L’estació de França té els dies comptats, però és un recompte llarg. Almenys una dècada més s’allargarà segur la seva agonia, com avança el TOT Barcelona. Si fins ara esperava l’estrena de l’estació de la Sagrera, ara la indefinició s’estén també al que durin les obres de la Torrassa (l’Hospitalet), ha reconegut el director del Pla de Rodalies, Pere Macias.

I és que l’Estació de França té un bé preuat per als gestors ferroviaris: metres de vies mortes. El sistema de Rodalies necessita 27 quilòmetres de vies per estacionar de nit els 270 trens que alimenten les línies actualment, que fan cadascun entre 80 i 100 metres de llarg. I això sense comptar els nous trens que vol incorporar el servei per millorar freqüències de pas. Ara molts dels combois dormen a Ribes i Blanes, però Macías avisa que “com més a prop de Barcelona estiguin millor servei es pot donar”.

Per a Barcelona, però, tenir una gran platja de vies mortes al bell mig de la ciutat és una hipoteca molt costosa. Impedeix ampliar el parc de la Ciutadella, molt estressat per la densitat d’usos. El passat mandat el govern d’Ada Colau va recuperar dels calaixos municipals un pla d’època maragalliana per fer arribar el parc fins al mar, com feia originàriament quan es va crear per a l’Exposició Universal de 1888.

Bàsicament l’operació consistia en salvar l’escassa distància que hi ha amb la Barceloneta, però amb la costosa operació d’ocupar els metres que ara ocupen les vies posteriors i la ronda Litoral. No obstant, res més se n’ha tornat a saber del pla, perquè el consistori s’ha trobat lligat de mans a causa de l’estació de França.

QuizMaker

Avui, consultat per aquest diari, l’Ajuntament diu que la gran parada de trens marítima “està sent objecte d’anàlisi” per les diferents administracions, sense precisar si s’ha avançat gaire o no. Això sí, s’ha posicionat sobre el dilema d’eliminar o rellançar l’estació: de tancar-la, res. “No es poden perdre infraestructures de transport públic”, sosté ara el govern barceloní, matisant que “aquestes no vagin en detriment de la connectivitat de l’entorn”.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: JordiP a gener 31, 2022 | 10:26
    JordiP gener 31, 2022 | 10:26
    Suprimir (o sigui, enderrocar) l'estació de França (que, a més, és un extraordinari monument arquitectònic i d'enginyeria de l'acer) fora una burrada sideral. Encara que fos per a eixamplar l'admirable Parc de la Ciutadella. Des del punt de vista de les comunicacions ferroviàries, ja va quedar prou aïllada quan els JJOO'92. Però continua sent un excel·lent punt de sortida de la línia del Maresme (antigament hi havia l'estació annexa de Rodalies) , àdhuc si la pressió municipal dels pobles de la costa pretén eliminar la línia del front de mar. Necessitat que resulta encara més clara a la vista de les consideracions del Sr. Macías sobre l'espai de repós del material rodant. Concentrar totes les línies de rodalies en Sans i la Sagrera és una sol·lució massa simplista. Mireu el mapa de París; la ciutat está orbiculada d'estacions de FC que permeten estendre quasi un centenar de ramals a tota la perifèria metropolitana. Barcelona està limitada a dos grans passos de ferrocarril: el Baix Llobregat i el Baix Besós. I els FFCC de la Generaliltat sota Collcerola (diuen que aviat enllaçarà amb la línia de l'Anoia. Excel·lent). I França-Rodalies descongestionaria sensiblement la Sagrera. Lamentablement, no es pot aplicar una sol·lució similar al corredor de l'Hospitalet, ja molt carregat i pràcticament fagocitat per l'enorme densitat urbana de la zona.
  2. Icona del comentari de: JordiP a gener 31, 2022 | 10:36
    JordiP gener 31, 2022 | 10:36
    El que la gent ignora és que sota les andanes de l'estació hi ha tota una estructura paral·lela, una autèntica fotocòpia de la red de vies i andanes, a part d'un extraordinari laberint de magatzems i passadissos. Entenc el que diu el Sr, Macià sobre el pàrking de combois: entre les vies superficiales, visibles, i les subterrànies, actualment no visibles, hi ha una enorme kilometrada que sembla estar esperant el material rodant per a descansar. És mès: abans hi havia uns tallers de manteniment i reparació la qual necessitat no es pot negligir, a la vista del valetudinari material que RENFE sol enviar al servei de rodalies de Barcelona. La sola dificultad que actualment presenta l'estació de França és el relatiu aïllament en que ha quedat a causa de la condenació de l'estació de metro Correus. Però això no és un problema enorme: sempre es por reacondicionar i reposar al servei aquella estació.
  3. Icona del comentari de: Josep Maria a gener 31, 2022 | 13:31
    Josep Maria gener 31, 2022 | 13:31
    Una obra com aquesta es per tindre'la com obra histórica. No estic gens d'acord
  4. Icona del comentari de: Angel. a gener 31, 2022 | 19:45
    Angel. gener 31, 2022 | 19:45
    Hay que Preservar Una Buena Parte Como Museo. Vias Noo. Graacias.
  5. Icona del comentari de: AZ a febrer 02, 2022 | 10:20
    AZ febrer 02, 2022 | 10:20
    El que s'hauria d'explicar bé és que el fet de mantenir l'estació de França implica una ineficiencia de la línia que ve de Sants degut al cisellament de Passeig de Gràcia, per tant, sense estació de França hi hauria més trens que podrien pasar més sovint una vegada la Sagrera estigués acabada. També cal explicar que el fet de que deixi de ser estació no implica perdre l'edifici, que se li podria donar un nou ús. Per tant, sense estació de França guanyem amb eficiència, més equipaments, i un espai més ben conectat entre Ciutadella i la Barceloneta. Per contra, perdem un espai nostàlgic al que se li podria donar un nou ús.

Nou comentari

Comparteix