Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
La T-10 i la T-Mes desapareixen i hi haurà dues noves targetes de transport
  • CA

La T-10, la T-Mes i la T-50/30 deixaran d’existir el 2020 per l’aparició de dues noves targetes, anomenades T-usual i T-casual. La substituta de la T-10 serà més cara: costarà 11,35 euros, és a dir 1,15 euros més que l’actual, que és el bitllet més usat a la xarxa de transport públic metropolità. En canvi, els usuaris habituals es beneficiaran d’una tarifa plana de 40 euros mensuals amb la nova T-usual.

La voluntat de les administracions és simplificar el sistema tarifari i portar usuaris cap a la T-usual, que és la que substitueix les actuals T-mes i la T-50/30. Està cridada a ser la nova fórmula majoritària, perquè sortirà molt més a compte als qui es desplacen habitualment en metro i bus: costarà 40 euros –un 25% menys que la T-Mes– i permetrà fer viatges il·limitats durant 30 dies. El preu del bitllet senzill també puja i incorpora diferents tarifes segons les zones: a la primera corona un sol trajecte costarà 2,40 euros.

També s’abarateix de forma substancial la T-jove trimestral, que passarà a costar 80 euros en comptes de 105 euros. I neix una nova targeta per compartir, la T-grup, que permetrà fer 70 viatges en 30 dies per 79,45 euros. En no ser un títol personal, la podran fer servir diversos viatgers en el mateix trajecte com ara passa amb la T-10. Es manté, en canvi, la T-dia, un títol pensat sobretot per a turistes, que permet fer viatges il·limitats a una sola persona durant 24 hores i inclou una anada i tornada a l’aeroport. Ara costa 8,60 euros i pujarà fins als 10,50.

Ho han anunciat per sorpresa aquest dimecres al matí l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i el vicepresident de Mobilitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Antoni Poveda, en la presentació la proposta de títols i tarifes per al 2020 de l’ATM de Barcelona.

Antoni Poveda (esquerra), Damià Calvet i Ada Colau en la presentació de les propostes de nous bitllets | ACN

Antoni Poveda (esquerra), Damià Calvet i Ada Colau en la presentació de les propostes de nous bitllets | Blanca Blay (ACN)

Ada Colau ha detallat que el canvi vol premiar els usuaris “habituals” i encarir el preu per a viatgers ocasionals. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha reivindicat que, comparant els preus de la T-usual i la T-casual, l’ús de la primera s’amortitzarà ja el 18è dia dels 30 que dura. Fins a final d’any la T-Mes costa 54 euros i la T-50/30 val 43,50 euros. 

Colau ha qualificat els canvis de “revolució” i ha celebrat que és un dia “històric”. Després d’anys de domini de la T-10 com a bitllet de referència per als usuaris, les tres administracions que conformen l’Autoritat Metropolitana de Transports (ATM) introdueix la T-usual per convertir-la en el títol estrella. L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat, les tres administracions que conformen l’ATM. 

Una rebaixa “històrica”

L’alcaldessa de Barcelona ha posat de relleu la “rebaixa històrica” dels preus de les tarifes. Per tal de fer-la possible ha estat necessari un augment de la inversió en els últims anys per part de les tres administracions. En concret, l’AMB ha aportat 17 milions extra per tal de fer realitat la disminució dels preus de les tarifes. L’Ajuntament de Barcelona ha augmentat la seva inversió en uns dos milions i la Generalitat en cinc milions, segons ha explicat el vicepresident de Mobilitat de l’AMB, Antoni Poveda. Les vendes de bitllets cobreixen un 45% de les inversions necessàries per mantenir la xarxa de transport públic, i la resta depèn de les tres administracions.

Aquests són els preus i els nous bitllets que proposa l'ATM | Adrià Lizanda

Aquests són els preus i els nous bitllets que proposa l’ATM | Adrià Lizanda

La idea del canvi és crear una base tarifària formada per quatre bitllets: la T-usual, la T-casual, la T-16 i la T-jove, que serà un 20% més barata i costarà 80 euros per una zona. Un altre dels canvis significatius suposa el caràcter intransferible de la T-casual, ja que fins ara la T-10 es podia compartir amb altres usuaris. La T-usual, fins ara T-mes, seguirà sent unipersonal, i al bitllet s’afegirà el nom i el cognom a banda del DNI. 

L’èxit del canvi, que arriba després que l’any passat les tarifes es congelessin, es fia a la modificació d’hàbits dels usuaris, que hauran de recórrer a la T-usual i deixar de banda la T-casual, fins ara coneguda com T-10. La tendència a l’alta dels bitllets per a viatgers ocasionals cristal·litza també en augments en el bitllet senzill, que costarà 20 cèntims més, la T-Dia, que passa de 8,60 a 10,50 euros.

En aquesta ocasió la proposta tarifària ha estat consensuada entre les tres administracions, tal com ha insistit en diverses ocasions el conseller Calvet. Aquesta entesa cobra rellevància després que l’any passat s’aprovés la congelació de les tarifes, una mesura a què s’oposava la Generalitat i que defensava el consistori. 

L’aprovació de la proposta de nous bitllets i tarifes es farà el 12 de desembre al consell d’administració de l’ATM, segons ha avançat Calvet.

La T-10, vàlida fins al 29 de febrer

La T-10 es podrà utilitzar fins al 29 de febrer, tot i que a partir de l’1 de gener passarà a ser unipersonal. Pel que fa a la resta de títols que desapareixen, com pot ser el cas de la T-mes o la T-50/30, es podran fer servir de forma habitual fins que caduquin. 

Més notícies
Col·lecció de targetes de metro, amb una T10 (verda) i les T1 antigues / Laura Solé
La petita gran història de la T-10, la revolució del transport de Barcelona
Notícia: La petita gran història de la T-10, la revolució del transport de Barcelona
Comparteix
La supressió d'aquest popular títol, estrenat el 2001 amb la integració tarifària, omple les xarxes de records nostàlgics i queixes dels usuaris

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Victòria a desembre 04, 2019 | 12:43
    Victòria desembre 04, 2019 | 12:43
    Això vol dir que s'apliquen els descomptes de família nombrosa/monoparental a la T-casual (antiga T-10) que ara serà nominal, no?
  2. Icona del comentari de: distret a desembre 04, 2019 | 13:03
    distret desembre 04, 2019 | 13:03
    L'estalvi és relatiu perquè els mesos amb vacances... et caducarà la targeta als 30 dies. Per altra banda, no es parla del tema de l'sponsor, de publicitat en les targetes. Es va fer tancar la web a aquell particular que les revenia més barates i no se'n va saber res més. El tema va ser de "perro del hortelano" 100%.
  3. Icona del comentari de: lladres a desembre 04, 2019 | 13:37
    lladres desembre 04, 2019 | 13:37
    aneu pujant el preu en plan bestia com si a tothom l'haguessin enchufat a l'ajuntament cobrant el que cobren els enchufaos-familiars de la colau.
  4. Icona del comentari de: Andreuenc_Dani a desembre 04, 2019 | 15:22
    Andreuenc_Dani desembre 04, 2019 | 15:22
    La substituta de la T10 sera intransferible? Quina cara de ciment que tenen! No l' apujan 1.15€, l' apujaran mes de 10€ per persona. A casa meva, pasariem d' una T10 a tres. O sigui, a mi me la pujaran al voltant dels 30€. On visquin 4 persones pujara uns 40€. I a sobre sense cotxe per decisió de frau Colau. Quina jeta! Lladres!
  5. Icona del comentari de: Mireia a desembre 04, 2019 | 16:18
    Mireia desembre 04, 2019 | 16:18
    Llavors això vol dir que si te la roben, TMB invalida la anterior i et fa una altre nova?
  6. Icona del comentari de: Jprats a desembre 04, 2019 | 23:36
    Jprats desembre 04, 2019 | 23:36
    Aquesta funcionària que és guanyen molt bé la vida, tenen unes penques d'allò més. Per cert, la fada colau agafa l'autobús o el metro? A i no , que va molt atrafegada . Ara ja no cal dissimular
  7. Icona del comentari de: Xavier a desembre 05, 2019 | 10:10
    Xavier desembre 05, 2019 | 10:10
    Si promocionar el transport públic és fent que els que ocasionalment venim a visitar els nostres familiars, ara se'ns multipliqui el cost perquè soms 5 persones, i ens plantegem si tornar a venir amb cotxe privat, és que les senyores i senyors polítics fan les coses al revés.
  8. Icona del comentari de: Politicastres de m...a! a desembre 05, 2019 | 11:01
    Politicastres de m...a! desembre 05, 2019 | 11:01
    Els polítics que tenim passen de la mostra minsa economia i no parlem dels que vivim fora de BCN a qui ens putejaran que no puguem entrar a la ciutat amb el cotxe de sempre. No ens ofereixen transports públics com cal i a sobre els paguem a preo¡u d'or... Polítics sapastres que només miren per uns determinats interessos, els rics i benestants, els altres ens hem de fotre i si tenim un cotxe de gasoils, pagat, ara ens en volen endossar un altre per tenir-nos embargats pels segles dels segles
  9. Icona del comentari de: A. Peu a desembre 05, 2019 | 11:13
    A. Peu desembre 05, 2019 | 11:13
    Un càstic més als usuaris “casuals” perquè procurem anar a peu sempre que podem i usem el transport públic només de tant en tant. No era prou el nyap de la xarxa de bus,. A la Barcelona dels comuns els peatons, malgrat el que diuen, ho tenim molt fotut. Si no t’atropella un patinet, una bici o un skate, t’atropella la Colau.
  10. Icona del comentari de: ELENA a desembre 05, 2019 | 12:17
    ELENA desembre 05, 2019 | 12:17
    Això vol dir que els que no som de Barcelona, quan vulguem anar a passar el dia en família a la capital, hi anirem en cotxe enlloc de transport públic perquè ens valdrà molt més la pena que pagar una T-casual per persona o bitllets senzills d'anar i tornada.
  11. Icona del comentari de: Jo a desembre 05, 2019 | 14:32
    Jo desembre 05, 2019 | 14:32
    Bé, els terrassencs continuem reben per tot arreu. A sobre que som zona tres ara ja podem descartar baixar a Barcelona amb tren els caps de setmana amb la família perquè no tenim cap títol de transport que ens vagi bé. Haurem d'agafar el cotxe. Em pensava que volien fomentar el transport públic, però resulta que el conseller acaba de critica els usuaris de la T-10 dient que comporta un "ús indiscrimat del transport públic". Deuen ser els mateixos que deuen fer un ús indiscriminat de le
  12. Icona del comentari de: Carles a desembre 08, 2019 | 21:05
    Carles desembre 08, 2019 | 21:05
    No cal dir que no valdrà la pena agafar el tren els qui el fem servir només de tant en tant, per la qual cosa estan fomentant que la gent torni a utilitzar el cotxe privat. El fet de que no es pugui compartir entre diverses persones el mateix bitllet fa que et decideixis encara més pel cotxe.. ¿Quina avantatge hi ha ha? No ho entenc...

Respon a A. Peu Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa