Nou intent dels veïns del parc de Joan Miró per evitar que les polèmiques obres de la línia L8 dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) ocupin una part d’aquesta zona verda, destruint una part de l’arbrat. La plataforma Salvem el Parc Joan Miró ha demanat la mediació de la ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera, perquè garanteixi la protecció del verd urbà d’aquest parc del barri de la Nova Esquerra de l’Eixample de la capital catalana.
El veïnat li ha fet arribar aquesta petició a la ministra en una carta on li demanen que s’impliqui i que es reuneixi amb el col·lectiu al mateix parc barceloní per conèixer de primera mà les afectacions que tindria l’ocupació del 12% de l’espai per a utilitzar-lo com a zona logística d’explotació de la tuneladora. En un comunicat, la plataforma denuncia que Generalitat i Ajuntament continuen amb la intenció de fer servir aquest indret, fet que implicarà la tala de 118 arbres que tenen més de 40 anys, i que no han considerat acceptables cap de les alternatives d’utilitzar la Fira de Barcelona o un espai dedicat al trànsit viari en lloc del parc.
Els afectats recorden que Ribera ha declarat en diverses ocasions que s’ha de protegir l’arbrat urbà, en referència a la situació similar de Madrid on es vol talar una arbreda per les obres de l’L11 del metro. Així, reivindiquen que, amb el mateix argument, també s’impliqui en el cas del parc barceloní, un dels pocs “refugis” del districte “més contaminat i més densament poblat de la ciutat”. En aquest sentit, la plataforma lamenta que tots els arguments posats sobre la taula fins ara per part de les administracions siguin “contraris a buscar solucions a l’emergència climàtica o la crisi de salut pública per la mala qualitat de l’aire” i que es doni prioritat a la circulació de vehicles per sobre de l’espai verd, només valorant el cost de les obres i no tenint en compte no el cost en salut i benestar ni aquest factor mediambiental.
Protestes que només han reduït mínimament l’espai verd perdut
Cal recordar que aquest perllongament de la línia L8 dels Ferrocarrils ha provocat en els darrers mesos nombroses protestes per part del veïnat, que per ara només ha aconseguit amb aquestes mobilitzacions que el Departament de Territori de la Generalitat redueixi el terreny que utilitzarà com a zona logística, que passarà a ser d’un 12% de tot l’espai, és a dir, 5.300 m² dels 45.000 totals.