El tramvia entre Glòries i Verdaguer combinarà els models bulevard i rambla

ERC avisa el govern que “queda un mes feixuc de negociar els contractes” amb la concessionària

La prolongació del Trambesòs fins a la plaça Verdaguer, com a primer pas per la unió de les dues xarxes de tramvia, ha rebut llum verda inicial aquest dilluns a la comissió municipal d’urbanisme. El consistori ha donat a conèixer com serà la urbanització del traçat per acollir la nova infraestructura: combinarà dos formats, el model bulevard i el model rambla. Entre el passeig Sant Joan i el carrer Marina les dues vies del tramvia passaran pel centre de la Diagonal, mentre que en el tram de Marina a Castillejos –on l’avinguda té forma de Rambla– les dues vies se separaran i discorreran per les calçades laterals.

A més, al primer tram s’aprofitarà l’obra per construir un carril bici bidireccional de 4 metres al tronc central, separat del tramvia per una franja de vegetació. Les voreres s’ampliaran dels actuals de 3 metres fins a 7,5, equiparant-se al tram reformat durant el mandat de Xavier Trias –de Francesc Macià fins al Cinc d’Oros–. Els cotxes perdran dos carrils per cada sentit i a l’alçada de Marina s’hauran de desviar pel carrer Aragó. A la intersecció de Sardenya i Marina sorgirà una nova placeta. La parada d’inici i final estarà una mica més enllà, a la Diagonal amb Girona, pel que el petit tram final no tindrà l’urbanització definitiva sinó només la infraestructura tramviària.

Recreació virtual de la urbanització del tramvia a Sardenya amb Marina / Ajuntament de Barcelona
Recreació virtual de la urbanització del tramvia a Sardenya amb Marina / Ajuntament de Barcelona
Projecte d'urbanització per al tramvia al tram Passeig de Sant Joan -Marina / Ajuntament de Barcelona
Projecte d’urbanització per al tramvia al tram Passeig de Sant Joan -Marina / Ajuntament de Barcelona

Pel que fa al segon tram, de Marina a Castillejos, es mantindrà l’estructura de rambla sobretot perquè just per sota hi ha un túnel ferroviari que seria molt costós traslladar. Així, l’espai central seguirà sent per a vianants, se suavitzarà el pendent actual i s’ampliaran les franges de vegetació. Les calçades laterals es pacificaran i tindran un sol carril. Les voreres creixeran de 5 a 7,5 metres i es mantindrà el carril bici bidireccional per la banda muntanya.

Recreació virtual de la urbanització del tramvia entre Glòries i Marina / Ajuntament de Barcelona
Recreació virtual de la urbanització del tramvia entre Glòries i Marina / Ajuntament de Barcelona
Projecte d'urbanització per al tramvia al tram Marina-Castillejos / Ajuntament de Barcelona
Projecte d’urbanització per al tramvia al tram Marina-Castillejos / Ajuntament de Barcelona

Aprovació inicial

Com ja van anunciar fa dos dies el govern de BComú-PSC i el grup d’ERC, un pacte a tres bandes ha desencallat el projecte. El vot a favor dels republicans ha estat l’únic suport polític a la inversió, perquè la resta de l’oposició ha deixat palesa la seva reticència al traçat per la Diagonal. La comissió ha tramitat, d’una banda, un conveni entre l’ATM i l’Ajuntament sobre com serà la gestió –que s’aprovarà al ple de desembre–. I, d’altra banda, s’han aprovat els dos projectes per les obres d’urbanització, que ara passen a exposició pública i rebran l’aprovació definitiva en uns mesos.

El pacte polític amb ERC, però, encara té importants serrells pendents. El conveni aprovat condiciona l’execució de les obres a què l’actual operadora privada (Tram) no es lucri amb l’increment de demanda que generarà l’obra, uns 19.000 passatgers al dia segons el consistori. La tinenta d’alcaldia Janet Sanz ha donat per fet que la gestió passarà a ser “100% pública” el 2032 quan acabi la concessió vigent. No obstant, la lletra petita s’ha de discutir amb l’empresa. “Queda un mes feixuc de negociar els contractes amb la concessionària”, ha advertit el regidor Jordi Coronas (ERC) a Sanz (BComú).

Francina Vila (JxCat) ha criticat l’impacte que pot tenir la unió de tramvies en TMB, per la pèrdua de passatgers als busos que recorren la Diagonal. Celestino Corbacho (Cs) ha carregat contra la inversió pel seu cost d’oportunitat: “No és el moment d’obres faraòniques, sinó de posar els recursos en rescatar l’economia”. “És un projecte més per expulsar el vehicle privat del centre de la ciutat”, ha acusat Òscar Ramírez (PP). Finalment Manuel Valls (BpC) ha recordat la victòria del ‘no’ al referèndum de la Diagonal de Jordi Hereu i ha qüestionat que el tramvia tingui un impacte positiu en el comerç.

Més informació

Nou comentari