Connectar Barcelona i Castelldefels amb un túnel per sota l’avinguda Diagonal. Aquesta és la proposta que ara mateix estudia el Ministeri de Transports i Mobilitat del govern espanyol, que ja ha iniciat els tràmits per dissenyar com hauria de ser aquesta nova línia de Rodalies que permetria creuar la capital catalana per sota d’aquesta artèria barcelonina.
Segons informa Betevé, aquest projecte es troba encara en fase preliminar i per ara només s’han adjudicat per un valor d’1,3 milions d’euros els treballs de redacció d’un estudi per idear com pot ser el traçat d’aquesta nova línia. La previsió inicial és que el recorregut connecti Castelldefels amb Barcelona entrant per la Zona Universitària i, un cop realitzat aquest primer tram, s’estudiarà també la possibilitat d’allargar la línia amb un túnel per sota la Diagonal que creui la ciutat pràcticament d’extrem a extrem.
La proposta que posa el govern espanyol sobre la taula s’emmarca en el Pla de Rodalies 2020-2030, de manera que la infraestructura no seria una realitat almenys fins a la pròxima dècada. La intenció de l’Estat és que aquesta nova línia -que hauria de passar pels municipis de Gavà, Viladecans, Sant Boi de Llobregat, Cornellà de Llobregat i Esplugues de Llobregat- actuï com un complement de la xarxa ferroviària actual, que ja compta amb dos túnels habilitats per als combois de Rodalies i un altre per a les línies d’alta velocitat.
Un projecte plantejat l’any 2010
Cal recordar que aquest projecte per connectar les ciutats de Barcelona i Castelldefels ja es va plantejar l’any 2010, quan el govern espanyol va encarregar un estudi informatiu que finalment no va acabar sent aprovat. El plantejament rebutjat aleshores preveia la creació d’una línia circular amb un túnel per sota l’avinguda Diagonal que permetés connectar la Zona Universitària amb Sant Cugat del Vallès, el campus de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la plaça de les Glòries.