El tramvia arribarà a Verdaguer el 2023

L'ATM preveu licitar a finals de 2020 el tram Glòries-Verdaguer i començar obres en menys d'un any

El Consell d’Administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha aprovat definitivament el projecte constructiu de la fase 1 de la unió dels tramvies per Diagonal, que engloba el tram entre Glòries i Verdaguer. Hi haurà tres parades noves: una a Verdaguer, una altra al carrer Sícilia i una a la Monumental. I l’actual a Glòries s’haurà de refer, segons ha explicat el president de l’ATM i conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet. El cost de les obres serà de 45 milions d’euros i els treballs es licitaran a finals d’any, per la qual cosa el nou tram hauria d’estar llest el 2023.

Esquema de la xarxa del tramvia pel costat Besòs / ATN

L’ATM també ha aprovat dos punts claus per estendre la xarxa del tramvia pels seus dos extrems. Per una banda, s’ha donat llum verda al Pla Urbanístic Director (PDU) de les Tres Xemeneies per portar el Trambesòs fins al port de Badalona. I, per l’altra, s’ha aprovat l’estudi informatiu per ampliar el Trambaix fins a Esplugues de Llobregat i Sant Joan Despí. Segons ha explicat el director general de l’ATM, Pere Torres, el pla original preveia portar el tramvia fins a l’estació de Renfe de Badalona per un extrem i fins a Sant Vicenç dels Horts per l’altre, dos projectes que l’ens no descarta completar en el futur.

La gestió, incògnita sense resoldre

L’ATM ha fet un gran pas en la part constructiva del tramvia, però ha decidit deixar els detalls de qui i com es gestionarà –una qüestió molt complexa i polèmica– per a més endavant. “La gestió encara no està tancada i hi ha una comissió entre l’Ajuntament i l’ATM per estudiar les diferents opcions”, ha afegit Calvet. “Encara hi ha marge de temps per parlar-ne”, ha confiat. La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, ha explicat que es triarà la “millor” opció per als viatgers i ha recordat que l’aposta del consistori és perquè la gestió del tramvia sigui pública.

Al gener del 2019 es van aprovar al ple de l’Ajuntament les línies mestres dels projectes amb el suport dels comuns, ERC, PSC i la CUP. A més s’encarregava a l’ATM que negociés amb les concessionàries privades del Trambaix i el Trambesòs per fer una proposta de futura gestió pública de la infraestructura unificada. “El model de gestió ens preocupa a tots”, ha dit Sanz, que ha insistit que l’Ajuntament hi estarà molt a sobre. 

La millor opció, la Diagonal

El conseller de Territori ha reiterat que connectar els dos extrems del tramvia per la Diagonal és la millor opció. Calvet, que s’ha declarat un entusiasta del tramvia, ha assegurat que l’ATM “ha estudiat totes les alternatives” –inclosa la connexió dels dos extrems mitjançant busos elèctrics, com demanava JxCat– i ha conclòs que “no n’hi ha cap que ofereixi les prestacions i la velocitat comercial” del tramvia.

Segons els seus càlculs, la construcció del tram Glòries-Verdaguer suposarà incorporar tres nous tramvies al servei i s’incrementarà el passatge en 19.000 viatgers diaris. Quan estiguin connectats els dos extrems, el guany serà de 110.000 passatgers al dia.

Per la seva banda, Janet Sanz ha explicat que el projecte d’urbanització pel nou tram ja està a punt i que està pensat per aprofitar l’arribada del tramvia per fer una “Diagonal més verda i amb més comerç”. L’Ajuntament aposta per una Diagonal “que redueixi el nombre de cotxes, incrementi el verd i disposi de més espais d’estada i de passeig”. La tinent d’alcaldia també ha assegurat que les obres del col·lector de la Diagonal seran compatibles amb les del tramvia i que ja estava previst que la seva construcció es pugui fer en paral·lel.

Nou comentari