Un indult per a les motos. O, almenys, la llibertat provisional. És el que proposa el grup municipal de JxCat a través de les al·legacions a l’ordenança que estableix la Zona de Baixes Emissions (ZBE) i que entrarà en vigor l’1 de gener. La presidenta del grup, Elsa Artadi, ha presentat les vuit esmenes que plantejaran i que es debatran al ple de desembre, on finalment s’aprovarà l’ordenança.
Quant a les motos, posen sobre la taula un pla que afavoreixi “l’electrificació dels vehicles de dues rodes” i augmentar els punts de recàrrega. JxCat sol·licita també que les excepcions es facin extensibles als vehicles de venda ambulant i a les motos i cotxes clàssics, tal com reclamen alguns actors del sector. Un d’ells és els usuaris de la Montesa Impala, una moto emblemàtica de Barcelona i que busca l’indult. JxCat s’ha posicionat en diverses ocasions al costat dels vehicles històrics, tal com explicava la regidora Francina Vila al TOT Barcelona.
[r:1]
Tot i mostrar-se favorable a la ZBE, JxCat veu una manca de previsió a l’hora d’estudiar “en profunditat” els efectes negatius de la mesura i de valorar les alternatives “reals” de transport públic. Especialment, emfasitzen, pel que fa al “col·lapse que pateix Rodalies per la manca d’inversions per part del govern de l’Estat”.
A més de posposar dos anys les restriccions a les motos, Artadi ha exposat juntament amb la regidora Francina Vila altres excepcions que volen incloure a l’ordenança. Una d’elles és evitar-la “de manera indefinida” per a vehicles de transport de mercaderies. Aquests vehicles podran estar subjectes a les restriccions després d’un estudi sobre “l’impacte econòmic i social de l’aplicació de l’ordenança”, segons proposa JxCat.
[r:2]
Altres usuaris que podrien salvar els seus vehicles serien els que acreditessin “millores” que els fessin menys contaminants, malgrat no disposar d’etiquetes exemptes de restriccions.
Els vehicles de transport col·lectiu de persones tampoc haurien de patir prohibicions de circulació per excés de contaminació, segons JxCat. El grup ha expressat que, en casos “excepcionals” com declaracions d’episodis mediambientals, incidències en altres serveis de transport o “casos de força major” aquests vehicles puguin accedir a la ZBE.