Barcelona tallarà el carrer Aragó un cop al mes per pacificar el trànsit

L'alcaldessa Ada Colau anuncia la iniciativa, que s'estrenarà al febrer amb Gran de Gràcia i Via Laietana i incorporarà més artèries progressivament

Barcelona tallarà una desena de carrers cada primer cap de setmana de mes per pacificar el trànsit de la ciutat i afavorir el comerç i la mobilitat a peu. Ho ha anunciat Ada Colau a la trobada L’Alcaldessa Respon, que acull el Col·legi de Periodistes des de fa 37 anys. Seran artèries principals com el carrer Aragó, possiblement el tall més destacat, que començarà a aplicar aquesta pacificació mensual al març. L’afectació serà per a pràcticament tot el carrer: el tram entre les avingudes Meridiana i Tarragona. 

La mesura s’anomena Obrim els carrers i es començarà a aplicar el primer cap de setmana de febrer. L’estrenaran dos carrers: Gran de Gràcia –que ja es tanca al trànsit actualment en dies puntuals– i la Via Laietana –que ho fa un cop l’any, al setembre, pel Dia Sense Cotxes–. Al març se’ls afegiran Aragó i també el Carrer de Sants i Creu Coberta. Progressivament s’incorporaran més carrers, fins arribar a 10 simultanis. La restricció serà de mitja jornada, en la majoria de casos dissabte a la tarda. En canvi Aragó tancarà els diumenges al matí. Sobre l’afectació ciutadana de la mesura, ha confiat que havent-ho anunciat amb antel·lació “la gent s’organitzarà com fa amb la Zona de Baixes Emissions”.

Reducció de la velocitat

A més, Colau ha anunciat que vol generalitzar la limitació de velocitat als carrers secundaris, perquè no s’hi pugui circular a més de 30 km/h. En dos anys vol que la restricció passi del 50% actual de carrers fins al 75%, amb nous 100 kilòmetres pacificats cada any. Aquest Pla Ciutat 30 s’aplicarà sobretot a la malla de carrers de barri però també a algunes vies grans. “Està comprovat, amb dades, que reduir la velocitat redueix la mortalitat: a 50 km/h el 40% dels atropellaments són mortals, mentre que a 30 km/h la mortalitat és del 5%”, ha advertit l’alcaldessa. “És una mesura estructural de canvi de model a la ciutat”, ha defensat.

L’alcaldessa ha remarcat que cal “canviar la mirada sobre la ciutat” per treure al cotxe la “centralitat” que té ara en el disseny de la ciutat, una filosofia en la que ha insistit repetidament aquest inici de mandat. “Ens hem d’anar acostumant a que no és normal tenir a la ciutat grans autopistes urbanes”, ha defensat. L’objectiu immediat de treure-li espai al cotxe és donar-lo a l’oci ciutadà, però la raó de fons és la reducció de la contaminació. “Tenim uns nivells de contaminació insuportables, és com si obríssim l’aixeta i sortís aigua negra!”, ha exclamat. 

“No podem prohibir de cop el cotxe”

Abans i tot que un assistent a la conferència, que s’ha identificat com a membre del col·lectiu Eixample Respira, li reclamés mesures més contundents que tallar deu carrers unes hores, Colau ja ha respost preventivament a la crítica: “No ho podem pacificar tot de cop, som seriosos i ho volem fer bé”. “No podem prohibir de cop el cotxe, perquè no tenim una mobilitat preparada”, ha assumit. Els talls de cap de setmana, ha dit, “no resoldran tota la contaminació”, però servirà per visualitzar com seria una ciutat sense trànsit i “experimentar el plaer de passejar per una via principal sense l’olor i el soroll dels cotxes”.

Pel que fa a la Zona de Baixes Emissions (ZBE), ha assegurat que “ja se’n comença a veure l’impacte” però ha reconegut que “per evaluar realment els efectes caldran mesos”. Un comitè d’experts farà l’avaluació del primer any i, “si és insuficient, s’estudiaran més mesures”. “El que és segur –ha reivindicat– és que avui hi ha menys cotxes contaminants en circulació a Barcelona”. Tot i que la ZBE no ha arribat amb el reforç de transport públic anunciat, Colau ha enumerat les polítiques de mobilitat del passat mandat i ha confiat que “amb el nou govern de l’Estat segur que millorarà Rodalies i el finançament del transport públic”.

Comentaris

    Fat Boy 23/01/2020 11:12 pm
    Es clar. A 50 km/h la mortalitat es del 40% i a 30 es del 5%. S'ha oblidat de dir que a 0 km/h la mortalitat es del 0%. I depres se'n riuen de quan el president Bush proposava tallar tots els boscos per evitar incendis.
    Fat Boy 23/01/2020 11:07 pm
    Ha, ha. Ara que l'Hospitalet tanqui tambe un cop al mes l'autovia de Castelldefels, i, si pot ser, a l'estiu de divendres a diumenge, que els de l'Hospitalet tambe tenen dret a respirar aire net.

Nou comentari