Foment s’enfronta a Colau pel pla de mobilitat post-virus

La patronal defensa que restringir l'ús del cotxe posa en perill més de 100.000 llocs de treball del comerç local

El president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, ha carregat contra el pla de mobilitat de l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i ha assegurat que “està matant l’esperit del comerç” de la ciutat. “No hi estem disposats”, ha sentenciat el president de Foment, que ha advertit que es posen en perill més de 100.000 llocs del sector del comerç.

El president de la patronal ha criticat que el govern municipal de la ciutat hagi impulsat aquest pla “sense el consens” de les altres formacions polítiques i “aprofitant la crisi de la covid-19 per monitoritzar i impedir la mobilitat”. Per Sánchez Llibre, això és “molt negatiu pel comerç i la indústria de l’automòbil” i ha apostat per una combinació de transport públic i vehicle privat. “No es pot demonitzar el vehicle privat i la moto”, ha continuat el cap de Foment del Treball, que ha afegit que no la mobilitat a Barcelona no es pot plantejar només a partir de la bici i els desplaçaments a peu.

En una roda de premsa telemàtica per presentar els darrers acords de la junta directiva, Sánchez Llibre ha detallat que el 57% de l’activitat comercial a Barcelona prové de ciutadans que no resideixen a la ciutat i que per exemple en un dels aparcaments del carrer Pau Claris on habitualment un dissabte hi aparquen 2.000 cotxes en aquest darrer només ho van fer 50.

El passat 25 de maig, Foment del Treball ja va demanar a l’Ajuntament de Barcelona que dissenyés un nou pla de mobilitat que tingués en compte els diferents tipus de vehicles per accelerar la recuperació econòmica. A través del manifest ‘Per una ciutat de consens i futur’, la patronal va assenyalar que la crisi del coronavirus faria necessària la revisió de les polítiques actuals i ha remarcat la importància d’oferir un servei de qualitat “en tots els mitjans de transport”.

No “fer volar coloms” amb Nissan

Llibre també s’ha adreçat al govern català i al govern espanyol per demanar-los no “fer volar coloms” amb la possibilitat que Nissan pugui reconsiderar la decisió de tancar les plantes de la Zona Franca, Sant Andreu i Montcada i Reixac. Així, s’ha mostrat partidari de començar a treballar amb alternatives industrials com a Pla B. Segons Sánchez Llibre, suggerir que Nissan es podria quedar és “autoenganyar-se”, tot i que alhora ha reconegut que també és el plantejament inicial amb què treballa la patronal. Ha assegurat les administracions van presentar un “bon pla” a la marca per a la seva continuïtat però ha recordat que la decisió final “no estava condicionada” exclusivament a aquest document.

Sánchez Llibre ha assenyalat que les administracions estan intentant que Nissan reverteixi la seva estratègia però ha indicat que també cal pensar que “potser això no passarà”. “Ho hem de lluitar, faltaria més, però sobretot hem d’intentar garantir unes condicions de sortida digna per als millers de treballadors que han donat part de la seva vida per treballar en una empresa com Nissan”, ha comentat el president de la patronal.

Per això, ha apuntat la necessitat de començar a treballar amb un nou pla industrial, preferentment del sector de la mobilitat. El president de Foment del Treball ha destacat la ubicació de la planta de la Zona Franca, de la qual ha dit que és “sensacional” perquè està a prop del Port de Barcelona, de l’aeroport i de les autopistes. “Té unes possibilitats enormes”, ha comentat Sánchez Llibre, que de moment ha apostat per treballar per trobar un nou projecte “amb silenci i intentar ser pragmàtics” ja que les administracions primer hauran de negociar la sortida final de Nissan i hi ha 30.000 treballadors a qui no “els podem donar falses expectatives”.

Tot i així, ha avançat que una de les empreses amb qui ha tractat la mesa de l’automoció és una empresa de la construcció que utilitza el mateix material de precisió que es fan servir en la fabricació de components per a vehicles. “D’entrada, és possible que tinguem un nou nínxol en el sector de la construcció”, ha afegit. Sánchez Llibre ha recordat que des de fa unes setmanes s’ha constituït la mesa amb la participació de diferents agents del sector, entre ells Seat, el Clúster Industrial de l’Automoció i el Port de Barcelona, i que ja s’han reunit amb diferents entitats, com el RACC, Anfac o el Circuit de Catalunya, a més dels ambaixadors de Japó, Xina i Corea.

Nou comentari