La recuperació del Tramvia Blau compleix sis anys tancat i oblidat a les cotxeres. El 28 de gener del 2018, l’històric transport va fer l’últim viatge. I encara avui no se sap quan tornarà a funcionar. Segons Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), “la previsió és disposar pròximament del projecte bàsic”, tot i que les fonts consultades no donen una data concreta. En qualsevol cas, i donat que després el projecte s’haurà de licitar, adjudicar i executar, encara hauran de passar alguns anys perquè el Tramvia Blau circuli de nou.

El projecte bàsic, i les posteriors obres, han d’incloure la urbanització de l’avinguda del Tibidabo, des de la plaça de Kennedy fins a la plaça del Doctor Andreu, el nou traçat de la via, la rehabilitació de les cotxeres del servei i la remodelació dels cotxes del tramvia. Fonts de TMB expliquen que per dur a terme aquesta restauració caldrà l’autorització del departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, que ha declarat aquests vehicles del patrimoni històric ferroviari de TMB com a béns culturals d’interès nacional (BCIN). Si no es produeixen canvis, tot apunta que el cost de tot plegat s’enfilarà fins als 19 milions d’euros, l’última xifra feta pública.

Protesta de Trias per Barcelona

Al llarg d’aquests anys han estat diverses les entitats i partits que han reclamat la tornada del Tramvia Blau. El pròxim dissabte, 3 de febrer, representants de Trias per Barcelona demanaran la recuperació de l’històric transport en un acte a la plaça de Kennedy al qual assistirà el regidor i president del districte de Sarrià-Sant Gervasi Jordi Martí Galbis.

Dos cotxes del Tramvia Blau, al Tibidabo
Dos cotxes del Tramvia Blau, al Tibidabo

El Tramvia Blau va tancar a principis de 2018 per un problema de seguretat, concretament per la falta de manteniment dels cotxes i de la via, que s’ha de renovar totalment. Des de llavors, poc s’ha avançat i la recuperació del Tramvia ha estat plena d’entrebancs. Un dels més importants va ser que l’empresa adjudicatària per fer el projecte, Tec-Cuatro, va fer fallida el mes de febrer de 2022. Aquest fet va endarrerir l’elaboració i no va ser fins al setembre d’aquell mateix any que es va adjudicar de nou. Des de TMB, deien el passat setembre, es va ampliar el termini d’execució, ja que la tardança no era culpa de l’empresa, Meta Engineering, que finalment s’està encarregant de fer el projecte.

Abans, i a conseqüència de la pandèmia, la licitació del projecte va sortir la primavera del 2020 amb un any de retard. Poc després, l’oferta es va anul·lar i no es va publicar de nou fins al juliol d’aquell mateix any. Les raons van ser que calia estalviar per la crisi del coronavirus i perquè quedaven tràmits pendents amb el consistori, com la firma d’un conveni amb TMB.

Un transport amb més de 120 anys d’història

El Tramvia Blau es va inaugurar el 29 d’octubre de 1901. Segons informa TMB a la seva pàgina web, el transport és el supervivent de l’antiga línia de tramvies de Barcelona. Fa un recorregut de 1.276 metres fins al peu del funicular del Tibidabo. “Va pujant rodejat de construccions modernistes i noucentistes que donen pas a la natura i a magnífiques vistes de la ciutat”.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: JordiP a gener 31, 2024 | 16:14
    JordiP gener 31, 2024 | 16:14
    Com sempre. Lo típic de l'Ajuntament. Deixaran que es vagi podrint i rovellant fins a la seva irrecuperabilitat. Llavors tot seran crits d'alarma i laments per la desgràcia patida. I sortiran amb un projecte faraònic de rehabiitació per al qual mai tindran prou pressupost i cap empresa acudirà al concurs. De manera que la gent oblidarà aquesta joya històrica del transport urbà i algun dia es repavimentarà l'avinguda i desapareixeran els rails. I, potser seixanta i setanta anys més tard. en alguna reperació del ferm, algún paleta descobrirà una via soterrada i segurament algun historiador o comentarista de les "coses curioses de l'antiga i xocant aglomeració urbana dita Barcelona" podrà publicar un parell d'articles explicant que en aquell indret un dia llunyant del S.XIX/XX un senyor va construir una especie de vehicle elèctric per pujar a la muntanya. Som un poble de il·letrats i deixats.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa