A partir del proper mes de novembre Barcelona comptarà amb un nou operador en les connexions d’alta velocitat. Els trens d’Iryo, propietat d’ILSA, començaran a circular pels corredors de Barcelona-Saragossa-Madrid. La companyia passarà a competir en aquests trams amb les altres dues grans empreses del sector, Renfe i la francesa SNCF.
La pretensió de la la companyia és continuar amb l’ampliació de la línia Madrid-València, que també passarà a incloure la connexió amb Alacant. Els serveis d’Iryo s’uniran al recentment inaugurat Avlo entre Madrid i València i al projecte d’Ouigo per a la costa del Llevant, que planeja oferir viatges de baix cost des de la capital a Alacant a partir d’aquesta tardor.
La següent fase del projecte d’Iryo serà el llançament de la línia que connectarà Madrid amb el sud d’Espanya, concretament amb les ciutats andaluses de Sevilla, Màlaga i Còrdova. Les proves per a la connexió amb la primera van començar el febrer passat, per la qual cosa s’espera que els seus trens circulin per aquest trajecte a partir dels primers mesos del 2023. Encara no es coneixen les tarifes, els seus dirigents asseguren que els bitllets seran més barats que els disponibles actualment.
Més enllà dels tres corredors d’alta velocitat existents, la companyia no descarta oferir els seus serveis al nord-oest i al sud-oest de la península si disposa de la infraestructura necessària. La flota d’Iryo compta amb quatre sistemes de seguretat diferents que permeten circular per totes les vies europees, per la qual cosa entre els seus plans de futur està arribar amb els seus serveis a altres països d’Europa.
Des que es va liberalitzar el sector ferroviari a l’Estat, diversos operadors han apostat per competir amb els preus de l’AVE que opera Renfe a tot l’Estat, les rutes del qual són majoritàriament deficitàries, tret de l’enllaç Barcelona-Madrid. De fet, la xarxa d’alta velocitat espanyola ha suposat una inversió pública descomunal sense que hi hagi hagut retorn social i econòmic al llarg dels anys.