’alumini a les baranes. El 1969, a Liceu es va instal·lar la primera màquina de venda electrònica de bitllets de la ciutat.
L’any 1984, Liceu es va convertir en una “estació singular dedicada a l’òpera”. Ja el 2005 es van construir els dos ascensors, situats a banda i banda de la Rambla, per garantir l’accés de persones amb mobilitat reduïda. I el 2008 va culminar una reforma integral en la qual es van refer les escales, es va posar a l’exterior baranes de ferro del mateix estil que les originals i es va dissenyar l’estació amb una decoració temàtica amb plafons amb fulles de plataners.
Retirada d’amiant l’any passat
L’estiu de 2022, TMB va retirar l’amiant de l’estació de Liceu i es van reparar diferents elements estructurals de les andanes. Això va fer que una part del mes de juliol els trens no s’hi aturessin, entre 11 i el 19 en direcció a Zona Universitària, i del 20 al 31 en direcció a Trinitat Nova.