Les multes a patinets elèctrics es van multiplicar per tres l’any passat

Les sancions al 'sharing' de patinets van passar de 1.500 a 13.400 al 2019

L’augment de patinets elèctrics a Barcelona ha arribat en paral·lel a l’increment de les multes als usuaris. Si bé al 2018 les sancions per mala conducta van ser 1.898, l’any passat van ascendir a les 6.546, segons han informat fonts municipals. Per tant, s’han multiplicat per tres en un any. Les infraccions sancionades van ser per circulació de risc (2.731), transitar per vies prohibides (2.731), per estar mal aparcats (366), falta de mesures de seguretat (695) i excés de velocitat (23), segons han detallat les mateixes fonts.

Els patinets elèctrics compartits, és a dir, que són propietat d’empreses com ara Reby o Bird, també han patit el setge policial. Al 2018 les multes a aquests vehicles van ser 1.514, però l’any passat es van enfilar fins als 13.441. L’any passat la gran majoria van ser per estar mal aparcats o per no complir requisits com ara l’assegurança o l’ús del casc. Quant a les sancions per mala conducció, només van ser 6 del total. Fonts municipals han vinculat l’increment de les multes amb la campanya de l’estiu passat en què el consistori va iniciar un setge cap als patinets compartits. 

[r:1]

Sobre les motos de lloguer, ho van avisar i les expectatives s’han complert. Les motos compartides s’han convertit en un focus de preocupació per a l’Ajuntament de Barcelona. L’any passat els vehicles de sharing, la majoria motos de serveis com Cooltra, van estar implicats en 367 accidents amb ferits. L’intendent major de la Guàrdia Urbana, Pedro Velázquez, ha lamentat l’increment “important” dels sinistres amb motos compartides implicades respecte al 2018. L’intendent major no ha precisat les dades del 2018.

El que sí ha dit el tinent d’alcaldia de Seguretat i Prevenció, Albert Batlle (PSC), és que hi ha molts usuaris de motos compartides que utilitzen el servei sense cap “perícia”. Batlle ha advertit de la perillositat que comporta l’ús que alguns usuaris fan d’aquests usuaris. “No pot ser que surti de la discoteca i, com em fa mandra agafar un taxi o el transport públic, agafi una moto compartida”, ha alertat Batlle. També ha apuntat que aquests serveis estan comportant actituds fins fa poc “impensables”. De fet, la combinació d’alcohol i motos compartides és una barreja que preocupa des de fa temps la Guàrdia Urbana. 

En aquest sentit, fonts de la policia barcelonina han xifrat en 278 les infraccions penals comeses per motos compartides. La majoria d’aquestes sancions van ser per superar la taxa d’alcoholèmia. En tots els casos els usuaris enxampats van donar més de 0,75 en la prova, una infracció que pot suposar la retirada del carnet i, fins i tot, presó.

Els accidents amb patinets es multipliquen per quatre

Quant a accidents en què han estat implicats els patinets elèctrics, s’han multiplicat per 3,7. L’any passat els sinistres en què van participar van ser 490, mentre que el 2018 van ser 129. 

22 morts l’any passat

Pel que fa a les xifres d’accidents de l’any passat, el total va ser de 9.251. Cada dia hi van haver uns 26 ferits, segons ha especificat Batlle. Quant a les dades de morts als carrers de Barcelona, n’hi van haver 22, un més que l’any anterior. Els ferits greus van ser 202. “Independentment de si pugen o baixen, les dades de mortalitat mai són bones”, ha lamentat el tinent d’alcaldia. Catorze de les víctimes mortals van ser motoristes, que segueixen sent la “prioritat” per a la Guàrdia Urbana, juntament amb els vianants. 

Més informació

Nou comentari