Mentre el debat sobre el peatge urbà no sembla que s’hagi de resoldre aviat, la Zona de Baixes Emissions (ZBE) es referma en la seva lluita contra la contaminació i fa un pas més enllà: els pròxims anys vol vetar la ciculació dels vehicles amb etiqueta groga –els de benzina matriculats abans de 2006 i els de dièsel abans de 2014. És l’avenç que preveu l’Àrea Metropolitana de Barcelona després d’haver-se estrenat aquest any amb un únic veto als vehicles més contaminants, entre setmana i durant el dia.
Hi ha una doble data dibuixada a l’horitzó. L’any 2022 els vehicles amb etiqueta groga (B) que no siguin de Barcelona –i de les parts implicades a la ZBE de l’Hospitalet, Cornellà, Esplugues i Sant Adrià del Besòs– ja haurien d’estar fora de la circulació normativa. És a dir, encara ho tindrien permès els residents. En canvi, l’any 2024 el veto ja s’hauria estès a tots els vehicles amb aquesta distinció. És la previsió que figura al Pla metropolità de mobilitat urbana (PMMU) 2019-2024 presentat avui.
Tanmateix, segons ha explicat el vicepresident de Mobilitat de l’AMB, Antoni Poveda, a La Vanguardia, el calendari encara s’ha de concretar amb els ajuntaments implicats els pròxims anys. “Les dates són un element per al debat però el que està clar és que els diésel Euro 4 i Euro 5 són els més contaminants i s’ha d’actuar sobre ells”, ha apuntat.
El mateix pla presentat avui, de fet, encara proposa un horitzó més llunyà i planteja que l’any 2030 les restriccions arribin també als actuals cotxes amb etiqueta verda (C) si nó són residents de la ciutat. Així, als vehicles que no siguin elèctrics o ECO de fora de Barcelona els quedaria un màxim de 10 anys per fer ús habitual del cotxe per venir a la capital catalana.