L’informe del Programa Internacional d’Avaluació de Carreteres (iRAP, segons les seves sigles en anglès) indica que la xarxa de carrils bici de Barcelona, Madrid, Bogotà (Colòmbia), Fayetteville (Arkansas, EUA) i Sao Paulo (Brasil) són a l’avantguarda de la seguretat i “marquen el camí a seguir”. L’estudi ha analitzat imatges de cada secció dels carrils bici i ha calculat quin grau de seguretat hi havia en cada una de les imatges. En aquest sentit, es fa valdre l’estructura ciclista que hi ha en aquestes cinc ciutats, el risc de conflicte entre ciclistes, vianants i vehicles, i per últim el tipus de mobiliari que acompanya la xarxa.
En total, l’informe analitza un total de 84 quilòmetres de xarxa arreu de Barcelona i conclou que la majoria de zones suposen un risc mitjà-baix o mitjà. L’informe va un pas més enllà i destaca la ruta que es pot seguir des de l’àrea metropolitana de Barcelona fins a municipis com Viladecans. També es fa un apunt positiu sobre la xarxa ciclista que disposa Sant Boi de Llobregat. Malgrat tot, l’estudi també veu alguns punts amb un petit risc de coalició amb altres vehicles, sobretot en aquelles vies no segregades físicament.

Propostes per incrementar la seguretat
Els impulsors de l’estudi, que compta amb el suport de la Fundació MAPFRE i la Unió Ciclista Internacional (UCI), insisteixen que cal assenyalar els encreuaments més conflictius, senyalitzar-los el màxim que es pugui, il·luminar-los i inserir barreres que separen físicament els carrils bici de les zones de vehicles motoritzats o de vianants. També s’apunta la importància de les campanyes de sensibilització.
També sobre seguretat, l’estudi demana fer ús del casc, el qual pot evitar dos de cada tres lesions greus que es produeixen al cap. Altres recursos tenen a veure amb vestimentes “d’alta visibilitat”, donat que s’ha constatat que dur-les augmenta un 39% la “visualització efectiva inconscient” de la resta d’individus.