El candidat del PP a l’alcaldia de Barcelona, Josep Bou, ha criticat amb duresa la política de mobilitat del govern d’Ada Colau. Durant un esmorzar organitzat per les associacions Barcelona Oberta i Fundació Barcelona Comerç, Bou ha defensat el vehicle privat com a principal eix sobre el qual organitzar la mobilitat barcelonina i ha assegurat que “sense el cotxe, Barcelona ja no és Barcelona”.
L’empresari, que s’ha trobat molt còmode entre comerciants, ha fet una llarga diatriba sobre la “pinzellada ideològica” que el govern d’Ada Colau deixa a tot arreu. Amb el clàssic discurs d’ordre, seguretat i neoliberalisme comercial, Bou ha retratat els barcelonins com persones que “volen fer la compra amb cotxe, aparcar i posar el producte al maleter” i ha lamentat que les polítiques de BComú només vulguin criminalitzar el vehicle privat.
El tramvia no és prioritari
Bou també ha carregat contra el tramvia, que “no és una prioritat”, i ha apostat per promocionar el transport públic completant l’L9 de metro i posant autobusos elèctrics a la Diagonal. “No sóc polític i quan no estic d’acord amb alguna cosa ho dic, independentment de qui ho proposi”, ha dit. “Ja es va fer una consulta i hi ha millors llocs on invertir aquests diners”. L’altre mesura estrella del mandat d’Ada Colau, els carrils bici, tampoc s’han escapat de les seves crítiques i ha anunciat que, si és alcalde, retirarà “tots els carrils bici que no tenen sentit”.
L’alcaldable té la difícil tasca de substituir Alberto Fernández Díaz, que tenia gairebé tres dècades de bagatge als passadissos de l’Ajuntament, i per fer-ho ha optat per potenciar un dels grans trets del veterà polític: els seus eslògans amb ganxo. Colau vol un “turisme de motxilla, Coca Cola i baguette”, ha dit, i s’ha ofert com a garant per “recuperar l’espectacular imatge de la Barcelona olímpica”.
Les APEU, en punt mort
Una de les qüestions que més preocupa els comerciants és la paralització del projecte pilot que s’estava fent a Sant Andreu per posar en marxa una Àrea de Promoció Econòmica Urbana (APEU), una iniciativa que ja funciona a moltes ciutats europees i que bàsicament fomenta l’autogestió dels eixos comercials en matèria de neteja, seguretat i promoció. “La iniciativa privada és la que ha de liderar el comerç”, ha sentenciat Bou. “Els comerciants ens hem d’ajudar entre nosaltres i l’Ajuntament ha de deixar fer, no intervenir”.
Ara mateix les APEU no tenen recorregut perquè la normativa estatal no contempla aquesta mena de projectes i cal una modificació legal per articular el seu finançament, que moltes vegades es fa via impostos. “L’Ajuntament no hauria de ficar-s’hi, però sí donar suport a la idea bonificant l’IBI o altres impostos perquè el comerç pugui costejar els serveis”. Bou ha recordat que els comerciants han demostrat sempre la seva creativitat i que promocionar les vendes “crea riquesa i llocs de treball”.