Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Les entitats pro mobilitat sostenible alerten: fer matricular bicis i patinets en desincentivaria l’ús

La convivència entre bicicletes, patinets i vianants continua generant debat entre la ciutadania. Recurrentment, s’ha parlat de l’ús del casc, la velocitat a què poden circular els vehicles o si aquests han de pujar o no al transport públic. També sobre la possibilitat que aquests vehicles duguin matrícula i una assegurança obligatòria, un tema que les mateixes entitats pro mobilitat sostenible admeten que “apareix de forma recurrent”. L’últim a situar el debat sobre la taula ha estat el cos de la Guàrdia Urbana de Barcelona. L’intendent major del cos, Pedro Velázquez, ha remarcat, en una de les seves últimes entrevistes de l’any, que aquest darrer pas ajudaria els agents a “identificar els patinets i les bicicletes si cometen una infracció”. Una declaració que ha tornat a encendre un debat gairebé etern que s’ha intensificat amb la proliferació dels patinets.

L’Ajuntament, que manté la mateixa postura dels darrers anys, recorda que l’autoritat municipal no és qui en té les competències. En tot cas, la tinenta d’alcaldia Laia Bonet admet que el consistori ha traslladat a la DGT aquest i altres neguits que han aparegut recentment. “És cert que l’assegurança obligatòria no la gestionen des de la DGT sinó al ministeri d’Economia. Des de Barcelona som més partidaris que l’assegurança estigui vinculada a la persona i no al vehicle, però es tracta d’un debat que encara ha d’abordar el ministeri”, ha especificat darrerament la titular de mobilitat de l’Ajuntament.

Un carril bici de Barcelona / Jordi Play
Un carril bici de Barcelona / Jordi Play

Amb aquest panorama sobre la taula, els col·lectius partidaris d’una mobilitat sostenible demanen sentit comú i no emprendre accions que desincentivin l’ús de la bicicleta. Una de les entitats que aquests anys s’ha posicionat amb més contundència a favor d’una reducció de vehicles al centre de Barcelona, l’Eixample Respira, emmarca les declaracions de la Guàrdia Urbana en el dia a dia d’aquells que volen desincentivar l’ús de la bicicleta. El portaveu de l’entitat, Genís Domínguez, assegura que matricular una bici “no té cap sentit” i que només s’entén “des de la perspectiva de voler posar impediments a la bicicleta”. Més opcions veuen a l’assegurança, la qual considera que “s’ha de promoure”, però en cap cas ha de ser obligatòria. “S’acostumen a imposar en el cas de vehicles que poden causar danys mesurats, que no és el cas”, recorda Domínguez.

Les dades no avalen la mesura, segons el BACC

Preguntant per aquest etern debat, el Bicicleta Club de Catalunya (BACC) desplega un seguit de dades i estudies que, diuen, desacrediten les propostes. Carles Benito, portaveu de l’entitat, detalla que els seus informes apunten que un 30% de les bicis que circulen per Barcelona són del Bicing, que tenen matrícula i assegurança. “Des que existeix [el Bicing] no hi ha hagut cap mena de canvi substancial en els motius que argumenta l’intendent Velázquez. I sent el 30%, s’hauria de notar”, insisteix el ciclista, que veu “preocupant” que des de la Urbana “es transmeti aquest missatge” tenint en compte l’especial fixació que hi ha amb les bicis. “Està donant a entendre que hi ha certa impunitat per part de qui va en bici”, remarca.

Usuaris en una estació de Bicing al Passeig de Gràcia / Jordi Play
Usuaris en una estació de Bicing al Passeig de Gràcia / Jordi Play

Entrant al detall de les propostes, des del BACC remarquen “l’enorme burocràcia” que comportaria un sistema de matrícules i alerten del cost que suposaria “mantenir una base de dades completa i actualitzada”. “Són factors que no només es mostren ineficaços sinó que generen frustració social”, critica Benito, que lamenta que les autoritats enfoquin els problemes de mobilitat “amb un pensament centrat en la mobilitat a motor que és difícil d’aplicar a la mobilitat activa”. Pel que fa a la possibilitat d’establir una assegurança obligatòria, el portaveu del BACC s’alinea a la resta d’entitats i recorda que la llei estatal s’aplica “quan el patrimoni personal no pot reparar els danys causats”. “La pràctica totalitat dels sinistres provocats per bicis són amb danys personals lleus i sense danys materials. La incapacitat de no poder fer front en el cas que sigui un cas greu no ens consta que hagi succeït mai al nostre país”, insisteix Benito.

Benito emmarca aquestes propostes en un objectiu desincentivador de la bicicleta. “Sabem de les experiències de països com Suècia –apliquen la mesura des del 2000– o Austràlia –és obligatori anar amb casc– que la legislació restrictiva en matèria de bici va directament relacionada amb el seu ús. Com més requisits posem a un mitjà de transport, menys ús tindrà. Passa el mateix amb la moto de 125 cc. Quan la DGT va permetre conduir aquests vehicles sense cap carnet més que el de cotxe, el seu ús es va disparar”, argumenta l’activista. Dit això, Benito cedeix el seu testimoni a l’AMUP, no sense abans ressaltar que “el futur arrossega un escepticisme massa perillós per posar en dubte la fermesa amb què la bici s’ha d’estendre arreu de les ciutats”.

L’AUMP demana “no demonitzar” els patinets

Des de l’Associació d’Usuaris per a la Mobilitat Personal (AUMP) mantenen que la situació actual no genera condicionants favorables per fer els passos que demana la Urbana. “La ciutat no està preparada per tenir un sistema d’assegurances com el que estan proposant. Primer necessitem un espai segur i ara mateix no es donen aquestes circumstàncies. Si les calçades no afavoreixen els patinets, perquè cotxes o motos assetgen contínuament, els conductors passen por. I si la calçada no és una alternativa segura, els usuaris van per la vorera. Nosaltres tampoc ho defensem, això, perquè posa en perill el vianant, però és així”, admet el vicepresident de l’associació, Gorka Pradas, que preguntat pel carril bici afirma que són “menys segurs del que la gent es pensa”. Per tot plagat, Pradas refusa les últimes propostes. “En la majoria dels casos, si l’incident passa a la vorera es podria considerar una negligència i l’assegurança no cobriria el conductor”, comenta.

Amb les matriculacions, l’opinió de l’AUMP és encara més contundent. “D’aquest tema ni en parlem, no té sentit matricular un vehicle que pesa 25 quilos i va a 25 per hora”, sentència Pradas, que afegeix la burocràcia a la llista “d’elements dissuasius”. El portaveu de l’AUMP no només es mostra contrari als desitjos de l’intendent major de la Guàrdia Urbana, sinó que a més té previst demanar una reunió amb la policia municipal i l’Ajuntament de Barcelona. El conductor fixa per a l’any vinent una conversa que ha de servir, diu, per “millorar la seguretat de tothom” i incentivar “un discurs que no demonitzi els patinets”.

Un usuari de patinet elèctric a la Barceloneta / ACN
Un usuari d’un VMP a la Barceloneta / ACN

1.200 patinets denunciats per la Urbana

Les entitats remarquen que no els consta que la policia “tingui problemes per identificar i sancionar” bicicletes i patinets, i recorden que és difícil trobar un cas en què un ciclista “hagi pogut fugir en un intent d’aturar-lo”. Certament, l’aparició dels patinets ha suposat un nou repte en aquest aspecte. Amb tot, segons dades facilitades pel mateix intendent major, la Guàrdia Urbana ha denunciat al llarg del mes de desembre 1.200 patinets elèctrics per diverses infraccions, dels quals uns 700 aproximadament s’han vist involucrats en un accident.

Segons el darrer baròmetre del RACC, els ciclistes respecten el límit de velocitat quan circulen per carrers 30 a Barcelona, però una “gran majoria” supera la velocitat permesa de 10 km/h als passeigs compartits, plataformes úniques i carril bici sobre la vorera analitzats. Ara bé, aquest estudi també posa de manifest altres dades que els col·lectius s’afanyen a remarcar. Per exemple, que una part important de ciclistes no troba una xarxa pedalable continua malgrat l’augment de km notable dels darrers anys (+20%). També que els conductors d’aquests vehicles puntuen amb un aprovat just (5,4) el nivell de seguretat que senten quan circulen per Barcelona. En aquest sentit, sis de cada deu asseguren que els han avançat de forma imprudent en alguna ocasió. Per últim, en aquest mateix informe s’explica que el 57% dels ciclistes porten casc tot i que aquest no és obligatori a Barcelona.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Ricard a desembre 30, 2023 | 23:07
    Ricard desembre 30, 2023 | 23:07
    Com a mínim a Barcelona fa anys es podien matricular les bicicletes. No recordo si era obligatori. Ara sembla que es torna a plantejar. Doncs no deixa de ser simptomàtic que, algú del món de la bicicleta, gosi oposar-se a la matriculació de vehicles objectivament i potencial letals. Quins personatges tenim entre nosaltres voltant amb bicicleta, que si les han de matricular sembla ser que les llençaran?
    • Icona del comentari de: Pol a gener 01, 2024 | 19:00
      Pol gener 01, 2024 | 19:00
      No solament les bicicletes havien de dur una placa de matrícula per circular pels municipis catalans, també els carros i carruatges de tracció animal quan n'hi havia. Les immatriculacions de vehicles que no son de "motor" de combustió no son cap novetat, i ara és una necessitat. Encara més, ara hi ha "bicicletes" amb motor, també unes bicicletes, en diuen fat-bikes, amb unes rodes, i doncs uns pneumàtics més grossos que no pas moltes motocicletes les quals si han de dur la placa corresponent, i els que havien estat tradicionals tricicles de transport també tornen. Igualment hi ha "patinets" molt grossos i fins i tot amb "seient" (!?). És clar que cal matricular els vehicles que circulen pels nostres municipis, tos plegats son susceptibles de cometre infraccions i irregularitats per part dels seus conductors i d'ésser robats.
  2. Icona del comentari de: Manel a desembre 31, 2023 | 01:12
    Manel desembre 31, 2023 | 01:12
    Això es absurd, es necessari i imprescindible que els patienets i le bicis tinguin matricula i assegurança, cometen moltes infraccións, i provoquen accidents.
    • Icona del comentari de: LoPepCo. a gener 01, 2024 | 12:12
      LoPepCo. gener 01, 2024 | 12:12
      Tens raó. Fa uns mesos en visita Oslo i Bergen, els patinets portaban matrícula. Això sí, també ni havia conduint com boixos.
  3. Icona del comentari de: Barceloni fastiguejat. a desembre 31, 2023 | 08:13
    Barceloni fastiguejat. desembre 31, 2023 | 08:13
    Es a dir, que els sembla millor que tot segueixi com ara amb tendéncia a empitjorar. Quin personal!.
  4. Icona del comentari de: Antoni a desembre 31, 2023 | 08:53
    Antoni desembre 31, 2023 | 08:53
    Si els cotxes i motos no portessin matricules tb s’en vendrien mes. La quantitat d’imprudencies i atropellaments q fan els patinets fan necessari assegurança i matrícula. Del tot. La resta es corporativisme d’associacions que son part i no son gens objectives.
  5. Icona del comentari de: Octogenari. a desembre 31, 2023 | 10:01
    Octogenari. desembre 31, 2023 | 10:01
    Per raons d'edat he deixat de conduir; i em considero molt afortunat de no haver tingut mai un accident amb bicicletes o patinets, encara que he estat unes quantes vegades a punt.
  6. Icona del comentari de: justícia a desembre 31, 2023 | 10:11
    justícia desembre 31, 2023 | 10:11
    MATRÍCULA, CASC I ASSEGURANÇA!!!!!!!!. Per cert, que antigament ja es matriculaven les bicicletes. Com també circulaven per les carreteres en fila india, no com ara que ocupen la calçada i la bloquegen.
  7. Icona del comentari de: Gironí. a desembre 31, 2023 | 10:38
    Gironí. desembre 31, 2023 | 10:38
    No cal demonitzar els patinets: ho fan ells tot sols.
  8. Icona del comentari de: Norbert a desembre 31, 2023 | 13:30
    Norbert desembre 31, 2023 | 13:30
    Aquestes entitats "promobilitat sostenible" el que volen és continuar practicant l'incivisme i gaudir de la impunitat que els dona el no poder identificar els ciclistes i patinetistes que quan atropellen a un vianant es donen a la fuga.
  9. Icona del comentari de: Indignat a desembre 31, 2023 | 13:42
    Indignat desembre 31, 2023 | 13:42
    "Certa impunitat?" Els patinets i bicicletes forten el que els rota i ningú és capaç de dir-los-hi res.
  10. Icona del comentari de: sim a desembre 31, 2023 | 16:03
    sim desembre 31, 2023 | 16:03
    + impost de circulació.
  11. Icona del comentari de: Jo mateixa a desembre 31, 2023 | 17:31
    Jo mateixa desembre 31, 2023 | 17:31
    Quan jo era cria, fins els 14 anys podies anar per la vorera en bici. A partir dels 14, havies de dur matrícula i anar per la calçada. Un detall en el que sembla que ningú ha "caigut" és que la majoria de la gent que ara va en bici o patinet elèctric, no han ajudat a descontaminar la ciutat doncs, aquests, abans no anaven en cotxe, anaven en transport públic, només veient la mitjana d'edat, ja es pot deduir que no tenien cotxe. A tot això s'hi ha de sumar els repartidors que, per precarietat laboral, van per on els surt dels nassos, posant-se en risc a ells mateixos i a tothom que es creua amb ells. Tant bicicletes com patinets (òbviament no tots) no solen respectar ni semàfors, ja siguin generals o específics per a ells, ni velocitat ni sentit dels carrils bici... Jo els pregunto: si anessin en cotxe, circularien en sentit contrari? Tampoc coneixen les normes de circulació, ni tants sols les senyals... No tothom, però la gran majoria no respecten gairebé res.
  12. Icona del comentari de: Vendetta a desembre 31, 2023 | 20:40
    Vendetta desembre 31, 2023 | 20:40
    Matrícula,casc llums y asegurances obligatories es el mimin tb control de drogas y begudes com els altres, tb retrovisores a les bicicletas
  13. Icona del comentari de: Anna a gener 01, 2024 | 04:14
    Anna gener 01, 2024 | 04:14
    Estic totalment d'acord amb que s'han de portar matrícula, assegurança i casc tant per bicicletes com patinets. A més a més, haurien de fer-los complir les lleis de seguretat viària i això milloraria en què els semàfors per ciclistes anessin coordinats amb els dels cotxes i que no existissin les excepcions a anar en direcció contrària en zones de peatons. Felicito a l'Ajuntament d'Olot per la iniciativa de treure'ls del centre de la ciutat ja que degut al incivisme de ciclistes i patinets, l'any passat van haver de patir més de 20 atropellaments de peatons. També fora convenient que els carrils bicis anessin amb el mateix sentit que els cotxes i els peatons no haguéssim de patir quan travessem un carrer per si una bicicleta/patinet ens atropella, pq no paren.
  14. Icona del comentari de: Joan Serra Grod a gener 01, 2024 | 11:52
    Joan Serra Grod gener 01, 2024 | 11:52
    Matrícula casc i assegurança com tothom que utilitza la via pública i no només a ciutat també a les carreteres comarcals bé que paguem impost de circulació els usuaris amb moto i cotxe dons tots iguals sense diferències .
  15. Icona del comentari de: FK a gener 01, 2024 | 12:15
    FK gener 01, 2024 | 12:15
    Pot ser veritat wue quan s'intenta (pet part de ls autoritat) detenir una bici es dificil que s'escape. També es cert que SENSE matricula es mes facil que es fugen en cas d'accident o atropellament...i desprès buscals! Amb matricula potser s'ho pensarien mes abans de saltarse un semafor vermell o circular per la acera (camares de trafic). No es tracta d'anar en contra de les bicis, sino que cumpleixen les normes, que no fiquen en perill a ningú...i tots els mirarem amb mes carinyo....
  16. Icona del comentari de: Josep a gener 01, 2024 | 18:07
    Josep gener 01, 2024 | 18:07
    El que no te cotxe seguiria em la bicicleta ames els peataons hem destar protegits si fan algo i es donen ala fuga ham de poder veure una matricula sino no se sap qui a sigut pot tirar al terra una persona gran y causarli la mort i es donara ala fuga
  17. Icona del comentari de: Quim a gener 01, 2024 | 19:06
    Quim gener 01, 2024 | 19:06
    Algú ens pot explicar el perquè, el motiu pel qual les bicicletes que circulen pel municipi de Barcelona, en general, no respecten els semàfors i altres senyals de transit ? L'altre dia vaig fer tot el recorregut per una avinguda de Barcelona en auto i al costat hi tenia un bicicleta que no respectava cap senyal ni semàfor i tot el recorregut la vaig tenir al costat...

Respon a Quim Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa