Foment demana a Colau que “baixi del burro” i desfaci els talls de carrer

La patronal critica l’urbanisme tàctica dels comuns i l’acusa de voler acabar amb el vehicle privat

Segon assalt de Foment del Treball contra el pla de mobilitat impulsat pel govern municipal. La patronal ha demanat a l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, que “baixi del burro” i desfaci els talls de carrers i totes les mesures d’urbanisme tàctic que s’han posat en marxa durant el confinament i que finalment es quedaran un cop passada la pandèmia. Fa un mes el president de Foment, Josep Sánchez Llibre, ja va carregar contra Colau i la va acusar de “matar l’esperit del comerç” i d’impulsar el pla de mobilitat “sense consens”.

Aquest dimecres la patronal ha fet un nou acte de reivindicació i Sánchez Llibre ha resseguit els mateixos arguments: ha criticat l’alcaldessa per actuar amb “nocturnitat i al·levosia” i ha exigit que es tingui en compte l’opinió dels sectors econòmics implicats abans de posar en marxa cap mesura. El president de Foment ha assegurat que s’ha trobat amb tots els partits del consistori excepte els comuns, que han fet oïdes sordes a les seves peticions de reunió. “Rectifiqui, dialogui i pacti”, li ha demanat Sánchez Llibre.

Crítiques a l’urbanisme tàctic

Sánchez Llibre ha exigit al govern municipal que aturi tots els canvis previstos per després de l’estiu i que “no criminalitzi el vehicle privat”. La patronal considera que Colau ha obviat les tres condicions bàsiques que es necessiten per fer canvis en la política de mobilitat: “consens, alternatives de transport i planificació a anys vista”. El president de Foment considera que tallar carrers i fer urbanisme tàctic per reduir espai als cotxes no es pot fer d’un dia per l’altre i sense escoltar l’empresariat, que és qui més es ressentirà d’aquestes mesures.

El president de Foment Comerç, Roger Gaspa, ha vaticinat que Colau “matarà el centre de la ciutat” si manté els seus plans, ja que la majoria de vendes dels barris més cèntrics prové de turistes o de visitants de l’àrea metropolitana, que necessiten el cotxe per arribar fins a Barcelona. “Els estem dient que no vinguin”, ha insistit. La vicepresidenta de Foment i fundadora de l’empresa de lloguer de cotxes Social Car, Mar Alarcón, ha qüestionat la idea de pintar trossos de carrer per restar protagonisme al cotxe. “Ningú sap què volen dir ni com s’ha de fer servir”, ha dir amb relació a l’ampliació de la vorera de Via Laietana que tothom confon amb un carril bici.

El pla de Colau

El pla de mobilitat que tan critiquen des de Foment del Treball – “posa en risc 50.000 llocs de treball”– també ha rebut nombroses crítiques des de l’altra banda per la seva falta d’ambició. La gran mesura de la iniciativa és un carril bici al carrer Aragó i un altre al passeig de la Zona Franca, a més de restar un carril per a cotxes en alguns trams de la Diagonal, la Gran Via i la Meridiana per fer-hi un carril bus. L’altra gran novetat és que, a partir de l’octubre, Via Laietana, l’eix carretera de Sants-Creu Coberta i passeig Sant Joan-Pi i Margall es tancaran cada cap de setmana al trànsit, mentre que a Gran de Gràcia i a l’eix Fabra i Puig-Onze de Setembre serà una vegada al mes.

Sanz replica a Foment

La tinenta d’alcaldia Janet Sanz ha contestat amb contundència al president de Foment en una piulada aquest migdia. “Salvar vides no és negociable: senyor Sánchez Llibre, miri què fan París o Londres”, li ha etzibat. “No deixarem Barcelona enrere”, ha insistit.

Nou comentari