El transport públic viurà una tardor insòlita aquest 2022, amb una doble subvenció per combatre la inflació. El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha anunciat aquest dimarts al Congrés un nou paquet d’ajudes que inclou bonificacions del 100% dels bitllets multiviatge de RENFE, que són la infraestructura ferroviària que depèn directament del govern espanyol. Aquesta injecció de diner públic se suma a la ja anunciada per al metro i altres mitjans de transport metropolitans, que tindran una rebaixa del 50% d’acord amb l’anterior decret de mesures anticrisi al juny.
Segons ha anunciat Sánchez, els preus bonificats de RENFE s’aplicaran a partir de l’1 de setembre i fins a final d’any als bitllets de més d’un viatge. Hores més tard, el Ministeri de Transports en una nota de premsa ha acotat la gratuïtat “als títols multiviatge dels serveis de Cercanías, Rodalies i Mitja Distància pel període comprès entre l’1 de setembre i 31 de desembre d’aquest any i la vigència dels quals s’emmarqui en aquest període”. Fonts del ministeri han detallat a aquest diari que queden inclosos a la promoció tant els ‘bonotren’ com els abonaments per a Rodalies.
També seran gratuïts els abonaments per als trens de Mitja Distància per a trajectes d per via convencional i d’amplada mètrica. A més, tindran un 50% de descompte els abonaments d’Avant –alta velocitat a mitja distància–, per exemple de Barcelona a Tarragona o de Girona a Barcelona.
L’objectiu d’aquestes mesures és fomentar el transport col·lectiu i ajudar als ciutadans que afronten cada dia una despesa fixa per mobilitat obligada per anar a treballar o estudiar per exemple. De retruc s’insta a un canvi d’hàbits que afavoreixi un transport més sostenible que el cotxe, l’ús del quan a més ara s’ha encarit per l’alça del preu dels carburants. Sánchez ha presentat la nova mesura al seu discurs sobre l’Estat de la Nació, un debat anual al Congrés que no se celebrava des de 2019. L’ha presentada com una mesura destinada sobretot a “defensar la classe mitja” del país, que es veu empobrida de facto per una inflació que li causa dificultats per arribar a final de mes.
Els bitllets multiviatge de Rodalies
Els viatgers de Rodalies disposen actualment de dos grans tipus de bitllets multiviatge: els que són exclusius de Renfe –només es poden fer servir en aquest transport– i els abonaments integrats a la xarxa de l’ATM que permeten intermodalitat. Aquests darrers seran a meitat de preu, com ja es va anunciar. De fet el vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, ja ha tancat la porta a ampliar la rebaixa i ha qualificat l’anunci de Sánchez de “populista i irresponsable”. “El gratis a tot d’avui són les retallades del demà”, ha avisat.
La gratuïtat anunciada és únicament per abonaments exclusius de Renfe. En cap cas queden inclosos els bitllets senzills ni els d’anada i tornada.
El bitllet multiviatge de Renfe més conegut és el Bonotren, que permet fer 10 viatges en un termini de 90 dies consecutius. Només és vàlid per a la xarxa de Rodalies (línies R1, R2, R2 nord, R2 sud, R3, R4, R7 i R8). El poden usar diverses persones simultàniament, sempre que comparteixin origen i destí. Les targetes d’una zona tarifària avui costen 10,25 euros, la de dues zones valen 16,35 euros, la de tres zones són 24,20 euros, la de quatre zones arriba als 31,45 euros, la de cinc zones costa 38,20 euros i la de sis zones, 47,75 euros.
Els altres dos abonaments exclusius de Renfe que més s’usen són l’abonament mensual i l’abonament trimestral. Els dos són nominatius –vinculats a un DNI– i no es poden compartir amb altres viatgers. El primer permet només viatges d’anada i tornada, mentre que el segon ofereix trajectes il·limitats. El seu cost va dels 25,55 euros per una zona als 83,85 euros per 6 zones en el cas mensual, i dels 92,15 euros per una zona als 249,30 euros per 6 zones si és trimestral. A l’àrea de Barcelona no es poden comprar Bonotrens ni abonaments d’una zona, per estimular la compra dels títols integrats de l’ATM.
Així queden els preus del metro i bus
Per saber els nous preus del transport urbà aquesta tardor, l’operació és tan senzilla com dividir per dos la tarifa de cada targeta de TMB. Així doncs, la T-Usual baixarà de 40 euros a 20 euros en la primera zona tarifària. El mateix títol per a dues zones amb viatges il·limitats durant un mes caurà de 53,83 euros a 26,93. Les tarifes per a la zona 3 s’escurçaran de 75,60 euros a 37,80 euros.
La popular targeta T-Casual, que permet fer 10 viatges i és pluripersonal –si no es viatja alhora–, passarà de costar 11,35 euros a només 5,68 euros per als trajectes dins de Barcelona i de la primera zona. A la segona corona, el bitllet disminuirà de 22,40 euros a 11,20 euros, menys que el que val ara la T-Casual d’una sola zona. El cost de la zona 3 es retallarà de 30,5 euros a 15,25 euros.