La Guàrdia Urbana de Barcelona va posar 11.200 multes per la nova ordenança de circulació el passat febrer, el mes que va entrar en vigor. El 26% de les sancions tenen a veure amb infraccions de vehicles de mobilitat personal, la gran majoria per a usuari que no duien el casc posat. La Urbana va multar-ne un total de 2.419 per aquest motiu. Les 167 multes restants són de patinets que circulaven per la vorera. D’altra banda, la policia ha multat uns 1.100 ciclistes (el 9% de les sancions), dels quals només 38 eren per anar sobre la vorera. Les bicicletes no tenen l’obligació d’anar amb casc.
La tercera dada rellevant és el nombre de denúncies registrades per motos que han aparcat malament, l’altre aspecte important que canvia amb la nova ordenança. Cap vehicle d’aquests pot aparcar ara sobre la vorera a tres metres d’un centre educatiu o dels centres sanitaris. El balanç final de febrer és de 372 sancions per aquest motiu, si bé la Urbana no especifica quina d’aquestes sancions fan referència, concretament, a motos aparcades en zones vulnerables.

Segons el balanç de l’Ajuntament, els primers dos mesos de l’any, en què hi ha hagut una campanya informativa, s’ha “constatat” una major “consciència i coneixement” de l’obligatorietat de dur casc si es viatja en patinet. Segons els registres dels informadors municipals, set de cada deu usuaris el porten habitualment. La norma també prohibeix ara circular per la vorera, superar els 25 km/h i estaciones en zones vulnerables.
Sancions de fins a 500 euros
La nova ordenança contempla diferents sancions segons el grau de perillositat de la infracció. Circular per la vorera pot comportar una multa de 500 euros, la quantitat més elevada. En el cas dels patinets, no dur el casc, no tenir l’enllumenat adequat o no baixar del patinet en punts d’aglomeració de vianants se sanciona amb 100 euros. En el cas de les bicis, no baixar en llocs d’aglomeració i lligar la bici a semàfors, bancs, arbres, contenidors o mobiliari urbà també són 100 euros. L’ordenança també castiga amb 200 euros vehicles que s’aturen sobre el carril bici per fer activitats de càrrega i descàrrega.
La nova ordenança endureix el càstig a les males praxi de les bicis –sobretot a qui circula per la vorera– i hi incorpora els vehicles de mobilitat personal, fa uns anys escassos i absents de la regulació, un fet que es nota en el registre de sancions. Només el primer cap de setmana de la normativa, la Guàrdia Urbana ja havia multat 452 persones per diferents motius. Els col·lectius de mobilitat sostenible han criticat justament que es “criminalitzi” els usuaris de patinets o de bici en una ciutat on, recorden, la majoria d’accidents greus els causen conductors de cotxe i de moto. Entitats com Eixample Respira o el BACC han presentat al·legacions a la norma, remarcant que les víctimes mortals –o els ferits greus– d’aquells col·lectius vulnerables –vianants i usuaris de patinets i bici– van augmentar un 7% l’any passat.