Els sindicats volen prejubilacions al metro de Barcelona pels treballadors exposats a l’amiant

El comitè d’empresa demanarà al Congrés que el personal que hagi estat en contacte amb la substància nociva avanci la retirada als 60 anys

El comitè d’empresa del metro de Barcelona ultima una petició que registrarà al Congrés dels Diputats en què demana que tots els treballadors de la xarxa de transport públic que hagin pogut estar en risc d’inhalar el pols tòxic de l’amiant en els seus llocs de feina tinguin dret a prejubilar-se o avançar l’edat de jubilació definitiva. Els vuit sindicats que representen la plantilla d’uns 3.800 treballadors del suburbà tenen a punt un escrit amb què insten l’Estat a articular els “mecanismes necessaris” perquè els empleats que “han patit exposició a l’amiant” a les instal·lacions del metro puguin anticipar la jubilació “assolint la pensió el 100% del seu valor”, segons l’esborrany al qual TOT Barcelona ha tingut accés.

La proposta de les organitzacions sindicals es desgrana en tres punts. En primer lloc, reclamen la “jubilació anticipada als 60 anys” pels operaris incorporats al Registre de Treballadors Exposats a l’Amiant (RETEA) amb un mínim de 25 anys cotitzats, “així com les persones treballadores d’empreses inscrites al Registre d’Empreses amb Risc per Amiant” (RERA), on TMB figura des de 1987. També plantegen que s’apliqui un terç dels coeficients reductors del treball a col·lectius d’empleats “exposats a l’amiant de forma directa o indirecta”, sense que l’edat dels beneficiaris “pugui ser inferior a 55 anys”.

Per últim, defensen que el personal amb problemes de salut associats a l’amiant s’acullin a “una reducció de jornada, sense afectació del seu sou i cotitzacions” i que deixin de treballar a partir dels 58 anys, mantenint la retribució fins a l’edat de jubilació definitiva, “sense cap tipus de minva econòmica”, suggereix l’escrit. Fins al febrer de 2020, s’havien diagnosticat 15 exoperaris amb afeccions presumptament causades per l’exposició a l’amiant -incloses sis persones amb tumors broncopulmonars- i 28 treballadors en actiu amb alteracions pleurals. TMB no ha actualitzat les dades des de l’esclat de la pandèmia, però l’empresa assegura al TOT Barcelona que no han variat des d’aleshores.  

Equiparació amb miners

Els sindicats també advoquen perquè el personal que hagi estat en contacte amb el material insalubre sigui inclós als grups professionals sotmesos a condicions laborals perilloses, als quals s’aplica coeficients reductors de l’edat de jubilació, com passa amb els miners o els bombers, entre altres. Les sol·licituds coincideixen amb les del comitè d’empresa del metro de Madrid, que també les ha dirigit al Congrés. El ministre d’Inclusió i Seguretat Social, José Luis Escrivá, es va comprometre el mes passat a impulsar l’accés anticipat a la jubilació de tots els treballadors exposats a l’amiant en els seus llocs de feina.

UGT, CGT, Solidaritat Obrera, CCOO, CIM, SU, CPTC i UTM subscriuen l’esborrany, que es vol adreçar a la comissió de Treball, Inclusió, Seguretat Social i Migració del Congrés. Els sindicats preguen reunir-se amb l’òrgan de la cambra baixa, on es tramita una proposició de llei per crear un fons de compensació per a víctimes de l’amiant.

En el document, el comitè d’empresa sosté que al metro de Barcelona “s’ha vulnerat el dret” de protecció als treballadors exposats a l’amiant i que, en conseqüència, “s’ha de compensar a totes les persones treballadores afectades”. Addueix que, “a més de protegir les persones que ja han desenvolupat una malaltia”, cal “donar un pas més i vetllar per les persones que en el futur tenen moltes probabilitats d’arribar a desenvolupar” afeccions vinculades a l’amiant. “En la seva forma més tràgica els pot dur a una mort prematura”, recorden. En aquest sentit, vol que s’implanti “una compensació similar al nombre d’anys de vida que es perdin” a la plantilla que hagi estat en contacte amb el component nociu.   

La confirmació que tones de peces amb amiant continuaven a estacions, tallers i trens del metro dècades després d’instal·lar-s’hi va sacsejar un conflicte laboral entre el comitè d’empresa i TMB a 2019. Es van encadenar aleshores vagues parcials per la presència de la substància, que suposa un risc potencial per a la salut quan es deteriora pels pas dels anys i desprèn pols. La crisi va obligar l’empresa a compromete prop de 10 milions d’euros en estudis i adquisicions per retirar combois i elements, alhora que s’ampliaven els controls mèdics a operaris i extreballadors. TMB assegura que el metro ha desmuntat 326 tones d’amiant i que, de 928 llocs on s’havia localitzat, s’ha tret de 649 punt de la xarxa i s’ha tractat o encapsulat a altres 47 on no es podia eliminar.

Més informació

Nou comentari