Les bonificacions del 50% dels títols de transport com la T-Usual i la T-Jove, així com la gratuïtat en abonaments de Rodalies i mitjana distància, podrien acabar-se el 31 de desembre. A mitjans de mes, l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), un consorci interadministratiu presidit per la Generalitat i del qual formen l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), donarà a conèixer les tarifes per a l’any 2025. I pel que va dir el ministre de Transports Óscar Puente a l’octubre els ajuts que es van posar en marxa el setembre del 2022 per fer front a la crisi energètica podrien no prorrogar-se.

Si els ajuts es treuen, el preu es podria doblar

Ara, els viatgers que fan servir la targeta T-Usual -viatges il·limitats durant un mes- en transports com el metro, el bus o el tramvia paguen 21,35 euros pels desplaçaments d’una zona (que inclou Barcelona), mentre que les persones que tenen menys de 30 anys i fan ús de la T-Jove -viatges il·limitats durant tres mesos per les sis zones del sistema tarifari integrat metropolità- desemborsen 42,70 euros. Si les bonificacions no es renoven, els ciutadans pagarien a partir de l’1 de gener del 2025 més de 40 euros al mes per la T-Usual i més de 80 per la T-Jove. En els preus finals del transport per a l’any vinent, caldrà tenir en compte si l’ATM decideix aplicar també un augment de l’IPC. Per exemple, ara fa un any l’ATM va aprovar una pujada del 6,75%.

Diverses persones a les màquines d'autovenda de Rodalies de l'estació de Sants de Barcelona el primer dia en vigor dels abonaments gratuïts | Maria Asmarat (ACN)
Persones a les màquines de Rodalies de l’estació de Sants el primer dia dels abonaments gratuïts, el setembre del 2022 / Maria Asmarat (ACN)

La rebaixa dels preus d’un 50% d’aquests títols de transport des del 2022 ha estat possible perquè el govern de l’Estat s’ha fet càrrec d’un 30% dels costos i l’ATM d’un 20%. A l’octubre, el ministre va deixar entreveure que els ajuts per tota la població desapareixerien i els descomptes se centrarien en la població més vulnerable i els joves, i es plantejaria un sistema de pagament proporcional pels viatgers recurrents. Segons Puente, “la gratuïtat en cap cas serà substituïda pel no-res”.

Les bonificacions del 50%, “inassumibles”

Fa pocs dies, des del Govern de la Generalitat s’han expressat en la mateixa línia que Puente. Ho han fet el secretari de Mobilitat i Transport de la Generalitat Manel Nadal i la directora general del departament de Territori Susi López. Nadal va dir que a la conselleria els agradaria mantenir les bonificacions, però no fins al 50%, ja que a parer seu “és inassumible”. Segons Nadal, el cost de la subvenció del transport públic a l’àrea de Barcelona és d’uns 222 milions d’euros l’any. López es va referir a la T-Usual en concret i va opinar que no pot seguir bonificada al 50% perquè l’usuari només paga el 36% del cost real del bitllet. La Generalitat, com el govern de l’Estat, és partidària de bonificacions inferiors o en funció de la renda de la ciutadania.

L’octubre passat, tots els grups municipals de l’Ajuntament van aprovar una proposició dels Comuns que instava a congelar les tarifes del transport públic per al 2025 i a mantenir la rebaixa del 50% a la T-Usual i la T-Jove. En qualsevol cas, el posicionament dels grups municipals, inclòs el govern de Jaume Collboni, és només una declaració política, ja que el preu del transport públic no depèn del consistori. En aquella compareixença, la tinenta d’alcaldia d’Urbanisme i Mobilitat Laia Bonet va fer una crida a reflexionar sobre la “sostenibilitat financera del sistema” del transport públic.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Charles BCN a desembre 06, 2024 | 20:39
    Charles BCN desembre 06, 2024 | 20:39
    Doncs res, tornarem a agafar el cotxe i la moto, res de nou..
  2. Icona del comentari de: Ricard a desembre 07, 2024 | 12:48
    Ricard desembre 07, 2024 | 12:48
    "bonificacions en funció de la renda de la ciutadania"? En aquest cas han de treure els tipus impositius en funció de la renda. O a l'inrevés. El que no pot ser és que et cobrin més quan t'esforces més i a l'inrevés.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa