Davant de l’auge de formes alternatives de transport, el bipartit de comuns i socialistes que lidera l’alcaldessa Ada Colau assegura que preveu ampliar els carrils bici, amb 32,6 nous quilòmetres asfaltats que es volen estendre els dos pròxims anys, segons ha apuntat l’Ajuntament de Barcelona en un comunicat aquest diumenge. Alhora, el govern municipal planifica obres de millora a 11,7 quilòmetres de vies reservades a ciclistes a Barcelona.
El consistori es marca l’objectiu d’arribar als 272,6 quilòmetres de carrils bici a la ciutat el 2023, any en què es disputen les eleccions municipals. Durant l’alcaldia de Colau, l’executiu municipal -en especial, els comuns- ha fet bandera de l’extensió dels vials exclusius per a bicicletes i de la peatonalizació de trams on abans ciculaven vehicles.
Els canvis no han estat exempts de crítiques de detractors, que els han associat amb les dificultats al trànsit que la ciutat ha experimentat a mesura que s’aixecaven restriccions sanitàries a la mobilitat i es produïen nous embussos a alguns punts de la capital. La tinent d’alcalde de Mobilitat, la socialista Laia Bonet, ha defensat que “la bicicleta ja és un vehicle consolidat a la ciutat de Barcelona”. “Ha de comptar amb una infraestructura adient i de qualitat que li permeti no només desplaçar-se sinó també aparcar el vehicle amb seguretat”, ha adduït.
L’Ajuntament s’empara per justificar l’allargament de la xarxa de carrils bici assenyalant que les dades que disposa revelen un increment dels desplaçaments en bicicleta des de l’esclat de la pandèmia de la Covid. Segons xifres de l’executiu municipal, els trajectes sobre dues rodes i en altres vehicles de mobilitat personal -com els patinets- han augmentat un 22,4% els dos últims anys.
Més garatges a l’Eixample
En paral·lel, l’Ajuntament de Barcelona ha instal·lat 3.719 nous aparcaments de bicicleta des de l’inici de l’actual mandat de govern de comuns i socialistes, iniciat el juny de 2019. El consistori ha destacat aquest diumenge que les zones reservades a l’estacionament per a bicicletes s’han incrementat un 10,5% a la ciutat en els dos últims anys i mig. La ciutat comptabilitza 38.904 garatges per a cicles.
El consistori sosté que l’ampliació de la xarxa de punts d’aparcament forma part de les mesures amb què pretén “fomentar l’ús de la bicicleta” i, alhora, promoure una mobilitat “més segura” i menys contaminant. De les més de 3.700 zones d’estacionament creades des de mitjans de 2019, unes 2.000 s’han construït el 2021, concreta l’Ajuntament.
Per districtes, l’Eixample és el que més n’acumula; en total, 10.454 garatges per a bicicletes. Els altres dos que més en tenen són Sant Martí (7.731) i Ciutat Vella (4.962).