La reforma del carrer de Balmes, entre les places Molina i de Joaquim Folguera, és un projecte oblidat que fa nou anys que espera als calaixos municipals. L’últim tram que es va executar va ser amb Xavier Trias. Des que va acabar el mandat de Xavier Trias, el juny del 2015, no s’ha remodelat cap altre tram de la via. Ara, Jaume Collboni s’ha compromès a fer la part entre les citades places aquest mandat, és a dir a tot estirar l’any 2027. El cap de files del PSC a l’Ajuntament ho va anunciar en l’acte L’alcalde respon, el passat 29 de febrer.

Segons Collboni, el seu govern invertirà un total de 2.829 milions fins al 2027, una xifra rècord, amb 1.000 milions en actuacions en espai públic i prop de 800 en equipaments de proximitat, i una part d’aquests diners han de servir per fer la reforma de Balmes. Ara bé, la proposta de pressupostos que s’aprovarà el 2 de maig, a través d’una qüestió de confiança, no preveu cap partida per la remodelació entre les places Molina i de Joaquim Folguera, la qual cosa significa que, si no hi ha canvis, en el millor dels casos, el projecte no s’engegarà fins al 2025.

Ciutadans en una vorera estreta del carrer de Balmes, pendent de reforma / JORDI PLAY

“No es pot demorar més”

A preguntes del TOT Barcelona, fonts municipals diuen que no hi ha “novetats” sobre el projecte. No obstant això, el passat setembre, la regidora de Sarrià-Sant Gervasi, Maria Eugènia Gay va admetre als veïns, aplegats en la plataforma Balmes, Ja!, que la reforma “no es podia demorar més” i confiava que es pogués incloure en les inversions del 2024, va dir en una audiència pública. Fonts d’ERC detallen que en l’acord de pressupostos signat amb Collboni hi ha previstos 15 milions per pacificacions, tot i que de moment no s’han concretat a què es destinaran. I el regidor de Trias per Barcelona i president del districte de Sarrià-Sant Gervasi, Jordi Martí Galbis, afirma que el govern els ha dit que es posarà amb la remodelació de Balmes, aquest 2024, “quan tingui pressupost”. El cost d’aquesta reforma pot oscil·lar entre els 10 i 13 milions.

En conversa amb el TOT Barcelona, Jordi Molina, un dels portaveus de Balmes Ja!, diu que la informació que tenen de l’executiu de Collboni és que la reforma d’aquest tram de Balmes està previst en el pressupost, el compromís a tirar-la endavant així que s’aprovin els comptes. Segons aquest veí, la partida prevista serà d’uns nou milions d’euros. Des de la plaça Molina fins a Joaquim Folguera, són més de 800 metres.

Senyals mig esborrades del pas d’escolars, al carrer de Balmes / JORDI PLAY

De fet, Martí Galbis recorda que el govern de Trias, del que formava part, va deixar preparat el projecte de la reforma des de la plaça Molina fins a la de Joaquim Folguera per se executat a partir del 2015. “Però amb l’arribada de l’alcaldessa Ada Colau i els Comuns, sempre amb el suport del PSC, el projecte es va guardar en un calaix. L’any 2018, el van recuperar i actualitzar…, però de nou va anar al mateix calaix. En els dos mandats de Colau, el PSC ha estat al capdavant del districte de Sarrià-Sant Gervasi durant cinc anys…, i ara pretenen vendre la reforma pendent del carrer Balmes com una gran novetat. És un escàndol i una vergonya”, sosté. Mentre Trias va ser alcalde de Barcelona, entre 2011 i 2015, es van executar les obres des de la Diagonal fins a la plaça Molina.

El darrer disseny, del 2018

El darrer projecte és del 2018, però s’haurà d’actualitzar, avancen ara des de l’Ajuntament, sense donar més dades sobre quin serà el dibuix definitiu. La proposta que es va posar sobre la taula fa sis anys preveia ampliar voreres i reduir a quatre els carrils de circulació, amb carrils específics pel bus i el taxi, i més arbrat. A finals del 2023, Gay va explicar que la intenció era fer les obres en dues fases, una entre la plaça de Molina i l’avinguda de General Mitre i l’altra des de General Mitre fins a Joaquim Folguera. Els treballs entre Mitre i Joaquim Folguera s’hauran d’executar en coordinació amb les del tram central de l’L9 del metro.

Jordi Martí Galbis, a l’esquerra, amb l’exalcalde Xavier Trias / TRIAS PER BARCELONA

Molina, un dels portaveus de la plataforma veïnal, assegura que l’Ajuntament els ha dit que ja s’han fet readaptacions del projecte, especialment de les vialitats, i s’han executat alguns canvis semafòrics que eren necessaris. Un dels canvis més significatius serà, si es compleix el que diu Balmes Ja!, és que en lloc d’haver-hi quatre carrils de circulació en aquest tram de Balmes, n’hi haurà tres, dos de pujada (un dels quals serà de serveis) i un de baixada (compartit entre els veïns i el transport públic).

El carrer de Balmes, a l’alçada de la plaça Molina, en una part amb la reforma ja executada / BIMSA

Segons Martí Galbis, cap grup polític que no sigui Junts per Catalunya ha fet gens de cas al projecte de reforma del carrer de Balmes. “El març del 2022, el grup municipal de Junts per Catalunya va recuperar la proposta i va donar ple suport a la plataforma veïnal que el reclama. És amb la reactivació de la plataforma quan la resta de partits comencen a defensar el projecte, també el PSC, però tots a roda de Junts”. “Veure’m la voluntat real del govern de Collboni de posar en marxa la reforma definitiva amb l’execució del projecte aparcat el 2018, que és el que el veïnat, el districte i el conjunt de la ciutat es mereixen”. El 2022, l’excusa del govern municipal per no executar la remodelació va ser la manca de pressupost.

Més trams pendents

El tram de les places Molina i de Joaquim Folguera no és l’únic de Balmes pendent d’una reforma. Executades ja les reurbanitzacions des de la Diagonal fins a la plaça Molina i des de la Diagonal fins a la Gran Via, romanen també oblidades les remodelacions entre la plaça de Joaquim Folguera i la plaça Kennedy i entre el carrer de Pelai i la Gran Via, aquesta part amb projecte fet des del 2016, recorda Martí Galbis.

Més notícies
Notícia: La reforma de l’avinguda de Madrid, oblidada als calaixos de l’Ajuntament
Comparteix
La remodelació suma anys de demora i el consistori reconeix que no s'ha redactat ni el projecte executiu I ERC diu que la via "és una autopista urbana" i que "cal humanitzar-la"

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Fran BCN a abril 09, 2024 | 09:31
    Fran BCN abril 09, 2024 | 09:31
    Calen més frikades tipus Colau?. Cal ampliar voreres quan en aquest tram ja és ample?. Menys carrils més soroll i contaminació. Els frikis ecologistes això no ho veuen

Respon a Fran BCN Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa