Decepció veïnal per la manca d’interès del govern municipal i dels partits de l’oposició per treure motos de les voreres de Barcelona. Una quarantena d’entitats i associacions de veïns van presentar fa tot just un any una proposta per incloure en l’Ordenança de Circulació de Vehicles i Vianants la prohibició d’aparcar motos fora dels espais habilitats. Des de llavors, les entitats s’han reunit amb l’Ajuntament i amb els grups municipals de Trias per Barcelona, PSC, Barcelona en comú i ERC per demanar suport a la iniciativa, però denuncien que cap partit ha “expressat voluntat de modificar la normativa”. En un comunicat conjunt, les entitats impulsores denuncien, a més, que l’ordenança està pendent d’aprovació des de l’abril del 2023 i que encara “no s’ha donat resposta a les al·legacions presentades”.
“L’actual govern municipal i els diferents partits polítics continuen insistint en la necessitat de fer campanyes informatives i sancionadores per zones, i incrementar el nombre de places d’aparcament a calçada”, lamenten. “Aquesta estratègia no ha tingut cap mena d’impacte en la indisciplina a l’hora d’estacionar les motos”, tal com demostra l’informe Evolució de la indisciplina d’estacionament a la ciutat de Barcelona. Novembre 2022 – febrer 2023, al qual han tingut accés a través d’una petició de transparència, ja que no és públic. Les entitats asseguren que malgrat les 13 campanyes específiques de l’Ajuntament i la creació de 25.000 places d’aparcament per a motos en calçada, des de l’any 2016 la taxa d’indisciplina de les motos a les voreres de Barcelona es manté en valors similars.


Propostes per desencallar la prohibició d’aparcar a les voreres
Davant d’aquesta situació, demanen a l’actual govern municipal i als principals partits de l’oposició que “reconsiderin la seva posició”, ja que en els últims 20 anys ni l’Ajuntament ni la Guàrdia Urbana han estat “capaços de fer complir la normativa existent”, que només permet l’estacionament a les voreres quan es compleixen determinades condicions. “L’urbanisme està canviant la ciutat per recuperar espai públic per al veïnat i prioritzant la mobilitat activa”, recorden. “És incomprensible que aquesta transformació no vagi acompanyada d’un canvi a l’Ordenança que alliberi espai a totes les voreres de la ciutat i així garantir el dret a l’accessibilitat perquè totes les persones puguin desplaçar-se sense obstacles”.
Per intentar desencallar la situació, les entitats proposen establir una “moratòria d’un any” en l’aplicació de l’aprovació de la prohibició d’aparcar a les voreres per tal que “l’administració i els usuaris de motos es puguin preparar per al canvi”. I, per compensar parcialment la pèrdua d’espai, volen que les motos puguin estacionar en “espais actualment dedicats al cotxe: zona verda, zona blava i càrrega/descàrrega fora d’horari”.