Indignació en una estació de la L11: “Qui l’ha dissenyat no és de Nou Barris”

Usuaris de l'estació denuncien aglomeracions i problemes per accedir al tren arran de l'estrena d'una nova andana estreta

“Puta vergonya. No paguem el metro com la resta?”. La inscripció decora un dels nous bancs que s’han instal·lat a l’estació de Trinitat Nova, a tocar de la nova andana de la L11 del metro. El to ofensiu de la queixa resumeix l’estat de crispació d’alguns usuaris amb la reforma realitzada aquest estiu. Si abans els trens d’aquesta línia coexistien en una mateixa andana amb la línia 4, ara tenen un nou espai separat i exclusiu. El problema és el disseny d’aquesta nova andana, que ha aixecat polseguera entre els que l’utilitzen a diari. Estreta i amb un sol accés d’entrada i sortida, provoca aglomeracions.

“Jo l’altre dia no vaig aconseguir arribar al metro perquè la gent sortia i vas contracorrent. Portava estona esperant, eh. Però vaig haver d’esperar el següent”, diu el Carlos, usuari habitual de la línia. El seu parer, assegura, aglutina el cansament d’altres passatgers. “Depenent del dia i el moment, et trobes un embolic. No sé, jo no he vist cap parada com aquesta. L’altre dia ho parlàvem, sembla que qui l’ha dissenyat no és de Nou Barris i no li preocupa gaire això“, remata.

Les seves paraules encaixen amb el mateix que han exposat altres usuaris a les xarxes els darrers dies. “Si vius a la perifèria, ets una anxova”. “No poder entrar al tren perquè l’andana és tan estreta que quan acaba de sortir la gent, el tren tanca portes i marxa sense que hi hagi temps per entrar”. “Aquest nyap legal no el feu en una L3, L5, L4 o L1, que són les dels turistes”. Els comentaris es multiplicaven aquesta setmana a les xarxes, especialment quan coincidien la pluja i la vaga de maquinistes de Renfe, però ja fa un mes que s’acumulen entre el teixit noubarrienc. “Portem un mes observant i rebent queixes del veïnat que en hora punta es troben en una andana en forma de passadís estret, el qual impossibilita la baixada de passatgers i que puguin pujar persones. Tot això en un temps rècord d’un minut!”, denunciava en un comunicat aquest dimecres l’Associació de Veïnes i Veïns de Torre Baró.

L’entitat veïnal lamenta que Nou Barris s’hagi convertit en una mena de “laboratori d’improvisació per a aquest ajuntament” i reivindica que els veïns de la zona nord del districte no es volen sentir “una llauna de sardines”. A mes, també s’haurien produït incidents amb les portes d’accés al metro, deixant persones “atrapades”, manté l’AVV Torre Baró.

Per la seva banda, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) relativitza el greuge i apunta que la reforma “és una actuació de la Generalitat per millorar l’operativa i la seguretat dels usuaris”. Fonts del departament de Territori i Sostenibilitat declinen comentar la situació tot argumentant que si bé el govern català va executar les obres, la redacció del projecte va anar a càrrec de TMB. L’últim apunt sobre el tema l’ha fet el regidor de Nou Barris, Xavier Marcé, que en l’audiència pública del districte del passat dijous va reconèixer que l’obra és “inversemblant” i que “atempta contra el sentit comú”. Així i tot, el socialista va presentar-se sense poder per fer canvis: “No tenim, en aquests moments, capacitat o competència ni executiva ni per intevenir en les obres de planificació de transport de metro. No en tenim”.

El passadís que fa d'andana de la L11 a Trinitat Nova / D.C.
El passadís que fa d’andana de la L11 a Trinitat Nova / D.C.

Pel que fa al dia a dia, la companyia barcelonina esmenta algunes correccions que s’han fet des de la posada en marxa de la nova estació, el passat 13 de setembre. Segons fonts de l’empresa, TMB “ha propiciat l’augment de bancs per seure a la zona d’espera” i “ha allargat el temps de parada dels trens”. Aquest diari, però, ha comprovat com, un dia feiner entre les set i les nou del matí, el temps que s’estan els vagons amb les portes obertes a la parada de Trinitat Nova és 1 minut i 7 segons, la mateixa finestra temporal que els usuaris consideren insuficient en hora punta. Pel que fa als espais per seure, en una zona apartada de l’andana hi ha dos bancs i quatre cubs de formigó unipersonals. La companyia de transports valora que aquesta espera en un espai allunyat de les vies “pot comportar un temps d’adaptació”.

La zona d'espera de Trinitat Nova (L11) compta amb dos bancs i quatre cubs de formigó / D.C.
La zona d’espera de Trinitat Nova (L11) compta amb dos bancs i quatre cubs de formigó / D.C.

Pel que fa a la gran queixa, l’amplada de l’andana, TMB concreta que la mida és de dos metres i mig, dels quals “dos metres són totalment útils per al pas de persones”. El projecte va contemplar aquestes dimensions perquè estava condicionat per les limitacions del túnel on es realitza, l’antiga cua de maniobres. L’empresa insisteix que aquesta amplada és comparable a l’altres andana d’estacions amb més usuaris i que no compten amb la protecció dels tancaments verticals.

De fet, un dels arguments que expliquen aquesta remodelació de l’estació és precisament la seguretat. Per això, davant les crítiques, l’operador públic es defensa remarcant que “tant les dimensions com les mesures d’accessibilitat i evacuació de la nova andana compleixen les normatives vigents i han rebut l’informe favorable del Servei de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament”.

Amb tot, l’obra també ha servit per permetre la circulació automàtica de trens en tota la línia, ja que anteriorment només era possible entre Casa de l’Aigua i Can Cuiàs, i s’ha millorat la regularitat de les línies 4 i 11 gràcies a la separació dels serveis. En el mateix sentit, TMB destaca que aquesta reforma ha fet possible l’augment de la capacitat de transport a la L4 del metro.

Així i tot, malgrat que l’impacte de fons i l’operativa pugui omplir de raons als responsables de l’obra, el dia a dia dels passatgers de la L11 de Trinitat Nova segueix sent incòmode. En hora punta, l’única manera d’entrar als vagons és caminar en direcció contraria a desenes de persones que surten d’un tren que és final de línia i que permet el transbordament amb dues línies més (L4 i L3) de la xarxa de metro. El paviment de l’andana intenta ordenar els moviments dels usuaris amb uns dibuixos, però sovint la mesura, a més d’insuficient, és ignorada.

Indicacions de colors per ordenar els moviments dels usuaris a l'andana de la L11 de Trinitat Nova / D.C.
Indicacions de colors per ordenar els moviments dels usuaris a l’andana de la L11 de Trinitat Nova / D.C.

Davant d’això, les propostes que es deixen caure a les xarxes són diverses, des de l’augment del temps d’espera dels trens a Trinitat Nova esgarrapant segons de les altres parades de la línia sense aquesta problemàtica fins a la utilització d’un tren buit que permeti l’encotxament dels usuaris a la parada sense haver d’esperar que surtin els passatgers del comboi que arriba. De moment, però, ni la Generalitat ni TMB anuncien cap canvi.

Comentaris

    fat boy 09/10/2021 11:42 pm
    Eleccions a Nou Barris al Parlament: Independentistes 34%, espanyolistes 66%. Bon profit, i si volen tenir metro en condicions que vagin a Madrid que es on es gasten els impostos que ells paguen.
      JordiP 10/10/2021 10:21 am
      Bona, aquesta.
      A fat boy 10/10/2021 11:15 am
      Efectivament!
        BCN 10/10/2021 1:23 pm
        És clar que sí! Si no em voten a mi que els fotin. No es mereixen ni el mínim respecte com a éssers humans. Sincerament no sé com sou capaços de dir aquestes bajanades. El que ha passat aquí és demencial ho faci qui ho faci i es faci on es faci. Hi ha uns mínims de seguretat i accessibilitat i aquesta estació és un nyap. Em sembla increïble que després aneu de víctimes dient que no hi ha democràcia, però no teniu ni un mínim d'empatia ni de respecte per aquelles persones que no pensen com vosaltres. Amb això demostreu no ser molt millors que els que tant critiqueu i són les persones com vosaltres les que fan mal al moviment independentista, ja que per sort no tothom pensa així. Per últim, us convido a mirar a quin districte de Barcelona pertanyien els col·legis on van fotre més hòsties en el referèndum de l'1O perquè segurament us sorprendreu. Potser Nou Barris no és el districte més independentista, però si és el que més ha lluitat i lluita per la defensa dels drets dels seus veïns.
          fat boy 10/10/2021 8:09 pm
          No, xato, no. Si formes part de la quintacolumna corres el risc que els bombardejos de l'enemic afectin la teva casa tambe aixi que si et toca no et queixis. I si, no es que els enginyers d'aqui siguin mes burros que els de Madrid, es que tenen la pasta que tenen per enllestir el projecte, que no se si saps que ens foten 16.000.000.000 d'euros, 2.300 euros l'any per barba, siguis independentista, espanyolista, home, dona, nen, vell o extraterrestre.
      persona anònima 10/10/2021 1:55 pm
      Què té a veure si ets independentista o si no ho ets? La inversió per a la nova andana de l'L11 ha sigut de 10M d'euros, no crec que sigui problema de falta de pressupost, més aviat es pot dir que està mal dissenyat i que a l'hora punta s'hauria de ficar un tren extra. Opino que l'L11 és una línia que ha estat mal planificada des del principi i que hauria de ser part de l'L4 (eliminant l'estació de Casa de l'Aigua). Què té a veure si ets independentista o espanyolista? A la ciutat de Barcelona tenim un transport públic quasi excel·lent, però com a molts altres llocs, no tot és perfecte.
        fat boy 10/10/2021 8:01 pm
        A veure quantes andanes aixi trobes al metro de Madrid. I com aixo tantissimes altres coses, es el que te viure a Catalunya i ser espanyol, espanyol, espanuol, que et menges les hosties i al damunt els pagues la festa. Cornuts i pagar el beure, encara els passa poc.
          persona anònima 17/10/2021 9:18 pm
          Aquesta andana és l'única que ha donat problemes, ja que en saps tant de Madrid suposo que també saps que allà només el 64% de les estacions de metro estan adaptades per a persones amb mobilitat reduïda, mentre que el 91% de les estacions barcelonines estan adaptades, però clar si dissenyen malament una andana en tota la xarxa de metro és culpa dels espanyolistes. Mare meva quin metro més horrible que tenim a Barcelona!! Culpa dels que no opinen políticament com tu! Fes-t'ho mirar.
      BCN 10/10/2021 1:55 pm
      És clar que sí! Si no em voten a mi que els fotin. No es mereixen ni el mínim respecte com a éssers humans. Sincerament no sé com sou capaços de dir aquestes bajanades. El que ha passat aquí és demencial ho faci qui ho faci i es faci on es faci. Hi ha uns mínims de seguretat i accessibilitat i aquesta estació és un nyap. Em sembla increïble que després aneu de víctimes dient que no hi ha democràcia, però no teniu ni un mínim d'empatia ni de respecte per aquelles persones que no pensen com vosaltres. Amb això demostreu no ser molt millors que els que tant critiqueu i són les persones com vosaltres les que fan mal al moviment independentista, ja que per sort no tothom pensa així. Per últim, us convido a mirar a quin districte de Barcelona pertanyien els col·legis on van fotre més hòsties en el referèndum de l'1O perquè segurament us sorprendreu. Potser Nou Barris no és el districte més independentista, però si és el que més ha lluitat i lluita per la defensa dels drets dels seus veïns.
        fat boy 12/10/2021 1:28 pm
        Si fos aixi rai, pero mira que fan els espanyols, que es fotin tant si voten com si no voten als meus. Potser que vagis deixant el lliri a la ma per les figures de Sant Josep, que et faras vell i encara et creuras que tenim amics al Xarneguistan.
      persona anònima1234 10/10/2021 1:56 pm
      Què té a veure si ets independentista o si no ho ets? La inversió per a la nova andana de l'L11 ha sigut de 10M d'euros, no crec que sigui problema de falta de pressupost, més aviat es pot dir que està mal dissenyat i que a l'hora punta s'hauria de ficar un tren extra. Opino que l'L11 és una línia que ha estat mal planificada des del principi i que hauria de ser part de l'L4 (eliminant l'estació de Casa de l'Aigua). Què té a veure si ets independentista o espanyolista? A la ciutat de Barcelona tenim un transport públic quasi excel·lent, però com a molts altres llocs, no tot és perfecte.
    ciutadà 10/10/2021 7:48 am
    Completament normal; els que treballen per a l'administració pública son els més incompetents, els que no trobarien feina en cap empresa privada. Per incompetents.
    A l'aguait 10/10/2021 1:05 pm
    No deu ser de Nou Barris, però si que deu ser de l'Ajuntament de Bcn, made in equip Colau
    Serafi Bandarra i grataconys 10/10/2021 1:16 pm
    Una derrera l' altre
    X2 10/10/2021 1:27 pm
    Quina gran cagada, una mes

Nou comentari