La Generalitat prepara un decret llei per regular les VTC en què descarta reduir el nombre de permisos a la proporció que les organitzacions representatives del taxi exigeixen. Els principals col·lectius de taxistes a Catalunya avisen amb una convocatòria imminent de protestes a Barcelona si el Govern es nega a assignar una llicència de vehicle de transport amb conductor per cada 30 taxis per restringir l’expansió de les plataformes que oferten turismes amb xofer i que consideren una competència deslleial.
L’executiu català al·lega que els litigis pendents de resolució al Tribunal Suprem sobre la regulació de les VTC fan arriscat restringir la concessió d’autoritzacions i eliminar-ne d’existents en la norma que aspira a aprovar el pròxim mes. Ara la proporció està al voltant d’un permís per a vehicles de transport amb conductor per cada vuit taxis. Es calcula que s’han lliurat unes 4.000 llicències d’VTC a Catalunya, de les que unes 2.580 tenen un vehicle assignat i 1.455 presten servei, segons dades del Departament de Vicepresidència, de qui depén la tramitació del decret.
La conselleria remarca que el Tribunal Suprem està pendent de resposta del Tribunal de Justícia de la Unió Europea sobre una consulta que va elevar vinculada a la taxa 1/30. Recalca que és possible que una sentència declari improcedent la proporció que els taxistes reivindiquen. “Seria un risc posar la limitació al decret, que el tribunal digui que l’1/30 no és vàlid i ens quedem sense eina de regulació”, sostenen fonts de Vicepresidència.
“Ens plantarem a la Gran Via”
Els arguments no convencen Tito Álvarez, portaveu d’Élite Taxi, convocant de les grans vagues i concentracions del sector a Barcelona els últims anys. “Si no hi ha cap tipus de restricció ni limitació quantitativa, amb un nombre tancat o requisits d’entrada, ens abocarem al carrer i ho farem molt aviat”, adverteix Álvarez, que ha demanat una reunió urgent amb el Departament de Vicepresidència.
“Si no, treurem la gent al carrer i ens plantarem a la Gran Via”, ha anticipat el representant d’Élite Taxi, que ha afegit que els taxistes no permetran “de cap manera” que a Catalunya es repeteixi “el que passa a Madrid”. La Generalitat, però, desmenteix que s’encamini cap a una liberalització del sector semblant a la del govern de la popular Isabel Díaz-Ayuso.
En aquest sentit, el Govern pronostica que es mantindrà un nombre de permisos similar a l’actual. No auguren que les peticions per obtenir llicències es disparin ni que es reactivin les inactives perquè s’imposaran noves obligacions. Quant a Madrid, distingeix que les VTC van prestar uns 577.000 serveis entre febrer i març passat a Catalunya mentre que van fer 2,9 milions de viatges a Madrid i el seu entorn.
Marge escàs
La moratòria de l’Estat que permet a les VTC fer trajectes urbans -és a dir, dins de Barcelona o entre la capital i les poblacions de l’àrea metropolitana– decau a finals de setembre. A partir de l’1 d’octubre, la competència passa a mans de les autonomies i obliga a la Generalitat a maniobrar perquè els vehicles de transport amb conductor continuïn operant dins de la ciutat, on es concentra el gruix del seu negoci.
El marge que té és escàs: el Govern ha d’aprovar primer el decret i convalidar-lo al Parlament durant els pròxims tres mesos, tenint en compte que entremig hi ha agost, un mes sense activitat a la cambra.
Assegurança i un any de carnet
El Govern ha ultimat un projecte de text normatiu en què revalida gran part de les condicions ara existents per a les VTC a Catalunya. Es manté la prescripció de precontractar el servei almenys amb 15 minuts d’antel·lació, es prohibeix que els xofers captin clients al carrer ni no poden estacionar a la via pública. Per conservar l’autorització, els titulars hauran de tenir un vehicle assignat al permís des de fa almenys sis mesos.
A més, s’inclouran nous requisits, com elevar l’asegurança que es reclama als titulars de les llicències per equiparar-les amb les dels taxistes i acreditar una antiguitat mínima d’un any del carnet de conduir. El Govern deixarà marge perquè els ajuntaments i ens locals incorporin altres condicions.
La previsió és que el decret llei tingui una vigència de dos anys prorrogables per dos més. És el lapse de temps en què la Generalitat espera que es resolguin els processos judicials que li generen incertesa. Un cop que s’aclareixi l’escenari, es promourà un projecte de llei que substituirà el decret i ampliarà el focus per reglamentar les VTC, els taxis i les empreses d’intermediació.