Més val tard que mai. El projecte constructiu per recuperar el Tramvia Blau, el transport històric barceloní, tancat des de fa set anys, ja està enllestit. Fonts de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), de qui en depèn la gestió han confirmat al TOT Barcelona que l’empresa encarregada d’elaborar-lo el va entregar a finals de l’any passat, i ara mateix, TMB i l’Ajuntament de Barcelona se l’estan mirant. La reforma inclourà la reurbanització de l’avinguda del Tibidabo.
De moment, però, des de TMB no s’ha facilitat cap calendari d’inici de les obres. El Tramvia Blau va deixar de funcionar el 28 de gener del 2018, just avui fa set anys, per problemes de seguretat i de falta de manteniment dels combois i de la via, que s’han de renovar completament. Des de llavors, tot el procés perquè el Tramvia Blau torni a circular està anant molt lent. Ara, els següents passos han de ser licitar les obres i dotar-les de pressupost.
Licitació i fallida
Amb la pandèmia pel mig, la licitació va trigar més de dos anys des del tancament del transport a fer-se efectiva. Va ser el maig de 2020. Poc temps després es va anul·lar i no es va tornar a licitar fins al juliol d’aquell mateix any. Les raons van ser que s’havia d’estalviar per la pandèmia i que quedaven tràmits pendents, com la firma d’un conveni entre TMB i l’Ajuntament, que es va concretar el juny de 2020.

Amb posterioritat, l’empresa a la qual es va adjudicar el projecte constructiu per uns 561.000 euros, l’enginyeria Tec-Cuatro, va fer fallida el febrer de 2022, i el projecte es va haver d’adjudicar de nou. Va ser a la consultora Meta Engineering, que va quedar en segona posició en el concurs públic i que ha estat l’empresa que finalment l’ha elaborat.
La recuperació del Tramvia Blau inclourà la urbanització de l’avinguda del Tibidabo, des de la plaça de Kennedy fins a la plaça del Doctor Andreu, el nou traçat de la via, la rehabilitació de les cotxeres del servei i la remodelació dels cotxes del tramvia. Inicialment, es va dir que costos de la reforma serien uns 11 milions d’euros, però després es van incrementar fins als 19 milions, l’última xifra que s’ha donat i caldrà veure si finalment serà aquesta o tot plegat s’acabarà encarint més.
Un transport amb més de 120 anys d’història
El Tramvia Blau es va inaugurar el 29 d’octubre de 1901. Segons informa TMB al seu web, el transport és el supervivent de l’antiga línia de tramvies de Barcelona. Fa un recorregut de 1.276 metres fins al peu del funicular del Tibidabo. “Va pujant rodejat de construccions modernistes i noucentistes que donen pas a la natura i a magnífiques vistes de la ciutat”, diu el web.