La línia L4 del metro de Barcelona estarà tallada l’estiu del 2025 uns dos mesos per obres. El servei deixarà de funcionar entre les estacions de Verdaguer i Trinitat Nova. Els treballs que es duran a terme són per la renovació de la via. Les feines que es faran a l’L4 tindran també una afectació en la línia l’L11, que també patirà un tall de servei durant el mateix període de temps, entre les parades de Trinitat Nova i Casa de l’Aigua. El tall de l’L4 suposarà que des de Trinitat Nova no es podrà arribar al centre de la ciutat amb aquesta línia i els passatgers hauran de recórrer a l’L3, amb parada també a Trinitat Nova.

Licitada la direcció d’obra

La informació figura en el plec tècnic de la licitació per la direcció d’obra i coordinació de seguretat i salut pels treballs d’adequació del sistema de senyalització de les obres de renovació de l’L4, amb un pressupost base de licitació de 87.194,42 euros i un valor estimat del contracte similar. El mes de maig passat, el TOT Barcelona ja va avançar aquest tall, tot i que en aquell moment les dates encara no estaven clares. Llavors, el pressupost per executar les obres era d’uns 19,1 milions d’euros i la previsió de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) era fer també un tall del servei entre Llucmajor i Trinitat Nova per Setmana Santa, però la nova licitació no esmenta res d’aquest darrer tall.

Els talls previstos a les línies L4 i L11 del metro l’estiu vinent, amb vuit estacions afectades a l’L4 i dues a l’L11 / TMB

Dos pous per introduir el material d’obra

Les obres renovaran les dues vies de la línia que transcorren pel mateix túnel i coincideixen amb la instal·lació d’un nou sistema de senyalització a l’L4. A més, a banda de la renovació de les vies se substituirà la bretelle (la travessa en forma de creu que permet enllaçar dues vies paral·leles en ambdós sentits en un espai reduït) de Trinitat Nova i els escapaments de les parades de Via Júlia i Maragall. També està previst fer “un nou escapament a Maragall que s’integrarà al nou sistema de senyalització a desplegar a l’L4”. L’obra inclourà la construcció de dos pous per a introduir i extreure el material d’obra.

Els treballs previs, entre el febrer i el juny

Les feines duraran uns 10 mesos, tot i que el tall comercial només serà juliol i agost, els mesos que habitualment TMB i la Generalitat (a través del departament de Territori) aprofiten per fer les obres al metro, ja que és l’època de l’any en què l’afectació al passatge és menor. Durant els mesos previs al tall de servei, entre febrer i juny del 2025, està previst que es facin tasques com la recepció en buit dels equips i subministraments de senyalització, treballs d’enginyeria de disseny i d’aplicació específica, actualització de plànols, instal·lació de la senyalització provisional i els desviaments del cablejat de senyalització afectat per la construcció de nous pous d’accés al túnel, recull el plec tècnic de la licitació.

Passatgers en una andana de l’L4 de metro, fa uns mesos / Jordi Play

Vuit estacions afectades a l’L4 i dues a l’L11

La licitació no concreta els dies concrets del tall, però sí que serà entre el juliol i l’agost vinent. L’L4 només funcionarà entre les estacions de la Pau i Verdaguer i quedarà ininterromput el servei entre Verdaguer i Trinitat Nova, vuit estacions en total, a les quals cal sumar Joanic, Alfons X, Guinardó-Hospital de Sant Pau, Maragall, Llucmajor i Via Júlia. Pel que fa a l’L11, aquesta no funcionarà entre Casa de l’Aigua i Trinitat Nova, però sí que tindrà servei entre Casa de l’Aigua i Can Cuiàs. Un cop es restableixi el servei a les dues línies, totes les feines que quedin s’hauran de fer en horari nocturn. De moment, no s’ha concretat sí TMB activarà un servei de bus especial per cobrir el tram entre Verdaguer i Trinitat Nova.

L’L4 ja ha patit dos talls de servei el 2024

Aquest 2024, l’L4 ja ha patit un tall per obres durant la Setmana Santa passada, entre Bogatell i Barceloneta, per unes feines d’accessibilitat a l’estació de Ciutadella-Vila Olímpica, així com a l’estiu per la construcció d’un ascensor a la Pau, per completar l’adaptació de l’estació per a persones amb mobilitat reduïda, la qual cosa va deixar sense servei el tram entre la Pau i Selva de Mar, del 27 de juliol al 30 d’agost. En aquest darrer cas, les obres van acabar-se abans del previst i l’L4 va recuperar la normalitat coincidint amb l’inici de la Copa Amèrica de vela.

El passadís que fa d'andana de la L11 a Trinitat Nova / D.C.
El passadís que fa d’andana de la línia L11 a Trinitat Nova / D.C.

Talls de dos mesos a l’L2 i l’L5 l’estiu passat

A més d’aquests talls, aquest estiu s’ha hagut d’interrompre el servei durant dos mesos o més a les línies L2, entre les estacions de Sagrada Família i Paral·lel, i L5, entre les parades de Cornellà Centre i Collblanc. En ambdós casos, les obres que es van executar van ser també per renovar les vies obsoletes. D’altra banda, l’L10 Nord va quedar sense funcionar entre les parades de la Salut i Gorg durant unes tres setmanes a l’agost. En aquest cas, es va substituir l’aparell que fa el canvi de vies, la qual cosa ha de servir per ajudar a eliminar també les vibracions existents en aquest tram de l’L11.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Sofert usuari. a desembre 18, 2024 | 09:54
    Sofert usuari. desembre 18, 2024 | 09:54
    Bé, si no hi ha metro haurem d'anar amb iarda.

Respon a Sofert usuari. Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa