Entre l’1 de setembre i el 31 de desembre, viatjar en transport públic de l’ATM serà un 50% més barat que fins ara. L’Estat subvencionarà un 30% del preu dels abonaments i la Generalitat el 20% restant. Una mesura dictada per Madrid per frenar la inflació, que el Govern català ha entomat tot i considerar que és una mesura populista.
Abonaments a preus de fa dues dècades
D fet, el metro, els FGC, el tramvia i els busos afrontaran durant aquests quatre mesos la competència de RENFE, que Pedro Sánchez sí subvencionarà al 100%. Alguns trajectes que es fan en metro -especialment la línia vermella i la blava- poden fer-se també en RENFE, no així els recorreguts de bus, tramvia i FGC. En qualsevol cas, els usuaris del transport metropolità es trobaran uns preus que no es veien des de feia dues dècades.
I és que el 2002, ara fa 20 anys, una T-10 -aleshores els títols no estaven integrats i es pagava el ferrocarril per un costat i el metro per un altre, per exemple, per fer el trajecte de Cornellà de Llobregat a la plaça de Catalunya-, es pagava a 5,60 euros, just la meitat del que costa sense la rebaixa anunciada per Pedro Sánchez, 11, 35 euros. És a dir, que pagarem la T-Casual de 10 viatges a 5,67 euros, com fa dues dècades. Aquests títols permeten viatjar pel mateix cost dins de Barcelona i 35 municipis de la seva conurbació.
En la segona corona, el bitllet que inclou 10 viatges disminuirà de 22,40 euros a 11,20 euros. En aquest cas, es pagarà una mica més que el 2002, quan adquirir aquest títol costava 10,82 euros. Si ens fixem en l’abonament de tres zones, caurà fins als 15,25 euros durant quatre mesos, i fa vint anys el seu preu era de 14,72 euros.
En el cas de la T-Usual, pagarem 20 euros per comptes de 40 euros, mentre que el 2020 l’equivalent, no integrat, era la T-Mes, i es pagava a 36 euros, de manera que ara ens sortirà un 45% més barata que fa vint anys!
Un altre preu que podem comparar és la T-Jove, que el 2020 tenia un cost de 85 euros i ara, amb la subvenció del 50%, durant 4 mesos la podrem adquirir per només 40 euros, és a dir, gairebé un 60% més econòmica que vint anys enrere.
La T-Familiar és el títol que poden compartir vàries persones que autoritza a efectuar vuit desplaçaments en el marge d’un mes. Els 10 euros de la T-Familiar de la zona 1 baixarà a cinc euros. Però en aquest cas, no es poden comparar preus perquè la T-Familiar de fa dues dècades incloïa 70 viatges per fer en 30 dies.