Torna el maldecap veïnal pels embussos quilomètrics en l’accés al Tibidabo

“‘L’accés al Parc d’Atraccions del Tibidabo segueix estant mal resolt i ara s’està tornant a evidenciar. Som una altra vegada al 2019. La Cuca de Llum no ho ha solucionat. Els caps de setmana s’hi genera un col·lapse que és terrible“. Qui ho diu és la Clara Raich, membre de l’Associació de Veïns Mont d’Orsà de Vallvidrera. Les seves afirmacions posen paraules al sentiment del teixit veïnal, que amb la pandèmia havia aparcat les preocupacions per aquest fenomen, i alhora acompanyen les imatges que s’han viscut els darrers dies festius al territori comprès entre Vallvidrera i el parc d’atraccions.

Segons expliquen diverses fonts a aquest diari, dissabte i diumenge de la setmana passada es van viure episodis d’embussos a la carretera de l’Arrabassada així com autobusos de la línia 111 superats per la demanda. Tot plegat s’atribueix al retorn de l’activitat del parc, que es va reobrir el passat maig i que ha anat sumant visitants els darrers mesos a partir de la millora de la situació epidemiològica.

Aquesta recuperació del nombre de persones que s’apropen al Tibidabo seria la principal causant de les escenes que s’han protagonitzat darrerament, insisteixen els veïns. Així, la història es repeteix. Si l’any 2017 el veïnat vallvidrerenc ja denunciava la saturació del minibús de barri pels visitants que l’utilitzaven per arribar al parc, el passat cap de setmana la sensació va tornar a fregar els límits del col·lapse.

Els vehicles de TMB de la línia 111 només poden aplegar una vintena de persones. Tanmateix, a les parades s’hi podien veure desenes de persones més, que obligaven els conductors d’autobús a posar pau i marcar un límit de persones que podien accedir-hi. La resta, s’havien d’esperar una llarga estona. Alguns usuaris van exhibir la situació a les xarxes.

Més enllà del retorn de l’activitat del parc, l’altre factor que explica la saturació viscuda entre Vallvidrera i el Tibidabo és la reducció del servei de l’autobús de barri. Amb la irrupció de la crisi de la covid-19, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) va comprovar la davallada de l’ús de la línia i va reduir a la meitat els vehicles destinats. Ara, però, l’evidència ha obligat l’empresa pública a reaccionar.

Així, fonts de TMB expliquen al TOT Barcelona que “l’àrea operativa d’autobusos va detectar diumenge passat un increment inesperat de demanda a la línia 111”. Arran d’això, s’ha decidit reforçar el servei amb dos minibusos més els dies festius, sempre que estigui obert el parc d’atraccions. De fet, el passat dimarts 12 d’octubre, dia de la Hispanitat, ja es va posar en marxa aquesta aposta i es va registrar un “bon resultat”.

Des de TMB, però, recorden que l’autobús 111 està pensat per garantir la mobilitat dels veïns de la zona i que “no és ni pot ser el transport col·lectiu principal d’accés al parc d’atraccions, que té sistemes de transport propis dimensionats per al seu volum de públic”. Aquest apunt impacta de ple amb l’estrena del nou funicular del Parc del Tibidabo, la Cuca de Llum, que es va estrenar el juny passat amb una versió renovada que augmentava la velocitat i la capacitat del transport, després de dos anys d’interrupció del servei. Es va presentar com un nou pas de l’Ajuntament per promocionar el transport públic i reduir l’ús del vehicle privat per a l’arribada al parc.

La Cuca de Llum: 150.000 usuaris els primers mesos

Per donar-li un impuls i garantir la seva utilització, de fet, es va incloure l’ús de la Cuca de Llum en l’entrada al parc. Això suposava incrementar considerablement el preu del tiquet per primera vegada en set anys. En ser obligatori, però, servia per facilitar que la gent fes un ús generalitzat del nou funicular. A més, aquest aquest servei enllaça els autobusos llançadora gratuïts que desplega el parc d’atraccions i que surten de la plaça Kennedy, la Vall d’Hebron i l’Estació del Nord. Aquests vehicles desencotxen a l’altura de la Cuca de Llum perquè els visitants facin l’últim tram cap al Tibidabo amb el que es considera la primera atracció del complex.

Tanmateix, encara hi ha una bona part dels usuaris que prefereixen fer-se el seu propi trajecte i anar a peu o utilitzar el minibús de la línia 111, que, a diferència de la iniciativa del parc, sí que està integrat en el sistema tarifari de l’ATM i apareix en les opcions que et planteja Google Maps.

Fonts de Barcelona Serveis Municipals (BSM) subratllen que la intenció és que la Cuca de Llum es converteixi en “l’accés predominant al parc” a més del “més ràpid i sostenible”. De moment, les xifres que aporta l’empresa municipal resolen que des del 12 de juny han fet ús d’aquest nou funicular “més de 150.000 persones”, tot i que no es detalla la relació amb els visitants totals del parc. Sigui com sigui, des de BSM puntualitzen que aquest transport s’hauria convertit en el mitjà d’accés “més ben valorat pels usuaris del parc”. Tot plegat es produeix en un context en què el complex funcionava a mig gas —aquest cap de setmana és el primer que el Parc s’activarà 100% arran de la fi de les restriccions— i en què el nou funicular acumula només quatre mesos de rodatge. Així, l’aposta municipal passa perquè cada vegada més gent esculli la Cuca de Llum.

Un tap de trànsit quilomètric

Sigui com sigui, les reticències veïnals no es circumscriuen únicament a l’ús del transport públic. “El malestar amb la situació del bus és ben clar, però és que, a més, hi ha un problema gran amb el carril de cotxes aturats que es crea des de la rotonda d’accés al Parc del Tibidabo fins al Mirador de l’Arrabassada“, manté la portaveu veïnal Clara Raich. Segons explica, en direcció al cim, arriba un punt en què un treballador del parc explica als cotxes que intenten aconseguir lloc a l’aparcament del complex que no es pot, que no hi ha espai i que no poden seguir. Aquesta informació presencial es facilita en una rotonda. Així, les converses entre el treballador i els visitants protagonitzen un estira-i-arronsa que acaba col·laborant en la generació “d’un tap quilomètric”, remarca Raich.

Si bé l’Ajuntament ha treballat els darrers anys per desfer-se d’aquelles imatges de cotxes aparcats als vorals i per desincentivar el transport privat, algunes famílies segueixen provant d’aconseguir-ho. De nou, però, a qui acaba indignant això és als veïns de Vallvidrera i el Tibidabo, que reclamen canvis que agilitzin la gestió del transit. Segons expliquen, els embussos es produeixen a l’Arrabassada, però arriben a afectar també al nucli vallvidrerenc. Davant d’això, de moment, mana la ressignació. “Si et ve algú a dinar un dissabte o diumenge, ja ho tens clar. Els has de dir que ni se’ls acudeixi venir per l’Arrabassada. I esperar que tinguin sort”, remata la representant dels veïns del Mont d’Orsà de Vallvidrera.

Comentaris

    Edu Octubre 20, 2021 | 09:05
    Si et ve alguna visita a dinar un diumenge bé pot agafar el funicular de Vallvidrera, que paguem entre tots perquè l'aprofiteu uns quants, no?

Nou comentari