La connexió del tramvia per la Diagonal fins a la plaça de Francesc Macià i l’avinguda de Sarrià s’executarà en tres fases d’actuació. Segons la documentació municipal a la qual ha tingut accés el TOT Barcelona, el primer tram en el qual s’actuarà serà entre el passeig de Sant Joan i el carrer de Pau Claris; el segon, entre Pau Claris i el carrer de Balmes, i el tercer, entre Balmes i l’avinguda de Sarrià. La informació no concreta quan començaran les obres, però tal com ja va explicar aquest mitjà la unió s’alenteix. El govern de Jaume Collboni parla de 40 mesos d’obres fins al 2030 i tres mesos més de proves del tramvia un cop s’hagi acabat la construcció. El pressupost total s’enfilarà fins als 195 milions, dels quals 115 els pagarà l’Ajuntament -el nou col·lector de la Diagonal la reurbanització de l’artèria- i uns 80 la Generalitat, a través de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) -la xarxa tramviària-, que ja n’ha aprovat el projecte.
La setmana passada, en la presentació de la proposta de pressupostos per al 2026, el tinent de l’àrea econòmica de l’Ajuntament, Jordi Valls, no va concretar l’inici d’obres ni la quantitat prevista per a l’any vinent per al tramvia. Valls va posar el focus en l’aprovació del projecte executiu, ja enllestit, i en les licitacions de les obres. Tal com ha comprovat el TOT, es faran sis lots diferents de licitacions. El primer serà per les obres entre el passeig de Sant Joan i Pau Claris (col·lector, reurbanització i tramvia); el segon, entre Pau Claris i Balmes (col·lector, reurbanització i tramvia), i el tercer, entre Balmes i l’avinguda de Sarrià (col·lector, reurbanització i tramvia). El lot quatre inclourà la superestructura del tramvia entre Verdaguer i l’avinguda de Sarrià. El lot cinquè serà el dels sistemes, i el sisè, l’energètic. Tant el cinquè com el sisè seran per tota l’obra, entre Verdaguer i l’avinguda de Sarrià.

Les obres del col·lector, prèvies al tramvia
Com es va fer en la part entre Glòries i Verdaguer, abans de construir la xarxa tramviària, entre Verdaguer i Francesc Macià s’hauran d’afrontar les obres del nou col·lector de la Diagonal, amb un cost d’uns 62 milions inclosos en els 115 milions municipals. S’actuarà entre els carrers de Girona i de Calvet, uns 1.870 metres. D’aquests, 1.070 seran una ampliació, entre Girona i Balmes, i 800 metres suposaran un desdoblament, entre Balmes i Calvet. Aquestes obres permetran passar d’uns cabals d’aigua màxims actuals de 108 m³/s a 168 m³/s, amb uns guanys totals de 60 m³/s.
La perllongació del tramvia fins a Francesc Macià i l’avinguda de Sarrià comportarà la creació de tres noves estacions. Seran Diagonal / Cinc d’Oros, Balmes i Casanova. Segons l’Ajuntament, un cop acabada tota l’obra, es guanyaran 16.000 m² per als vianants, 18.900 m² d’espais verds, i 1.800 m² de vies per a ciclistes.

5,20 metres de calçades laterals
Entre el passeig de Sant Joan i el passeig de Gràcia, es donarà continuïtat a les obres executades entre Glòries i Verdaguer. El tramvia circularà pel mig de l’artèria i es deixaran per a la circulació dels vehicles les calçades laterals, amb una amplada de 5,20 metres. Una particularitat serà que la parada del bus V17 de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) s’instal·larà en el costat mar, entre el passeig de Gràcia i Pau Claris. Les voreres tindran entre 7,50 i 7,60 metres, mentre que el carril bici serà de quatre metres.
Entre el passeig de Gràcia i la plaça de Francesc Macià, les voreres no es tocaran i es conservaran les executades durant la reforma del govern de Xavier Trias, fa més d’una dècada. En aquesta part, les calçades laterals per a la circulació seran de cinc metres, i el carril bici mantindrà els quatre metres. La novetat principal d’aquest tram és que entre la Via Augusta i el passeig de Gràcia, tramvia i busos compartiran la mateixa plataforma.

Reurbanització de la plaça de Francesc Macià
Finalment, entre la plaça de Francesc Macià i l’avinguda de Sarrià, el projecte executiu planteja la reurbanització de la plaça de Francesc Macià, la reforma de la parada del tramvia ja existent i la reordenació de carrils i un espai perquè els vehicles passin del tronc central de la Diagonal a la calçada lateral del costat mar.
La setmana passada, la primera tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament, Laia Bonet, va explicar que en la comissió d’Urbanisme del 21 d’octubre es debatran i es votaran dos expedients. D’una banda, la reurbanització de la Diagonal, i de l’altra, la construcció del col·lector. El govern de Collboni comptarà amb el suport de Barcelona en Comú i ERC per tirar endavant les propostes, ja que són els únics partits partidaris de completar la connexió per la Diagonal. La regidora d’ERC Rosa Suriñach vol que la connexió es faci com més aviat millor, perquè és una infraestructura estratègica per a la ciutat, que millora la mobilitat, redueix emissions i connecta barris.
Junts vols busos biarticulats
La resta de forces polítiques del plenari municipal, Junts per Barcelona, PP i Vox, s’oposen a la unió. De fet, Junts ja fa anys que defensa connectar la Diagonal amb la línia de bus D-30, vehicles biarticulats sostenibles “més adaptables a les necessitats canviants de la mobilitat de la ciutat”. Segons Junts, la posada en marxa costaria uns 40 milions d’euros enfront dels 400 milions del tramvia entre Glòries i Francesc Macià. A més, el partit, que al consistori presideix Jordi Martí Galbis, opina que a la ciutat hi ha projectes ferroviaris més urgents que el tramvia, com el tram central de l’L9.