Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Consell de Cent inspira el barri de Sant Andreu per reformar el nucli antic
  • CA

Els veïns del nucli antic de Sant Andreu s’han acostumat a viure sense cotxes al carrer de Sant Adrià, l’artèria que uneix l’antiga fàbrica de Fabra i Coats amb la biblioteca de Can Fabra i l’eix pacificat del carrer Gran de Sant Andreu. Durant cinc anys, l’Institut de Mercats ha col·locat en aquest espai la carpa que ha allotjat provisionalment el Mercat de Sant Andreu, que ara ja ha tornat a la seva ubicació tradicional. “La presència del mercat provisional ha creat consciència als veïns de la zona, que actualment reconeixen que l’inconvenient de trigar una mica més per arribar a casa és més que assumible davant dels avantatges que representa no introduir més cotxes al barri des de les rondes”, apunten des de la plataforma veïnal. La proposta, que també té veus en contra, va ser la segona més votada en els darrers pressupostos participatius i, segons ha pogut saber el TOT Barcelona, l’Ajuntament ja l’està estudiant.

L’Àlex Labad, un dels impulsors de la proposta i portaveu de la plataforma Veïns i Veïnes per l’Àgora (així han batejat el projecte), explica al TOT que la idea és convertir l’espai on estava la carpa provisional del mercat en un lloc que “integri els equipaments més rellevants del barri” per guanyar un espai “conciliador i facilitador de la vida quotidiana que preservi l’estructura del nucli antic”. “Volem que sigui una plataforma única, com passa al carrer de Consell de Cent, amb el mínim de cotxes possibles”, remata la seva explicació. Des de la plataforma admeten que serà difícil eliminar tots els cotxes, conscients que topen amb els comerciants del carrer Gran i amb un Ajuntament que no vol una “pacificació total”.

La principal idea del projecte Àgora és unir Fabra i Coats i Can Fabra amb la resta d’equipaments del nucli antic | Ajuntament

A l’espera de tancar serrells importants

La plataforma veïnal compta amb el suport de l’Associació de Veïns i Veïnes de Sant Andreu de Palomar, que veu amb bons ulls donar continuïtat a les restriccions de vehicles que hi ha hagut durant l’exili del mercat. Fins ara, la carpa provisional ocupava només una meitat del carrer de Sant Adrià, però els vehicles no podien accedir al segon tram i la gent “s’ha acostumat a passejar enmig del tros que està lliure”, diu el president de l’AVV, Miquel Ruiz. “Tenim la plaça de Can Fabra, el recinte de la Fabra i Coats, les antigues Dominiques, la Filadora, la Nau Central i l’escola de música. Són grans centres culturals que si els uníssim podríem fer grans coses“, defensa el líder veïnal.

D’aquí que l’associació cregui que un tall en aquesta zona “seria un gran avenç”. Ruiz defensa que rebaixar el volum de cotxes que passen pels carrers cèntrics de Sant Andreu “seria ideal”, però manté alhora que “cal pensar en els serveis i en les necessitats dels comerciants”. En aquest sentit, el president de l’Eix Comercial, Pròsper Puig, recorda que ells també comparteixen la necessitat de reduir els vehicles, però que no volen sentir a parlar d’una pacificació “total”. “No volem més cotxes, però tampoc tallar la circulació de soca-rel. Apostem per fer el mateix que s’ha fet a Consell de Cent”, diu Puig, que, posats a demanar, reclama reconvertir l’espai de l’antic mercat en una zona de càrrega i descarrega.

Ara bé, malgrat no tancar cap porta, Pròsper Puig insisteix que el barri no necessita “pacificacions parcials”, sinó elaborar “un pla integral de la mobilitat”. “Fa anys que demanem una proposta que examini la mobilitat general. No estem tancats a res, però tenim clar que Sant Andreu no necessita una superilla, sinó endreçar el trànsit intern”, manté el comerciant. Per ara, l’Ajuntament està estudiant com ha de ser la mobilitat que rodeja el carrer de Sant Adrià, on s’ubicava el mercat provisional, però en l’últim plenari del districte els grups van acceptar, a proposta d’ERC, impulsar un nou estudi general de la mobilitat al barri.

Les entitats veïnals volen unir les pacificacions dels carrers de Rubén Darío i Riera al projecte de l'Aora | Plataforma
Les entitats veïnals volen unir les pacificacions dels carrers de Rubén Darío i Riera al projecte de l’Àgora | Esbós creat per la plataforma ‘Veïns i veïnes per l’Àgora’

La plataforma pro Àgora vol anar un pas més enllà

Aprofitant el canvi d’ubicació del Mercat de Sant Andreu, els partidaris de pacificar el nucli antic han estudiat totes les opcions que ofereix el barri. L’Àgora central és la prioritat, però la plataforma veïnal també vol que l’Ajuntament examini un canvi d’usos dels carrers de Rubén Darío i Riera de Sant Andreu, dues petites avingudes que travessen l’antic poble i que uneixen el centre neuràlgic del barri amb l’avinguda Meridiana. “L’augment de vehicles que circulen a gran velocitat per aquests carrers està creant un fort conflicte i posant en veritable perill la seguretat de les persones. Aquesta problemàtica pot agreujar-se si s’introdueixen encara més cotxes, augmentant la circulació de vehicles a l’interior del barri, que no serien pròpiament dels veïns. Per això estem convençuts que una nova reforma permetria alhora replantejar la mobilitat de tota la zona de manera molt positiva”, mantenen des de la plataforma.

L’Àlex concreta una mica més les intencions veïnals. Considera “urgent” reformar Riera de Sant Andreu perquè hi ha trossos sense clavegueram que dificulten el dia a dia quan plou. El portaveu veïnal també veu arguments logístics per reformar-lo: “És un carrer que fa corba i pensat per als cotxes. No hi ha una vorera prou ampla i és un perill per als vianants”, manté l’Àlex, que veuria amb bons ulls treure aparcaments del carrer i “adaptar el traçat als vianants”. En el cas de Rubén Darío, la idea és fer una plataforma única fins a l’altura del carrer de Basconia, una espècie de pacificació pensada “per millorar l’accés al nou mercat”, que no acaba d’arrancar. Les demandes de la plataforma pro Àgora xoquen amb el neguit d’una part dels veïns d’aquests carrers, que tot i obrir la porta a una plataforma única es menten ferms en la seva negativa a tancar el carrer. “Ens van convocar a una reunió amb l’Ajuntament el passat 25 d’abril i es va decidir que no es tancaria”, manté un dels veïns de Rubén Darío que hi va assistir, que prefereix mantenir-se anònim i critica que no se’ls escolta igual que a l’AVV.

El carrer de Sant Adrià, que ha acollit el mercat de Sant Andreu, encara no té data d’obertura | G.G.

L’Ajuntament prepara un avantprojecte per reformar l’entorn de Sant Adrià

Segons els càlculs veïnals, la reforma de l’Àgora podria estar acabada abans d’acabar el mandat, i la pacificació de Rubén Darío i Riera, encarada. De moment, però, el carrer de Sant Adrià –on s’ubicava l’antic mercat– torna a tenir l’aspecte original, amb una calçada de diversos carrils i dues voreres al costat. Ara bé, diverses pilones impedeixen actualment el pas de vehicles –tot i estar el carrer acabat– i no hi ha data per a la reobertura. Fonts oficials del consistori es limiten a dir que l’actuació que s’està fent ara “és provisional“.

En tot cas, segons ha pogut saber aquest diari, l’avantprojecte del carrer de Sant Adrià estaria força avançat i només faltarien “alguns serrells”, com ara analitzar quin tipus de vehicles podran passar i per quins motius. Fonts consultades pel TOT apunten que els tècnics municipals estan treballant en dues propostes, una de més restrictiva que l’altra, i que tot plegat dependrà del pressupost municipal, que ara per ara és tota una incògnita.

D’altra banda, el projecte de pacificació dels carrers Rubén Darío i Riera, que dibuixarien una mena de superilla a Sant Andreu, té més incògnites. Tots els grups municipals, llevat de PP i Vox –es van abstenir– van votar a favor d’impulsar la reforma en l’últim plenari de Sant Andreu. Malgrat tot, des de la Plataforma Veïnal per l’Àgora pronostiquen, en aquest cas, que “serà complicat veure les obres acabades aquest mandat per un tema de tempos”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa