El primer vehicle d’hidrogen de la flota d’autobusos de Barcelona ha començat a circular en proves. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha informat aquesta setmana de la primera sortida del prototip que es proveeix d’hidrogen com a combustible. No escampa emissions de diòxid de carboni i només expulsa vapor d’aigua.
Es tracta del primer dels vuit vehicles que la companyia pública ha adquirit que utilitzen una font d’energia renovable. TMB recalca que, amb els primers vehicles d’hidrogen, vol impulsar la introducció de models que generin “zero emissions contaminants”. El pla de l’empresa és que la flota aplegui 46 autobusos d’hidrogen el 2025.
El vehicle en proves va fer un recorregut sense passatgers, sortint del centre operatiu de la Zona Franca de TMB i resseguint l’itinerari de la línia exprés X1, entre les places de Francesc Macià i de les Glòries, explica la companyia. “Seguidament, va tornar al dipòsit sense novetats”, informa l’empresa depenent de l’Ajuntament de Barcelona.
El rodatge del vehicle forma part del procediment habitual que els autobusos que s’incorporen a la xarxa municipal de Barcelona han de superar abans d’entrar en servei. TMB recalca la innovació que suposa el combustible que utilitza el vehicle, produït per l’empresa CaetanoBus. L’autobus es nodreix d’energia a unes instal·lacions d’Iberdrola, construïdes en menys d’un any a la Zona Franca. La planta va inaugurar-se a finals de 2021 i, poc després, el bus va arribar a Barcelona.
D’acord a les previsions de TMB, el vehicle d’hidrogen s’integrarà en una línia regular de la xarxa de bus al llarg d’aquest 2022. Per circular, l’autobús necessita abastir-se d’uns 20 quilos diaris d’hidrogen verd per carregar la pila que duu. El model és idèntic als de la resta de la flota, de 12 metres de longitud. TMB ha definit com una fita la compra de vehicles de zero emissions perquè formin part del transport públic barceloní.