La liberalització del mercat ferroviari a l’Estat espanyol ha permès la irrupció de companyies que ja operen la ruta Barcelona-Madrid, l’única joia de la corona de Renfe en alta velocitat. El 2022 ha estat l’any en què l’operador públic espanyol, amb la marca Renfe i la marca de baix cost Avlo, ha competit pels clients amb la francesa Oiugo -des del mes de maig- i la italiana Iryo, participada per Air Nostrum, Globalvia i l’operador ferroviari públic italià Trenitalia. Però fins ara, només Renfe i Ouigo podien aturar els seus trens a l’estació de Camp de Tarragona. Des d’aquest dilluns, 2 de gener, també ho podrà fer el low cost Iryo, com també a Albacete i Conca en la ruta que ja opera entre València i Madrid. I és que la companyia ha obtingut el permís de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).

No fer competència a Renfe
En un comunicat, la CNMC explica que ha donat l’autorització perquè ha comprovat que els serveis d’Iryo no comprometen l’equilibri econòmic del contracte de servei públic signat entre el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana i Renfe, vigent fins el 2027. Si bé el servei que prestarà Iryo entre Barcelona i Tarragona serà el mateix que Renfe Alta Velocitat, la CNMC destaca que en el cas d’Avant l’operador públic ofereix “més freqüències i els preus dels bons multiviatges són més competitius que els previstos per Iryo”, de manera que no observa cap risc. Segons un estudi d’una plataforma de venda online de bitllets de tren, els preus han baixat un 43% en la ruta Barcelona-Madrid d’ençà de l’entrada de la competència, però per contra, les rutes sense competència s’han disparat un 14%.
Quines opcions tindràs per la ruta Barcelona-Tarragona?
Renfe: l’operador ferroviari espanyol que ha tingut fins fa uns mesos el monopoli del servei. Té servei de primera i i segona classe i garantia de puntualitat.
Avlo: és el servei de baix cost de Renfe, que va començar a operar per mirar de contrarestar l’efecte de la imminent irrupció d’altres companyies.
Renfe: l’operador ferroviari espanyol que ha tingut fins fa uns mesos el monopoli del servei. Té servei de primera i i segona classe i garantia de puntualitat.
Avlo: és el servei de baix cost de Renfe, que va començar a operar per mirar de contrarestar l’efecte de la imminent irrupció d’altres companyies.