La connexió del tramvia per la Diagonal és una de les obres que més debat han aixecat els darrers anys a Barcelona. I sembla que seguirà sent així. En els primers dies del seu mandat, l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha obert la porta a un traçat alternatiu per unir Verdaguer amb la plaça de Francesc Macià i evitar que el tramvia passi per la Diagonal en el citat tram.

Escollit el passat 17 de juny amb els vots favorables de PSC, Barcelona en Comú i PP, Collboni va donar la notícia en una entrevista a Betevé, des d’on va garantir que les obres entre Glòries i Verdaguer s’acabaran i que ell està favor que el TramBesòs i el TramBaix s’uneixin. “No té sentit no fer-ho”.

El més lògic, per la Diagonal en línia recta

Segons el cap de llista del PSC a les municipals del passat 28 de maig, la connexió més lògica del tramvia és per la Diagonal “en línia recta”, però va deixar la porta oberta a un altre traçat, un fet que estaria condicionat als acords entre els grups municipals. La connexió del tramvia va ser possible a l’Ajuntament per un pacte a tres bandes entre els comuns, socialistes i ERC el desembre del 2020. Aquests partits sumen ara 24 regidors/es, 10 del PSC, 9 de Barcelona en Comú i 5 dels republicans, majoria suficient per tirar endavant qualsevol proposta. Fonts municipals s’han remès a les paraules de Collboni i no han afegit res més sobre la proposta del nou alcalde.

Però el cert és que si Collboni ha posat sobre la taula un traçat alternatiu és perquè aquesta possibilitat existeix. De fet, històricament, el consistori barceloní va estudiar diverses propostes per connectar el tramvia. Una era la unió que s’està executant per la Diagonal en superfície. Una segona opció era que des de Francesc Macià el tramvia continués per Comte d’Urgell i després girés per Provença fins a la Diagonal. I un tercer projecte plantejat era per la mateixa Diagonal, però a través d’un túnel des d’abans de Francesc Macià i que tenia una longitud prevista de 1.920 metres. Aquesta idea, pensada únicament per a la zona amb més congestió, permetia mantenir els carrils viaris en aquest tram de la Diagonal. 

Així seria el tramvia passant pel carrer de Provença AJUNTAMENT DE BARCELONA

També en temps de Xavier Trias com a alcalde, l’any 2012, va estar en estudi la possibilitat de fer la unió del tramvia a través de la Gran Via. En aquesta artèria, la Generalitat i l’Ajuntament plantejaven que el tramvia hi pogués arribar per Comte d’Urgell, Entença o Numància-Tarragona. Ara, JxCat està en contra de connectar els tramvies i defensa l’ús de bus elèctrics d’alta capacitat per la Diagonal. Fins i tot, en el seu moment, per salvar els quatre quilòmetres que separen el TramBesòs i el TramBaix es va valorar unir els tramvies des del Zoo pel Paral·lel, Tarragona i Numància fins a la Diagonal. Ràpidament, aquesta opció va quedar descartada. 

Amb Jordi Hereu d’alcalde, l’any 2010, el govern municipal va fer una consulta on preguntava als barcelonins per tres opcions: no tocar la Diagonal, fer un bulevard o fer una rambla. Aquestes dues propostes portaven incorporades el tramvia tot i que no es va preguntar per aquest transport com a tal. Es va imposar la primera possibilitat, no fer res, tot i que durant el seu mandat Trias va reformar la Diagonal, entre Francesc Macià i passeig de Gràcia, eixamplant les voreres. La consulta li va costar el càrrec al primer tinent d’alcalde d’Hereu, Carles Martí, i va ser un dels motius pels quals el PSC va perdre les eleccions municipals de 2011. 

Un túnel per la Diagonal, una opció viable però molt difícil

Fonts del PSC expliquen ara que les dues alternatives al traçat actual que es van estudiar amb més profunditat, la de Provença i la del túnel, són perfectament viables. Ara bé, la del túnel difícilment serà l’opció escollida si finalment es decidís que la connexió no fos en línia recta per la Diagonal perquè s’estan executant les obres del túnel de FGC entre plaça Espanya i Gràcia, amb un cost d’uns 300 milions, i construir un nou túnel podria ser un problema. Afegeixen que, de moment, no hi ha cap decisió presa. “S’està estudiant”. Provença pot ser la idea més viable, però tampoc es pot descartar que aquest mandat no s’executi cap tram més del tramvia. Si Collboni té alguna altra idea, no l’ha dit.

A finals d’abril, en plena precampanya, Collboni ja va refredar la possibilitat que la connexió del tramvia per la Diagonal es completés aquest mandat. Va dir que la ciutat havia de fer una aturada en les grans obres, tot i que ja ha avançat que accelerarà la reforma de la Rambla. Les paraules de Collboni van provocar una ràpida resposta de la llavors tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Janet Sanz, que va retreure al líder del PSC la intenció de paralitzar el projecte. Pocs dies després, Collboni es va comprometre a acabar les obres del tramvia.

Render de com seria el tramvia si passés per un túnel per la Diagonal AJUNTAMENT DE BARCELONA

S’està redactant el projecte executiu de la segona fase

La idea que tenia Barcelona en Comú era que la finalització de les obres entre Glòries i Verdaguer es poguessin encadenar amb les de la següent fase, fins a Francesc Macià. Així ho va explicar la mateixa alcaldessa, Ada Colau, en una visita d’obres amb periodistes el passat mes de març. “La idea és encadenar unes obres amb les altres. És un projecte de sentit comú”. En aquell moment, l’Ajuntament va informar també que ja s’estava redactant el projecte executiu de la segona fase de la connexió, com es pot comprovar en la nota de premsa municipal del passat 20 de març.

En conversa amb el TOT Barcelona, Janet Sanz confirma que el projecte executiu per unir el tramvia des de Verdaguer i Francesc Macià per la Diagonal ja s’està fent. Principal impulsora de la connexió del tramvia, Sanz va fer una piulada molt crítica amb Collboni al respecte:

L’extitular d’Urbanisme ha penjat dues imatges en les quals es veuen dos titulars sobre el nou alcalde i el tramvia. “No descarta una alternativa al tramvia”, diu. I una altra és d’El Periódico: “Collboni es compromet a acabar la unió del tramvia per la Diagonal de Barcelona”. “Entre les dues imatges hi ha nou dies de diferència. A l’Ajuntament de Barcelona hi ha una majoria progressista que suma 24 regidors i que defensa la connexió del tramvia per la Diagonal. Per què mirar cap a l’altre costat Jaume Collboni?”, ha escrit la regidora de Barcelona en Comú.

Des del seu partit recorden que en aquest tram de la Diagonal, igual que va passar en el de Glòries i Verdaguer, s’han de fer obligatòriament les obres del nou col·lector -per millorar la capacitat de desguàs de la infraestructura- que faran que la Diagonal estigui aixecada igualment durant mesos. En el tram entre Glòries i Verdaguer, les feines del col·lector van ser el pas previ a l’inici de la construcció del tramvia, i aquesta és la idea que també hi ha entre Verdaguer i Francesc Macià. Des del partit de Colau consideren que el més lògic és mantenir el traçat en línia recta per la Diagonal, més curt i més directe.

BIMSA avala les obres per la Diagonal

ERC, el tercer partit que va votar a favor de la connexió del tramvia per la Diagonal, recorda que es van demanar estudis a l’empresa BIMSA, que executa bona part de les obres municipals de Barcelona, que van concloure que l’opció més lògica i viable “era i és el traçat per la Diagonal”. “Diagonal és una secció contínua que evita encreuaments, permet codis de circulació més clars i és l’opció més eficient per a l’usuari de transport públic, perquè afecta menys a la freqüència de pas. El plantejament d’un nou traçat també comporta el sobrecost no menor d’un nou projecte. Collboni es compromet al traçat fins a Verdaguer perquè són obres ja licitades. Collboni vol desfer les obres del govern de Collboni. Ell va formar part implicada d’aquest consens. Barcelona ha de continuar avançant”, diuen els republicans en conversa amb aquest diari.

Render del Tramvia passant pel carrer d’Urgell AJUNTAMENT DE BARCELONA

El projecte de connexió del tramvia per la Diagonal, incloent-hi les dues fases d’obres (d’urbanització i la xarxa tramviària), la construcció dels nous col·lectors, la compra de combois, l’ampliació de les cotxeres del TramBaix, projectes per reordenar la mobilitat i sistemes i avantprojectes d’explotació, puja a més de 400 milions, a pagar entre l’Ajuntament i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), segons dades facilitades per ERC. 

Comentaris

  1. Icona del comentari de: j a juliol 07, 2023 | 10:14
    j juliol 07, 2023 | 10:14
    Estan ben torrats aquests del ajuntament, no saben que fer per destruir Barcelona
  2. Icona del comentari de: Autobussos electrica, FORA MAFIA COLLBONI.TRAM SA a juliol 07, 2023 | 12:20
    Autobussos electrica, FORA MAFIA COLLBONI.TRAM SA juliol 07, 2023 | 12:20
    UUTOBUSSOS ELECTRICS I PROU MALVERSAR, MALGASTAR I ROBAR per la CORRUPCIO TRAM,COLAU.COLLBONI. Aneu a robar a España, lladres. ESQUERRES DE LLADRES FORA!!!!

Respon a Autobussos electrica, FORA MAFIA COLLBONI.TRAM SA Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa