El bus a demanda va ser un recurs pioner a Torre Baró que havia de facilitar la mobilitat d’una zona complexa. L’operativa és aparentment simple: un veí demana el bus amb una aplicació i el conductor el va a buscar a la parada. N’hi ha dos, un que connecta la zona nord amb els serveis del sud i un altre que es mou per la zona baixa. Però només en funciona un, el del nord. Sis anys després de l’estrena, una meitat del barri avala el servei i l’altra n’expressa dubtes. Uns contents, els altres no, però tots units per exigir “un transport públic digne i eficient per a tot el barri”. Més d’un centenar de persones de totes les zones han recuperat l’esperit del 47 aquest dimecres per plantar-se a la seu del districte i denunciar “les esperes eternes, els problemes de cobertura i l’absència d’alternatives” al bus a demanda.

La gran diferència entre el nord i el sud és justament les alternatives. Quan el bus a demanda falla al nord, els veïns encara troben salvació en un bus de línia tradicional, però els residents de la zona sud no tenen aquesta opció. Abans tenien dos busos de línia, però l’Ajuntament els va reformular. El consistori va fusionar les línies 80 i 81 per crear-ne la 180, que uneix la Trinitat Nova amb Vallbona. El 82 també va mutar en un bus nou que inicia el trajecte a la plaça de la República i voreja Torre Baró pel nord fins a Castellví, per sobre de l’icònic castell. Els mateixos veïns admeten que aquestes línies no funcionaven correctament, però no entenen que el nou mapatge ignori la zona baixa del barri.

Protesta a Torre Baró pel mal funcionament del bus a demanda / Gabriel G. Garrido

Les conseqüències d’aquesta absència d’alternatives es fan notar sobretot quan la cobertura desapareix. “Falla i el bus ens deixa penjats”, es queixen els afectats. “A vegades el mòbil t’indica que està la petició feta, però el bus passa per una zona sense cobertura i es desconnecta. Tu penses que et vindrà a buscar, però el conductor no ha rebut la notificació”, explica al Tot Barcelona la presidenta de l’AVV de Torre Baró, Valeria Ortiz, que dirigeix la mobilització xiulet en mà i amb un pitrall taronja posat. L’activista comenta que aquesta setmana han estrenat una aplicació nova, però que el caos continua regnant el servei.

Des de l’entitat detallen esperes que superen la mitja hora de mitjana i els dies més complicats pot arribar a ser d’1 hora, 45 minuts. Unes xifres que TMB rebaixa a 17 minuts de mitjana i menys de 3 si es fa la petició amb antelació. Però independentment del ball de xifres, l’associació veïnal recorda que la gent gran és qui més utilitza el servei i que no poden quedar-se sense alternatives.

Crítiques per la “inacció” de les institucions

El veïnat denuncia que la “inacció” de les institucions per proporcionar-los una “solució de mobilitat integral” accelera l’exclusió social. El teixit veïnal del barri manté que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) els diu que “no hi ha tantes reclamacions” i que l’associació ha intentat “mediar” a través del districte. “No hi ha solucions, sortir al carrer a manifestar-nos és l’última via que tenim”, remarca Ortiz. Els veïns de Torre Baró compten amb el suport de la Federació d’Associacions Veïnals de Barcelona (FAVB), que veu “indignant” que els responsables d’aportar solucions “vagin a l’estrena de la pel·lícula ‘El 47’, que retrata els problemes del barri fa 50 anys, però no siguin presents ni s’hagin reunit amb nosaltres per solucionar els actuals”. L’entitat exigeix la “implantació urgent” d’una línia de bus regular, amb horaris fiables, freqüència constant i un recorregut útil per al veïnat.

El bus a demanda no és exclusiu de Torre Baró. També està a Vallbona, Montbau i el Farró. Des de la FAVB concreten que la resta de barris no expressen cap problema amb el servei. No noten problemes de cobertura ni esperes eternes. Després d’anys en funcionament, mantenen l’aposta pel bus a demanda. “No és només que ells estiguin contents, és que nosaltres, els que vivim a la zona nord, també ho estem. Els problemes només són al sud”, assenyala Ortiz. La portaveu de l’associació insisteix que la solució és un bus de línia que actuï com a alternativa, “que si cau el bus a demanda, sàpigues que tens un bus segur en una estona”.

Protesta a Torre Baró pel mal funcionament del bus a demanda / Gabriel G. Garrido

L’Ajuntament invertirà 390.000 euros en una rotonda

Fonts de TMB consultades per aquest diari matisen que estan “analitzant les dades” del servei i “escoltant els suggeriments i queixes del veïnat per tal d’incorporar-ne millores”. Des de TMB detallen que “pròximament” faran reunions amb els veïns per traslladar-los dades i “buscar millores”. Les millores també estan sobre la taula del departament de mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona. L’executiu concreta tres àmbits d’acció futura: la millora de l’aplicació, la comunicació amb els usuaris i el funcionament i manteniment dels mateixos busos. “Aquesta setmana es concretaran en una reunió al districte amb els mateixos veïns”, remarquen.

Des del departament de Mobilitat apunten que les mesures, valorades en uns 390.000 euros i previstes per a mitjans de 2026, també incorporaran un projecte per a construir una rotonda que millori el servei de bus. Una inversió que no acaba de convèncer els veïns, que temen que l’Ajuntament vulgui camuflar en la rotonda una inversió sense efectes reals. “Està bé que ens en posin una perquè segurament serà més segura i potser canvia l’enllumenat o se’n fan millores, però no és la nostra reivindicació. Una rotonda no canviarà els problemes del bus a demanda”, sentència Ortiz.

El bus a demanda de Torre Baró. | Ajuntament de Barcelona
El bus a demanda de Torre Baró | Ajuntament de Barcelona

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa