El compte enrere per a l’aprovació del decret que regula les VTC es viu amb incertesa entre els conductors d’aquest servei. La nova regulació no només veta de facto el creixement de les empreses del sector, sinó que ataca directament a la continuïtat del 90% de l’activitat que actualment duen a terme.
Els taxistes celebren la decisió, reivindiquen els anys de lluita per aconseguir-la i compten amb suport del govern barceloní. Les patronals de VTC lideren l’enfrontament amb la Generalitat i apel·len a Brussel·les. Mentrestant, els conductors rasos tenen assumit que seran les víctimes col·laterals del conflicte. Un dels factors que els ho fa témer és la mida que el nou decret exigeix als cotxes, que invalida quasi tota la flota actual.
El fantasma del 2019 –quan es va aprovar el decret que instaurava un temps d’espera de 15 minuts entre serveis– torna a planar sobre els treballadors tres anys després. Aquest cop, però, es respira una certa resignació a l’ambient. Tots els camins porten a Roma i els prop de 1.300 conductors de VTC que operen a la capital catalana veuen cada cop més a prop la possibilitat de patir un nou acomiadament col·lectiu.
“No hi ha ganes de tornar a lluitar”
Pablo Iglesias és un dels veterans d’aquest sector. Aquest home de 62 anys en fa 6 que és conductor de VTC i va ser un dels treballadors que va liderar les protestes del col·lectiu a l’avinguda Diagonal el 2019. “No crec que aquest cop es pugui tornar a fer, la majoria dels afectats estem resignats i no hi ha ganes de tornar a lluitar”, assegura.
Després de l’acomiadament col·lectiu que va protagonitzar la companyia Vector fa 3 anys, Iglesias va decidir prendre’s un any sabàtic per pair tot el desgast que va suposar el conflicte amb el sector del taxi. Els darrers dos anys, aquest conductor ha estat treballant per Auro, l’altra gran empresa que opera amb VTC a Barcelona.
Aquesta companyia compta actualment amb una flota de prop de 300 cotxes a la ciutat i té assignat un únic conductor per a cada vehicle. “Amb el nou decret, si la meva empresa vol seguir treballant, hauria de canviar tots els cotxes“, explica Iglesias, que condueix el model més llarg del sector fora de les VTC tradicionals. “El meu vehicle fa 4,83 metres de longitud, això suposa que per 7 centímetres no podré treballar”, lamenta.
Escac i mat a les dues principals flotes
Precisament, la clàusula del nou decret que imposa que els vehicles que presten aquest servei han de fer 4,90 metres de llarg com a mínim és el gran escull per a les companyies. Segons ha pogut saber el TOT Barcelona, cap dels cotxes que formen part de les flotes d’Auro i del grup Vector -els dos grans dominadors del mercat- compleixen amb aquest requisit, de manera que no podran circular un cop entri en vigor la nova normativa.
“Ara mateix els treballadors tenen por de perdre els seus llocs de feina. De moment, l’empresa ha fet un comunicat on ens demana tranquil·litat i ens assegura que es mantindran les places, però encara no sabem que farà la direcció”, apunta Francesc Carrasco. Aquest conductor de 61 anys en fa 5 anys que treballa pel grup Vector i actualment és el de delegat sindical d’UGT a la companyia.
L’amenaça d’un nou acomiadament
Carrasco va ser un dels empleats acomiadats a l’ERO que l’empresa va fer el febrer del 2019 després de l’aprovació de la primera regulació del servei de les VTC. Només 4 mesos després, la companyia el tornava a contractar. En aquest reflotament de l’empresa hi van jugar un paper clau els equips jurídics, que van trobar una escletxa legal que permetia als conductors no haver de complir estrictament amb la precontractació del servei amb un mínim de 15 minuts d’antelació, una de les mesures que a priori condemnava les VTC a desaparèixer.
Tanmateix, Carrasco considera que el nou decret és un atac directe a la continuïtat d’aquestes empreses i que podria ser l’estocada definitiva, ja que a la pràctica suposa carregar-se gairebé el 90% de la flota de VTC a la capital catalana. Només el grup Vector compta amb 700 cotxes i gairebé un miler de treballadors que anirien al carrer en cas de repetir-se una situació d’acomiadament col·lectiu que cada cop sembla més a prop. “És probable que ens acomiadin. Aquest decret s’ha fet sense comptar amb les empreses del sector i sense els treballadors. Si acabo al carrer, però, tinc molt clar que el que no faré és entrar món del taxi”, conclou Carrasco.
Una “destrucció parcial”
En la mateixa línia que els treballadors consultats per aquest mitjà es pronuncien les patronals de les VTC. Tant Unauto com Feneval consideren que aquest decret suposarà la “destrucció parcial” d’un sector que dona feina a “milers de famílies” i asseguren que les restriccions pactades són “injustificades i desproporcionades”.
En aquest sentit, les patronals acusen el govern català de plegar-se a les “pressions” d’unes entitats que han definit com “el sector més radical del taxi” i sostenen que les mesures tenen com a “únic objectiu” eliminar les VTC no tradicionals del mercat.