Cobrar un peatge per accedir en vehicle privat a Barcelona com a mesura dissuasiva per reduir el trànsit i la contaminació al centre? Haver de pagar faria que algú avesat a la comoditat del cotxe agafi el tren o el bus, ara que no tindrà peatges convencionals? Entre els experts no hi ha consens clar sobre l’efecte que tindria un peatge en la reducció del trànsit i de la contaminació, però sí que apunten que serviria, per exemple, per finançar la millora de les infraestructures de transport públic.
Però la idea d’implantar un peatge urbà com el de grans ciutats com Londres, Estocolm, Singapur o Milà a no és nova per a Barcelona. L’any 2019, l’alcaldessa Ada Colau va proposar un “peatge d’entrada a la ciutat” en el marc de la taula per a l’Emergència Climàtica. Ara a més, se sumaria a la Zona de Baixes Emissions en marxa i l’aixecament de bona part de les barreres de peatge a Catalunya ho torna a posar en el punt de mira.
En aquest sentit, la consellera d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Teresa Jordà, ha exlicat avui que ha parlat amb l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, sobre la possibilitat de posar peatges a l’entrada de la capital catalana.”No sóc ningú per plantejar aquest peatge, però és evident que moltes capitals europees el tenen”, ha remarcat Jordà. La consellera i Colau s’han “emplaçat a treballar” també en “la problemàtica del transport individual a Barcelona”, segons Jordà.
De fet, va ser la ministra de Transports i Mobilitat espanyola, Raquel Sánchez, qui, el dia que s’aixecaven les barreres a Catalunya, va dir que “pagar per entrar a Barcelona podria ser una possibilitat, però requereix el consens de les administracions”. I tot seguit, Ada Colau va afegir des d’Itàlia que “la zona de baixes emissions és insuficient, per aquesta raó mirem amb interès la mesura del peatge urbà”.