Barcelona viu aquest dilluns 8 de gener del 2024 un moment crucial per al futur de la xarxa de transport públic de la ciutat. Avui han arrencat els talls al trànsit al carrer de Mandri, al barri de Sant Gervasi – la Bonanova, per les obres d’ampliació de les línies L9 i L10 del metro i també han començat les actuacions per perllongar la Línia L8 dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC). Aquesta polèmica intervenció té l’objectiu d’ampliar aquest recorregut, que actualment arriba només fins a la plaça d’Espanya, fins al barri de Gràcia de la capital catalana i ha rebut nombroses crítiques en els darrers mesos per parts de diverses entitats de la zona de l’Eixample.
Cal recordar que les obres per allargar la línia L8 preveuen la construcció d’un túnel de quatre quilòmetres, la reforma de dues estacions existents —plaça d’Espanya i Gràcia— i la creació de tres noves —Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia—. En total, el projecte compta amb un pressupost de més de 300 milions d’euros i la previsió és que s’executi en prop de 58 mesos.
Malestar per l’ocupació del 12% del parc de Joan Miró
Més enllà dels evidents avenços en mobilitat que implicarà l’actuació, aquest perllongament ha provocat en els darrers mesos protestes per part del veïnat de la zona, especialment del barri de l’Esquerra de l’Eixample. El principal motiu és que es preveu ocupar part del Parc de Joan Miró amb la zona logística d’explotació de la tuneladora i, a més, talar un total de gairebé 120 arbres d’aquesta zona verda. El veïnat va protagonitzar diferents protestes per intentar aturar aquesta ocupació del parc, però les queixes finalment només han servit perquè el Departament de Territori redueixi el terreny que utilitzarà com a zona logística, que passarà a ser d’un 12% de tot l’espai, és a dir, 5.300 m² dels 45.000 totals.