Els carrers Diputació i Consell de Cent seran zones 30 l’any que ve

L'Ajuntament de Barcelona reduirà la velocitat màxima al 75% dels carrers de la ciutat

Barcelona passarà a tenir un 52,3% de carrers 30 a un 75% en dos anys. L’Ajuntament de Barcelona ha exposat el seu pla per reduir la velocitat a la ciutat i, de retruc, els accidents i la contaminació. Alguns dels carrers que passaran a ser de velocitat màxima 30 quilòmetres per hora seran Diputació, Consell de Cent, Travessera de Gràcia i Via Laietana. Tots ells patiran aquesta transformació al llarg del 2021, tot i que aquest any algunes vies ja passaran a ser zones 30.

El consistori té la intenció d’actuar sobre la xarxa bàsica de la ciutat, formada per carrers que constitueixen vies d’entrada a Barcelona i que, en ocasions, esdevenen autopistes urbanes com en el cas d’Aragó. El primer carrer que passarà a ser 30 serà Creu Coberta i Sants, situat al districte de Sants-Montjuïc. “Sera una via més calmada perquè hi ha un eix comercial”, ha declarat la tinent d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz. 

Paral·lelament, l’Ajuntament convertirà en zona 30 tots els carrers de la xarxa secundària, on s’inclouen carrers de proximitat. En total, el consistori xifra en un 67,7% els carrers que seran 30 a finals de 2020, sumant 112 quilòmetres als ja existents. Per assegurar el compliment de la velocitat màxima, la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, ha detallat que es col·locaran coixins berlinesos, es canviarà la senyalització i els semàfors i es faran passos de vianants elevats. “És una mesura per reduir la sinistralitat”, ha reivindicat Alarcón.

Un coixí berlinès / Circula Seguro

Un coixí berlinès / Circula Seguro

Al 2021 serà quan arribi el cop a la taula. L’any que ve carrers tan transitats com Diputació, Consell de Cent o Via Laietana passaran a ser zona 30. Tots tres formen part de la xarxa bàsica de Barcelona. Juntament amb ells se sumaran a la reducció de velocitat els carrers Almogàvers, Taulat, Pi i Molist, Mandri, Travessera de Gràcia, Jordi Girona, carretera del Carmel, avinguda Mare de Déu de Montserrat i Torras i Bages. 

Tant Sanz com Alarcón han justificat la mesura per la disminució de la mortalitat que suposa circular a 30 quilòmetres per hora i no a 50. Segons dades de la Guàrdia Urbana difoses pel consistori, la taxa d’accidents mortals quan se circula a 50 és del 45%. En canvi, quan es fa a 30, la mortalitat cau al 5%. Els carrers que patiran el canvi han estat escollits tenint en compte la quantitat d’accidents que s’hi registren cada any. A més, l’Ajuntament aposta per reduir progressivament la velocitat dels vehicles i atorgar el protagonisme al vianant. 

Vehicles vetats els primers caps de setmana de mes

Juntament amb el canvi a zones 30 de diversos carrers, Sanz i Alarcón ha aprofundit en la mesura que va anunciar l’alcaldessa de la ciutat, Ada Colau, en la conferència L’Alcaldessa Respon. Es tracta d’Obrim carrers, una iniciativa que tallarà el trànsit a 10 carrers de Barcelona durant el primer cap de setmana del mes. El primer dissabte de febrer, a la tarda, la Via Laietana i Gran de Gràcia no permetran el pas de vehicles. El següent pas es donarà el 7 i 8 de març. Aquell cap de setmana els carrers Creu Coberta i Sants –entre plaça Espanya i Arizala– i Aragó –entre Meridiana i Tarragona– estaran tancats al trànsit. Creu Coberta i Sants estaran tallats dissabte a la tarda i Aragó ho estarà diumenge al matí. L’Ajuntament calcula que, sumant els quatre carrers, deixaran de passar més de 100.000 vehicles i més de 200.000 metres quadrats. A mesura que passin les setmanes se sumaran carrers fins arribar a 10. 

[r:1]

“La idea és que la gent s’apropiï dels espais”, ha apuntat Sanz. El consistori confia que els veïns portaran a terme activitats i “jocs” als carrers tallats durant els caps de setmana. “La mesura arriba per demostrar que els carrers poden ser diferents”, ha justificat la tinenta d’alcaldia. 

Més informació

Nou comentari