“Puta vergonya. No paguem el metro com la resta?”. La inscripció decora un dels nous bancs que s’han instal·lat a l’estació de Trinitat Nova, a tocar de la nova andana de la L11 del metro. El to ofensiu de la queixa resumeix l’estat de crispació d’alguns usuaris amb la reforma realitzada aquest estiu. Si abans els trens d’aquesta línia coexistien en una mateixa andana amb la línia 4, ara tenen un nou espai separat i exclusiu. El problema és el disseny d’aquesta nova andana, que ha aixecat polseguera entre els que l’utilitzen a diari. Estreta i amb un sol accés d’entrada i sortida, provoca aglomeracions.
“Jo l’altre dia no vaig aconseguir arribar al metro perquè la gent sortia i vas contracorrent. Portava estona esperant, eh. Però vaig haver d’esperar el següent”, diu el Carlos, usuari habitual de la línia. El seu parer, assegura, aglutina el cansament d’altres passatgers. “Depenent del dia i el moment, et trobes un embolic. No sé, jo no he vist cap parada com aquesta. L’altre dia ho parlàvem, sembla que qui l’ha dissenyat no és de Nou Barris i no li preocupa gaire això“, remata.
Les seves paraules encaixen amb el mateix que han exposat altres usuaris a les xarxes els darrers dies. “Si vius a la perifèria, ets una anxova”. “No poder entrar al tren perquè l’andana és tan estreta que quan acaba de sortir la gent, el tren tanca portes i marxa sense que hi hagi temps per entrar”. “Aquest nyap legal no el feu en una L3, L5, L4 o L1, que són les dels turistes”. Els comentaris es multiplicaven aquesta setmana a les xarxes, especialment quan coincidien la pluja i la vaga de maquinistes de Renfe, però ja fa un mes que s’acumulen entre el teixit noubarrienc. “Portem un mes observant i rebent queixes del veïnat que en hora punta es troben en una andana en forma de passadís estret, el qual impossibilita la baixada de passatgers i que puguin pujar persones. Tot això en un temps rècord d’un minut!”, denunciava en un comunicat aquest dimecres l’Associació de Veïnes i Veïns de Torre Baró.
L’entitat veïnal lamenta que Nou Barris s’hagi convertit en una mena de “laboratori d’improvisació per a aquest ajuntament” i reivindica que els veïns de la zona nord del districte no es volen sentir “una llauna de sardines”. A mes, també s’haurien produït incidents amb les portes d’accés al metro, deixant persones “atrapades”, manté l’AVV Torre Baró.
Per la seva banda, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) relativitza el greuge i apunta que la reforma “és una actuació de la Generalitat per millorar l’operativa i la seguretat dels usuaris”. Fonts del departament de Territori i Sostenibilitat declinen comentar la situació tot argumentant que si bé el govern català va executar les obres, la redacció del projecte va anar a càrrec de TMB. L’últim apunt sobre el tema l’ha fet el regidor de Nou Barris, Xavier Marcé, que en l’audiència pública del districte del passat dijous va reconèixer que l’obra és “inversemblant” i que “atempta contra el sentit comú”. Així i tot, el socialista va presentar-se sense poder per fer canvis: “No tenim, en aquests moments, capacitat o competència ni executiva ni per intevenir en les obres de planificació de transport de metro. No en tenim”.
Pel que fa al dia a dia, la companyia barcelonina esmenta algunes correccions que s’han fet des de la posada en marxa de la nova estació, el passat 13 de setembre. Segons fonts de l’empresa, TMB “ha propiciat l’augment de bancs per seure a la zona d’espera” i “ha allargat el temps de parada dels trens”. Aquest diari, però, ha comprovat com, un dia feiner entre les set i les nou del matí, el temps que s’estan els vagons amb les portes obertes a la parada de Trinitat Nova és 1 minut i 7 segons, la mateixa finestra temporal que els usuaris consideren insuficient en hora punta. Pel que fa als espais per seure, en una zona apartada de l’andana hi ha dos bancs i quatre cubs de formigó unipersonals. La companyia de transports valora que aquesta espera en un espai allunyat de les vies “pot comportar un temps d’adaptació”.
Pel que fa a la gran queixa, l’amplada de l’andana, TMB concreta que la mida és de dos metres i mig, dels quals “dos metres són totalment útils per al pas de persones”. El projecte va contemplar aquestes dimensions perquè estava condicionat per les limitacions del túnel on es realitza, l’antiga cua de maniobres. L’empresa insisteix que aquesta amplada és comparable a l’altres andana d’estacions amb més usuaris i que no compten amb la protecció dels tancaments verticals.
De fet, un dels arguments que expliquen aquesta remodelació de l’estació és precisament la seguretat. Per això, davant les crítiques, l’operador públic es defensa remarcant que “tant les dimensions com les mesures d’accessibilitat i evacuació de la nova andana compleixen les normatives vigents i han rebut l’informe favorable del Servei de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament”.
Amb tot, l’obra també ha servit per permetre la circulació automàtica de trens en tota la línia, ja que anteriorment només era possible entre Casa de l’Aigua i Can Cuiàs, i s’ha millorat la regularitat de les línies 4 i 11 gràcies a la separació dels serveis. En el mateix sentit, TMB destaca que aquesta reforma ha fet possible l’augment de la capacitat de transport a la L4 del metro.
Així i tot, malgrat que l’impacte de fons i l’operativa pugui omplir de raons als responsables de l’obra, el dia a dia dels passatgers de la L11 de Trinitat Nova segueix sent incòmode. En hora punta, l’única manera d’entrar als vagons és caminar en direcció contraria a desenes de persones que surten d’un tren que és final de línia i que permet el transbordament amb dues línies més (L4 i L3) de la xarxa de metro. El paviment de l’andana intenta ordenar els moviments dels usuaris amb uns dibuixos, però sovint la mesura, a més d’insuficient, és ignorada.
Davant d’això, les propostes que es deixen caure a les xarxes són diverses, des de l’augment del temps d’espera dels trens a Trinitat Nova esgarrapant segons de les altres parades de la línia sense aquesta problemàtica fins a la utilització d’un tren buit que permeti l’encotxament dels usuaris a la parada sense haver d’esperar que surtin els passatgers del comboi que arriba. De moment, però, ni la Generalitat ni TMB anuncien cap canvi.