Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Els nous combois del metro estan vigilats les 24 hores per evitar pintades

El metro de Barcelona es prepara per a la imminent estrena dels esperats nous combois. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) preveu posar en funcionament a principis de la setmana que ve els primers exemplars de la sèrie 7000, que circularan per les línies L3 i L1 del subsòl de la capital catalana. Aquesta presentació en societat dels flamants trens arribarà gairebé un any més tard del previst a causa de diversos problemes amb el subministrament de materials i enmig de la polèmica per la retirada de cables dels túnels, una actuació extraordinària que permetrà que els vehicles passin per la xarxa sense fregar les parets, tal com passava durant els primers mesos de proves.

Per garantir que els combois arriben en perfectes condicions a l’estrena, TMB ha apostat per reforçar la vigilància dels exemplars de la línia L3 que es guarden a les cotxeres de Sant Genís, al barri barceloní de la Vall d’Hebron. Segons ha pogut saber el TOT Barcelona, un equip de seguretat custodia els trens les 24 hores del dia per evitar que cap persona no autoritzada pugui acostar-se als vehicles. L’objectiu principal d’aquesta vigilància és evitar que els nous models puguin ser objecte de pintades per part de grafiters, una problemàtica especialment present en l’àmbit ferroviari a tot l’Estat espanyol.

Competició entre grafiters per la primera pintada

Aquestes fortes mesures de seguretat, però, no són en va. Fonts internes de treballadors de TMB han apuntat a aquest mitjà que entre els mateixos grafiters ha corregut la veu de la presència dels flamants trens en aquestes instal·lacions de la companyia i que ja s’ha iniciat una espècie de competició per veure qui és el primer que aconsegueix posar la seva signatura en forma de pintada en els combois. “Ells ho veuen com un repte i ser el primer a pintar-los és el premi gros”, apunten les mateixes veus. La mateixa situació de setge viuen els vehicles de la sèrie 7000 que circularan a partir de la setmana que ve per la línia L1, que esperen la seva presentació en societat des d’una de les cotxeres d’aquest recorregut.

A preguntes del TOT Barcelona, la companyia confirma l’adopció d’aquestes mesures extraordinàries de seguretat amb els nous models, però remarca que això no ha suposat cap mena de cost extra per a TMB. “La seguretat es va gestionant segons les necessitats”, afegeixen.

Una problemàtica latent

La notícia d’aquest reforç de la vigilància amb els flamants trens no ha agafat per sorpresa els treballadors de la companyia. Des de la secció sindical de la UGT a TMB veuen en aquestes mesures l’enèsim capítol del torcebraç amb els grafiters, una problemàtica que s’ha convertit en part del dia a dia dels empleats de l’operador de transport públic. “Estem acostumats a lidiar amb això, tots hem tingut alguna història amb ells. Aquest és un problema que s’allarga des de fa temps. Els grafiters es coneixen totes les entrades i els racons de les cotxeres”, assenyalen i remarquen que cada cop que arriba un nou comboi es genera un al·licient per accedir a les instal·lacions.

En aquest sentit, el protocol que apliquen els mateixos treballadors en cas de coincidir en un mateix espai amb els intrusos parteix d’evitar la confrontació directa. Si detecten la presència de grafiters dins del recinte, els empleats es limiten a informar els equips de seguretat perquè procedeixin a actuar i en cap cas proven d’encarar-se amb els delinqüents. “El problema és que hi ha alguns grups que són violents. Tenim companys que han estat agredits i amenaçats. Per això, quan olores que algú està fent grafitis, és millor esperar que acabin i després entrar”, expliquen des de la secció sindical de CCOO a TMB.

Una imatge del metro | TMB
Les pintades a les vies acostumen a tenir lloc a primera o a última hora de la jornada | TMB

Precisament, una de les reivindicacions que el sindicat fa temps que posa sobre la taula tant de la direcció de la companyia com de les diferents administracions competents és la possibilitat que els treballadors i treballadores siguin reconeguts com a agents de l’autoritat mentre estiguin de servei. Aquesta mesura no només tindria previsiblement un efecte dissuasiu en cas de conflicte amb els grafiters, sinó que també permetria elevar el recorregut penal d’aquests possibles incidents.

La batalla perduda contra les pintades

Segons les darreres dades facilitades per CCOO, els combois de TMB són objecte de pintades almenys un cop al mes de mitjana. Fa uns anys, el Departament de Protecció Civil va identificar quins eren els punts delicats de les diferents cotxeres i instal·lacions de la companyia per on podien accedir els delinqüents i va dur a terme diverses accions per provar d’evitar que els poguessin utilitzar. Les mesures, però, no van aconseguir l’efecte desitjat i els grafiters han pogut seguir entrant als diferents espais restringits, malgrat que la majoria d’aquests compten amb un equip de vigilància propi.

Pel que fa als incidents que tenen lloc a les vies, la imprevisibilitat juga un paper clau i complica la reacció dels efectius de seguretat davant d’aquestes incursions. Això fa que les pintades puguin tenir lloc pràcticament en qualsevol moment del dia, tot i que s’acostumen a produir a primera hora del matí o al final de la jornada, coincidint amb els moments de menys afluència de passatgers. Tot plegat sembla apuntar que serà complicat que els nous combois de la sèrie 7000 resisteixin gaire temps sense acabar grafitejats. “Si volen pintar-los, ho faran. Potser no serà mentre estiguin a les cotxeres, però quan ja estiguin en funcionament a les vies serà complicat evitar-ho“, lamenten des de CCOO.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Rosa a març 10, 2023 | 08:54
    Rosa març 10, 2023 | 08:54
    Visc en un immoble que esta afectat per unes vibracions i sorolls provocats per la L 1. Un tècnic de l,Ajuntament va venir a avaluar les vibracions i va certificar que estan en el límit permès. Tots ens hem insistit que necessitem una resposta ja que també patim perque les vibracions puguin malmetre l'edifici. Potser el vostre diari ens pot ajudar a fer visible aquest fet, ja que parleu dels canvis en la L1. Salutacions cordials.
  2. Icona del comentari de: Rosa C. a març 10, 2023 | 08:54
    Rosa C. març 10, 2023 | 08:54
    Visc en un immoble que esta afectat per unes vibracions i sorolls provocats per la L 1. Un tècnic de l,Ajuntament va venir a avaluar les vibracions i va certificar que estan en el límit permès. Tots ens hem insistit que necessitem una resposta ja que també patim perque les vibracions puguin malmetre l'edifici. Potser el vostre diari ens pot ajudar a fer visible aquest fet, ja que parleu dels canvis en la L1. Salutacions cordials.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa